Cati Sancho Teixidó, directora de l'Escola Municipal de Música Torre Balada. || Q. Pascual
Cati Sancho Teixidó, directora de l'Escola Municipal de Música Torre Balada. || Q. Pascual
06/09/2019 Entrevista
Cati Sancho: "Considero que ens hem anat renovant, sense trencar amb tot"

És la nova directora de l’Escola Municipal de Música Torre Balada. És professora de violí des de fa 19 anys a l’escola de Castellar. Primer objectiu: augmentar l’alumnat de l’EMMTB

Marina Antúnez

Entrevista a Cati Sancho Teixidó, directora de l'Escola Municipal de Música Torre Balada

 

· On et vas formar com a músic?
Vaig començar amb 9 anys al Conservatori de Badalona, soc d’allà. Amb 11 anys vaig començar violí. Vaig passar al Liceu i allà vaig acabar 10è de violí. Mentre estudiava, ja vaig començar a fer classes en algunes escoles.

 

· I quan vas començar a treballar a l’escola municipal de Castellar?
Doncs ja fa 19 anys. Jo visc a Terrassa. Un músic i amic d’allà, que va venir a fer de professor de flauta a l’Escola Municipal de Música Torre Balada, em va dir que els feia falta un professor de violí, i vaig començar jo.  També he fet classes a Ripollet, Terrassa, Barcelona i Sabadell.  

 

· Et consideres violinista solista?
No,  jo no soc concertista. He estat a orquestres, això sí, però de violinista de tutti. Ara soc a una orquestra d’exestudiants del Conservatori de Terrassa. És una orquestra no professional i m’agrada molt. Assagem els dimarts.   

 

· I estàs en algun altre grup?
Sí, estava i estic en un grup de folk de Terrassa, el Muscat, però ara estem en stand by. Assajàvem els dilluns, a veure si hi tornem aviat! Compagino aquestes col·laboracions amb la direcció de l’escola municipal de Castellar.    

 

· Quines tasques hi fas, a l’escola de música Torre Balada?
Soc professora de violí, de llenguatges i ara també directora. L’any passat ja vaig ser cap d’estudis. Amb la mort sobtada de Toni Meler, que va ser director de l’escola durant deu anys, he agafat el relleu per tirar endavant els projectes.  

 

· Has vist evolucionar l’escola?
Sí. Quan va començar la crisi, hi va haver una davallada de l’alumnat. També es va notar el descens de matrícules per l’aparició de diverses escoles privades. Ara, l’objectiu és remuntar l’alumnat. I n’hi ha un altre, que és el de fer més i millor difusió de les activitats que fem. Certament, serà complicat, perquè estic força sola al capdavant de la direcció. En aquests moments, no tenim cap d’estudis i se m’acumula la feina. Som 12 professors i més de 130 alumnes.

 

· Quin sistema educatiu segueix l’escola Torre Balada?
Hi ha qui diu que som l’ensenyament tradicional de la música, però jo considero que ens hem anat renovant, sense trencar amb tot, perquè  això també es valora. Conèixer la teòrica de la música, llegir una partitura, és conèixer les bases, i són importants. És clar que pots tocar música sense saber llegir una partitura, però és clar que entendre-la facilita  les coses. Hi va haver un moment que impartíem només l’ensenyament dels instruments clàssics, és a dir, el piano, la guitarra, el violí, la flauta. Però ja fa temps que es van començar a introduir els instruments més moderns, com la bateria, el baix elèctric, la guitarra elèctrica, el piano modern, etc. Arran d’això van néixer els combos.


   
· I cant?
Hi va haver cant més tard, però quan la professora va marxar van eliminar la plaça. Tenim demanda de cant, però no ho podem oferir als alumnes. I ens trobem amb el mateix cas amb el professor de baix elèctric, el pla d’ajust que té l’Ajuntament no permet contractar professors nous. Ara, durant el primer trimestre, oferirem un taller de cant de deu sessions durant deu setmanes. El cant de veritat s’ha de començar una mica gran perquè requereix una maduresa psicomotriu. Sinó, es poden fer mal als nòduls. A partir dels deu o onze anys ja és una bona edat, quan es pot garantir un mínim de correcció tècnica.

 

· Com treballeu la música amb els infants més petits?
Fem sensibilització musical. De tres a cinc anys els ensenyem a escoltar, piquem ritmes, distingim agut i greu, i els ensenyem els instruments de l’escola perquè quan siguin més grans triïn amb criteri.    

 

· I als més grans, què els oferiu?
Qui vulgui preparar-se a nivell professional ho pot fer, ho reforcem personalment. De moment, tenim el permís de la Generalitat per ensenyar fins a grau mig. Hi ha persones que venen per mantenir el nivell de quart, d’altres que passen de primer a segon, ens adaptem.   

 

· Teniu molta demanda d’adults, a què creus que es deu?
Doncs sí, estadísticament, tenim molts alumnes adults. Valoren la minuciositat tècnica, i els agrada avançar, i s’apunten a qualsevol proposta per col·laborar. Estan molt motivats.  

 

Les 11 respostes

Un tret principal del teu caràcter?
Perseverant


Un defecte que no pots dominar?
La inseguretat


La teva paraula preferida?
Empatia


Quin plat t’agrada més?
El pastís de ceba de l’Empordà és molt bo!


Un animal?
Els ocells


Una cançó?
‘Sant Jordi’, del grup Sigelpa


Un compositor?
Mendelssohn, Toldrà i Bartók


Un llibre?
‘Jo confesso’, de Jaume Cabré


Una pel·lícula?
‘La buena estrella’


Un viatge pendent?
Les illes gregues


Un moment feliç?
Amb la família, a l’Empordà

Comparteix
M'agrada
Comentaris