joan marti_1440x961
El castellarenc Joan Martí, director del Taulí, en una imatge d'arxiu del març passat, a l'Hospital || Q. Pascual
25/03/2020 Entrevista
Joan Martí: “El confinament hauria d’haver estat més agressiu”

Fa gairebé quaranta anys que és metge i des de fa sis és director general de l'Hospital Taulí. Joan Martí és un dels castellarencs que està en primera línia en la lluita aferrissada contra el coronavirus.

Rocío Gómez

- L’Hospital Taulí ha arribat al col·lapse?

Encara no. La veritat és que el nombre de llits destinats a atendre malalts amb Covid-19 creix cada dia. Ara per ara, no estem col·lapsats, tot i que cada vegada hi ha més persones ingressades amb coronavirus.

 

- Hi ha capacitat per atendre altres urgències que no estiguin relacionades amb la Covid-19?

Sí. El que hem fet és diferenciar el circuit d’aquelles persones que tenen sospita de Covid-19, que entren per un altre lloc, dels pacients que no en tenen. També hem pres la decisió de separar el circuit de les urgències d’adults del pediàtric. Les urgències pediàtriques entren pel vestíbul de l’hospital. Hem habilitat uns espais per atendre les consultes externes.

 

- Quantes persones infectades per coronavirus hi ha a l’hospital?

Tenim 321 malalts ingressats amb Covid-19, i s’han habilitat sis plantes de l’hospital exclusivament per a pacients amb coronavirus. De moment s’han produït 46 altes i 74 defuncions.

 

- Quin és el protocol que se segueix amb les persones que presenten símptomes de Covid-19?

Quan un pacient arriba a urgències i presenta sospita de donar positiu per coronavirus, amb simptomatologia de febre i problemes respiratoris, des d’urgències se l’atén en un lloc diferenciat. A partir d’aquí, en funció dels símptomes i del resultat de la prova del Covid-19, es decideix si el pacient s’ingressa o no.

 

- A través de quins canals s’informa les famílies dels pacients?

A partir d'aquest divendres, l'aïllament serà total, fora de situacions de final de vida, que es facilitarà l'acompanyament de familiars. No s'admetran visites a cap de les àrees d'ingrés. De fet, articularem un sistema pel qual podrem informar de manera proactiva les famílies de la situació sanitària del seu familiar. A banda d’això, hem alliberat els telèfons perquè no tinguin cost i els malalts puguin parlar amb les seves famílies a través d’un telèfon convencional. En els casos que hi hagi més dificultat, estem treballant perquè puguin parlar a través d’un telèfon mòbil i fins i tot fer una videoconferència.

 

- Quina és la capacitat màxima d’ocupació del Taulí?

La corporació disposa de 700 llits en total. Evidentment, hi ha malalts amb Covid-19 però també altres malalts. Hem restringit l’entrada de pacients que no sigui imprescindible, i també donem les altes tan aviat com sigui possible. En aquest sentit, hem establert mecanismes perquè els parts tinguin una durada mínima i tot un conjunt d’accions per aconseguir disposar del màxim de llits per a aquells malalts que tenen simptomatologia del Covid-19 i que tenen criteri d’ingrés.

 

- Quants tests de coronavirus heu fet?

Hem fet 1.600 tests. Hem augmentat la capacitat i en produïm 160 al dia. La majoria dels tests que hem fet són persones que venen de l’hospital. Abans s’havia muntat un circuit diferent des del SEM i s’enviaven les proves a altres laboratoris.

 

- Disposeu de recursos suficients per atendre els pacients i per protegir els professionals sanitaris?

Hi ha hagut dificultats per trobar material i ha escassejat. El que hem fet és administrar-lo tan bé com hem sabut per tal d’aconseguir la màxima protecció dels nostres professionals. Si els nostres professionals emmalalteixen, no podrem donar la resposta que volem. Afortunadament, és una qüestió que, en referència al material de protecció, s’està resolent. Quant als respiradors, és un aspecte que no hem resolt del tot, però hem fet un esforç importantíssim i hem rescatat tots els respiradors que teníem a la casa. Hem passat de tenir una UCI amb capacitat per a 30 persones a poder atendre 86 pacients.

 

- Consideres que les mesures que s’han adoptat des de l’administració pública són suficients per combatre la malaltia?

Algun impacte tindran, però malauradament es van adoptar tard. Respecte al confinament, hauria d’haver estat més agressiu i que comportés la paralització de tots els sectors que no fossin estrictament imprescindibles per a les necessitats alimentàries i de supervivència de les persones, i l’atenció sanitària.

 

- S’han sumat a l’equip de l’hospital professionals jubilats o estudiants dels últims cursos de medicina?

Hem incorporat algun professional jubilat, i a partir d’aquesta setmana arribaran estudiants d’infermeria i de medicina dels darrers cursos. Sobretot incorporarem titulats, que han acabat la carrera de medicina i que han aprovat l’examen per triar especialitat, és a dir, metges residents, que duran a terme tasques de suport als nostres professionals.

 

- Cada vespre la ciutadania agraeix l’esforç dels sanitaris amb aplaudiments. Aquest escalf us encoratja a seguir treballant?

Agraïm molt les mostres de suport i d’escalf de la ciutadania. La situació no és senzilla. Encara que és la nostra feina, atendre persones amb qui tens un risc de contagi genera inquietud. També agraïm les donacions de material per part de persones i entitats que ens han fet avançar i poder cobrir les necessitats que teníem. Cal remarcar l’extraordinària i magnífica dedicació que estan demostrant tots els professionals del Taulí, des dels metges fins al servei de neteja. Tothom. L’esperit que es respira és de treballar de la millor manera possible i atendre les persones com es mereixen.

 

- Estàvem preparats per gestionar una pandèmia?

Les institucions sempre tenim fets plans de contingència per a grans catàstrofes, però no ens plantejàvem que es pogués produir una pandèmia d’aquesta categoria. Preparat no estàs, però comptem per gestionar-ho amb la professionalitat sanitària de tota la gent que treballa al Taulí, i la dedicació i coneixement acumulat per organitzacions com la nostra.

Comparteix
M'agrada
Comentaris