24 contra2_617x412
Joan Lorente, capità de la marina mercant 
01/03/2019 Entrevista
Joan Lorente: "Deixar la fàbrica va ser la millor decisió de la meva vida"

La seva vocació no ve de família, però després de 10 anys treballant en una fàbrica tenia clar que volia fer un canvi molt diferent i conèixer món. Va apostar per estudiar Nàutica, segons ell, la millor decisió de la seva vida

 

· El 2017 vas aconseguir ser capità de vaixell. Com vas introduir-te en aquest món?
Jo estava treballant a l’empresa Satina, a Castellar, i després de 10 anys em vaig adonar que estar en una fàbrica no era el que volia per a la meva vida. Em vaig preparar la prova d’accés per a majors de 25 anys a la universitat perquè tenia molt clar que volia estudiar la llicenciatura de Nàutica i Transport Marítim  i me’n vaig anar a estudiar-la a Tenerife, perquè no vaig obtenir plaça a Barcelona. Vaig deixar-ho tot i me’n vaig anar.

 

· Què s’estudia a la carrera?
Durant la formació acadèmica aprens a navegar, cartes nàutiques, normativa internacional, anglès... i un cop tens el títol universitari per poder governar un vaixell has de fer pràctiques, 360 dies embarcat. Pots escollir el vaixell, que pot ser qualsevol, un ferri, un petrolier...  Vaig fer-ne en un ferri de Transmediterrània, de passatgers, i després vaig estar 8 mesos embarcat donant la volta al món en un quimiquer i en un contenidor. 

 

· Quines són les passes a seguir?
Després de l’any de pràctiques t’examines i et donen el títol de pilot de segona classe, i aquí pots començar a treballar de segon o de tercer oficial. Quan fa un any que treballes et donen automàticament el títol d’oficial de primera. És una carrera que, més que difícil, és molt llarga, perquè per arribar a capità has de fer moltes hores embarcat. I a banda de navegar moltes hores, has de fer molts cursos específics, que cada 5 anys caduquen. Jo, per exemple, vaig començar a estudiar el 2005 i vaig arribar a ser capità l’agost de 2017.


· Quines qualitats s’han de tenir per poder fer aquesta feina?
Les més bàsiques són saber portar la soledat i no marejar-se. T’acostumes al balanceig però de vegades, si ha molt mala mar, et mareges. I després, saber portar la gent. Jo soc el responsable de 40 tripulants i d’uns 1.000 passatgers. Has de tenir gent en qui confiar. I també tenir molta empatia, perquè de vegades les tripulacions són internacionals i cadascú té els seus costums. I els capitans i els oficials encara, que tenim cabina pròpia, però la resta han de compartir. De vegades es fa complicat, perquè després de la teva jornada has de continuar convivint amb la mateixa gent.

 

· Per quins països has navegat?
La Xina, Austràlia, Estats Units, Mèxic, el canal de Panamà, l’Amèrica del Sud, Amsterdam , Rotterdam i el Mediterrani. Ara mateix, però la meva feina, com a capità, és atracar i sortir de port i gestionar el vaixell. La ruta que faig aquest mes és Gandia, Eivissa, Palma de Mallorca i tornar, en el mateix dia. I així durant tot un mes, sense desembarcar.

 

· Què és el que més t’agrada?
Ara mateix la satisfacció de poder portar un vaixell i fer les maniobres, entrar i sortir del port. I quan estava d’oficial gaudia molt el tema de navegar, al pont del vaixell. Estic molt satisfet de la decisió de deixar la fàbrica, va ser la millor de la meva vida. Tenia clar que volia anar-me’n a conèixer món i vaig començar a indagar per internet Nàutica i vaig saber que era la que havia de fer.

 

· T’has trobat mai alguna situació complicada? 
Temporals, molts. La setmana passada vam tenir un a les Balears amb onades de 7 metres. El pitjor enemic, sobretot per atracar, és el vent. He passat por algunes vegades, sobretot per la responsabilitat de la gent que portes al teu càrrec, tripulació i passatgers. Les altres situacions complicades es donen quan algun passatger o tripulant es llença al mar per la borda.  I les pasteres. Hem de trucar a salvament marítim i vigilar, mentre arriben, que ningú es llenci a l’aigua i, si no ve ningú, iniciar el rescat. 

 

· Quin projecte tens a curt termini?
La meva idea d’aquí un parell d’anys és treure’m les oposicions per ser pilot de port, el pràctic. Aquest capità té la funció de, quan un vaixell surt i entra de port, donar consells sobre com atracar. Si és línia regular no té tant de sentit, però si arriba un vaixell a port i mai hi ha fet una maniobra, aquest capità de port va en llanxa fins al vaixell, puja i ajuda el capità del vaixell a fer-la. És una feina que dona més estabilitat. Haig de fer dos anys com a capità, fer un examen a Madrid i finalment un altre examen al port on vulguis estar.  

11 respostes

Un tret principal del teu caràcter?
Lideratge


Un defecte que no pots dominar?
Tossut


Una persona que admires?
La meva mare


Quin plat t’agrada més?
La pasta


Una ruta marítima?
Barcelona - Palma de Mallorca


Un viatge pendent?
Alaska


Un músic?
Camarón de la Isla


Un llibre?
‘Bailando con lobos’, de Michael Blake


Una pel·lícula?
‘The Goonies’, de Richard Donner


Un indret del món?
Els fiords de Noruega 


Un comiat?
Fins ara

Comparteix
M'agrada
Comentaris