pardals_617x412
Moment de 'La nena dels pardals'. || CEDIDA
11/02/2019 Cultura
La poesia de Teatre al Detall

La companyia va pujar a l'escenari, diumenge, amb 'La nena dels pardals'

Marina Antúnez

La companyia Teatre al Detall i, posant-hi les notes, La Tresca i la Verdesca, van visitar l'Auditori Municipal Miquel Pont diumenge amb la seva darrera aposta teatral, La nena dels pardals, una obra temàticament atrevida i magistralment portada a escena per al públic infantil i familiar. Quan el Gran Timoner ordena exterminar els pardals del país perquè es mengen el gra, una nena, la Ming Li, decideix portar-li la contrària, seguint les directrius del seu cor, i salva alguns d'aquests ocells.

 

La nena dels pardals s'inspira en un fet històric real, com el que va succeir l'any 1958 quan Mao Zedong va declarar la guerra als pardals i va manar exterminar-los tots, i com aquesta acció va tenir unes conseqüències nefastes perquè va provocar que aquests ocells pràcticament s'extingissin a la Xina i que les plagues d'insectes fossin devastadores i arrasessin les collites, i que en conseqüència morissin de fam entre 30 i 40 milions de persones.

 

La posada en escena, com ja és habitual en Teatre al Detall, és impecable. Cada element de l'escenari té el seu propi significat i serveix als actors, la Txell Botey i el Xavi Idàñez, per teixir la trama. En aquest cas, una història de certa complexitat, que pot resultar difícil per als infants menors de 5 anys (ja ens avisen els de la companyia que l'obra és recomanada a partir d'aquesta edat), però també resulta en canvi molt visual, i això fa que també els més menuts puguin endur-se un o dos pardals a casa, valgui la metàfora. Una oficina atrotinada situa l'escena. Les projeccions dinàmiques, que van apareixent al fons de l'escena, ajuden a la comprensió de la història. Qui recordi el muntatge que Teatre al Detall va dur a l'Auditori l'any passat, L'Endrapasomnis, haurà copsat diferències en complexitat argumental. En aquest cas, la tragèdia és real. El Gran Timoner sí que va manar exterminar les aus. I el que no va existir és la Ming Li, que ens afegeixen tant al conte original de la Sara Pennypacker com al muntatge de Teatre al Detall. I que, per sort, és l'element que ens permet creure en l'esperança.

 

La protagonista, la Ming Li, es converteix en una petita heroïna, forma part dels petits herois quotidians que, amb sensatesa i generositat,  ens recorden la importància del respecte a la vida, a la natura, a la llibertat, i la saviesa innata dels nens, infants lluiten per uns valors que són universals.

 

La Tresca i la Verdesca esdevé un personatge més. És la veu dels pardals, i la veu del poble. El contrapunt musical i d'efectes sonors que la banda aporta a la història és, sinó imprescindible, del tot adient. Els temes musicals que interpreten també són part de l'argument que completen, i lliguen, els actors i elements visuals, com els mateixos ocells en forma d'imatges o de titelles de paper.

 

Després d'una mica més d'una hora, l'espectacle arriba al final, amb un missatge clar: "No escoltis qui faci més soroll, escolta qui tu vulguis sentir". Molts dels que estem asseguts ens endurem al carrer aquesta reflexió, i a casa. No perquè sí, La nena dels pardals ha rebut quatre premis: Premi de la Crítica 2017 al millor espectacle per a públic familiar, el premi Enderrock de la crítica al millor disc per a públic infantil i familiar, el premi del Públic de la Mostra d’Igualada 2018 al millor espectacle i el premi Butaca 2018 al millor espectacle per a públic familiar.

Comparteix
M'agrada
Comentaris