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La gota Joan Mundet
12/04/2024 Opinió
Què va passar a Sant Esteve de Castellar l'any 1924 (I)?
Sílvia Sáiz

Comença un any nou i, de nou, dirigim la mirada a les Actes Municipals per conèixer quins foren els fets més destacats que van tenir lloc a Sant Esteve de Castellar ara fa cent anys. 


El 1924 l’alcalde de Sant Esteve de Castellar era Josep Saladich Portell, amb Segimon Pedragosa Balada, Josep Ossul, Josep Casas, Florenci Moix, Josep Rocavert, Pere Genescá, Miquel Carné, Isidre Oliveras, Vicens Umbert i Jose Saladich Estrada com a regidors.


Així, l’acta del 18 de gener del 1924 acorda passar la documentació a la Comissió de Governació per tal de nomenar Maria Escalfet com a llevadora municipal. En la mateixa acta, l’Alcaldia de Sabadell s’interessa pels “datos aproximados referentes al auxilio material que este Ayuntamiento podrá prestar relativa al empedramiento de la carretera de Sabadell a Moncada”; en l’acta del 6 de febrer l’Ajuntament de Sant Esteve de Castellar comunica al de Sabadell que no podrà contribuir econòmicament al projecte.


En l’acta del 20 de febrer es recull un document on “Juan Busquets Comellas solicita permiso para establecer un servicio público de autos-turismo y para fijar una parada en la calle Mayor o bien frente al café La Rabassada”. El permís se li va concedir segons consta en l’acta del 5 de març.


L’acta del 29 de febrer determina que “a todos los vecinos que tengan terrenos lindantes con la vía pública y cercados con espino, se les señala un plazo de un mes para tener cortadas las puntas, ya que su existencia es constante peligro y no puede tolerarse”.
L’acta del 5 de març aprova un dictàmen de la Comissió de Foment “proponiendo aceptar definitivamente un lavadero público situado en las calles de San Acisclo y Bajada del Torrente y un depósito para agua situado en la calle San Lorenzo, ejecutados a expensas de D. Emilio Carles-Tolrà y cedidas a este Ayuntamiento”.


L’acta del 22 de març comunica per part del “Gobierno de la Provincia [...] el nombramiento de Concejales de este Ayuntamiento los vecinos de esta D. Santiago Gorina Sala y D. Marcos Pelachs Boadella en sustitución de los señores D. Isidro Oliveras Gutés y José Casas Benasco, que han presentado la dimisión de dicho cargo”.


També s’aprova definitivament el nomenament de “Maria Escalfet Quintana, Comadrona municipal, con el sueldo anual de 400 pesetas, a percibir desde el día primero de agosto de 1923, o sea desde que empezó a prestar sus servicios profesionales”.
L’acta del 28 de març ens porta un canvi en l’alcaldia. Serà elegit alcalde Segimon Pedragosa Balada; Josep Rocavert Argelagués primer tinent d’alcalde i Santiago Gorina Sala serà segon tinent d’alcalde. En l’acta del 9 d’abril es determinen els responsables de les diferents comissions que formen l’ajuntament: Hisenda, Governació i Foment, així com les comissions especials.


L’acta del 19 d’abril ens diu: “Persistiendo la actual sequía y ante la posibilidad de que no haya suficiente agua para abastecer las fuentes públicas se acuerda: dirigir escrito a D. Pedro Cinto, de Castellbisbal, práctico en la busca de aguas subterráneas, al objeto de que se persone y previos sus trabajos indique el sitio que a su juicio existan agua y caudal aproximado, profundidad y clase de terreno o capas que serán necesarias atravesar para poder alumbrarlas”.


L’acta del 18 de juny proposa: “Sacar a pública subasta, los servicios de recogida domiciliaria de basuras y animales muertos, riego y repaso de limpieza de las vías urbanas, transporte a domicilio de las reses sacrificadas en el Matadero público, la conducción del coche funerario y el transporte de grava para las calles de la población”.


Finalment, l’acta del 30 de juny nomena Camilo Dalmau Garriga com a inspector de carns i veterinari titular de l’Ajuntament. Així mateix el Governador Civil comunica el nomenament definitiu de: “Narciso Casajuana Casajuana y Baldomero Torrella Juliana, en representación, respectivamente, de las Sociedades Patrocinio de San José y Hermandad de San Marcos como Concejales Corporativos”.
També s’acorda “crear una plaza de vigilante nocturno dotada con la gratificación de 175 pesetas anuales, la de su respectivo suplente, sin gratificación, que deberán prestar los servicios en la barriada de San Feliu del Recó, debiendo los aspirantes presentar sus instancias dentro del plazo de quince días y acreditar las circunstancias siguientes:


1.º Conformidad o aceptación de la mayoría de los vecinos de dicha barriada.
2.º Certificado de buena conducta.
3.º Ser vecino de la población.
4.º Saber leer y escribir.
5.º Tener 25 años de edad cumplidos y no pasar de 40.
6.º Tener buena constitución física, sin padecer enfermedad o defecto conocido, y
7.º Los concursantes que salgan favorecidos deberán fijar su residencia en la repetida barriada”. 

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