martingala_950x634
10/05/2024 Actualitat
'Martingala' al darrer Ones de Crom

Ja està disponible el pòdcast del darrer programa de l'espai de Ràdio Castellar que condueix Emili Miró, una proposta de temes musicals d'origen ètnic passats per electrònica, ritmes funk, disco, experimentació i sorpreses

Emli Miró (Ones de Crom)

El programa Ones de Crom d'Emili Miró proposa en la seva darrera emissió d'aquesta setmana un ventall de temes musicals d'origen ètnic passats per electrònica, ritmes funk, disco i demés. Sorpresa, ritme i experimentació sonora festiva des de diversos països com Paraguai, Suècia, Turquia, Iran, Nigèria, l'Índia, Tailàndia, Austràlia, Jamaica i Síria: “Martingala!” se li ha anomenat a aquest especial.

Escolta/descàrrega des d'aquí: https://www.podomatic.com/podcasts/onesdecrom o des de la ràdio a la carta de lactual.cat https://www.lactual.cat/fitxa-programa-de-radio.html?IDC=38

 

La idea d'aquesta emissió ha sorgit de l'afició d'Emili Miró per segells discogràfics que reediten joies musicals obscures i curioses dels anys 70 i 80 que han evitat caure en l'oblit. És el cas del segell lleidatà Guerssen records ja fa anys que reedita joies de música turca dins el seu subsegell Pharaway Sounds, apart d'altres estils que editen en d'altres divisions pròpies enfocades al folk, psicodèlia, rock dur i proto-metal dels anys 60 i 70 (Sommor) o el krautrock alemany i experimental (Mental Experience) del que també es va fer un especial en aquest programa. Un altre segell barceloní actiu i referent en reedicions sobretot de treballs recòndits dels anys 70 és Wah Wah records, botiga del barri del Raval o, a nivell internacional, aquest programa ja ha posat prèviament en d'altres emissions com en aquesta discos del segell britànic d'acurades reedicions com és Finders Keepers records d'Andy Votel. També Luaka Bop, segell de Nova York de David

Byrne de Talking Heads, també hi troba representació en un àlbum des de Nigèria en aquesta ocasió o Sublime Frequencies d'Alan Bishop dels Sun City Girls també ha mantingut una intensa activitat redescobridora de música ètnica síria, vietnamita o indonèsia.

 

El recorregut d'aquesta emissió comença a Paraguai, on el duet JODI de dos germans alemanys afincats a la ciutat d'Asunción van enregistrar en un estudi música que utilitzava el pop i experiments amb ritmes electrònics, oferint una festiva mostra musical amb ús d'aparells electrònics des del disc “Alarm In The Jungle: The Synthetic Side of Jodi” (1973). D'una manera semblant i des de més lluny a Suècia HANS EDLER al disc “Elektron Kukéso” (1971) també va unir sense complexes i amb valentia pop, psicodèlia i sintetitzadors creant un disc sorprenent i original reivindicat anys després tot i que el músic fes carrera més en el rock'n'roll.

 

Des de Turquia, i comptant amb la majoria de reedicions de discos dels citats segells Guerssen i Finders Keepers, trobem meravelles de músics com GÖKÇEN KAYNATAN on l'any 1973 va treure un disc on utilitzava aparells de música electrònica per redefinir el rock turc d'aquells anys 70 popular al país. Cantants femenines incloses en l'emissió com RAMESH i KAMURAN AKKOR dotaven la música d'origen turc d'estils com el funk a partir de guitarres elèctriques, orgues, percussions, sintetitzadors i amplificació d'instruments tradicionals i plantant el camí cap a la música disco. També el duet turc afincat a Alemanya DERDIYOKLAR İKILISI des de "Disko Folk" (1980) portaven les multitud d'instrumentació tradicional turca cap el ritme disco o també s'inclou un tema del cantant EDIP AKBAYRAM, figura important en la música turca, des del disc "Nice Yıllara Gülüm" (1982).

 

Un exemple d'electro-funk el trobem en el tema “Atomic Bomb” (1978) del cantant nigerià WILLIAM ONYEABOR popularitzat pel segell Luaka Bop de David Byrne o des de l'Índia s'inclou un tema de funk psicodèlic del compositor de bandes sonores de cinema indi MAESTRO ILAIYARAAJA acompanyat de la cantant VANI JAIRAM del treball editat al 2011 pel segell Finders Keepers “Solla Solla. The Electronic Pop Sound of Kollywood 1977-1983”. També de l'Índia escoltem el reivindicat disc de RUPA “Disco Jazz” (1982) on la cantant barreja música índia, jazz i disco en un treball que va gravar en unes vacances a Canadà i que la va fer popular.

 

Un dels temes de “Disco Dildar” (1985) ens porta a Pakistan i trobem com la música paquistaní es barrejava amb música disco per part dels teclats del músic MANZOOR ASHRAF i la cantant NOOR JEHAN o des dels anys 70 a Tailàndia el cantant PLEARN PROMDAN ofereix veus sobre intensos ritmes percussius des del recopil·latori “Thai? Dai! - The Heavier Side Of The Lukthung Underground" (2011), tots dos treballs editats per Finders Keepers com també aquests dos següents, la reresa signada per GEOFF KROZIER & THE GENERATOR a "Tranceformer" (1982) on psicodèlia i extravagància feta entre recitats i sintetitzadors i caixes de ritmes en fan un disc obscur des d'Austràlia i el de DENIS WISE, anglès d'origen jamaicà, a "Wize Music" (1984) treballant en estudi efectes sonors electrònics.

 

Finalitzem amb la figura més actual del músic sirià OMAR SOULEYMAN "Highway To Hassake- Folk And Pop Sounds Of Syria" (2007) del segell Sublime Frequencies on teclats i electrònica acompanyen la música i cants aràbics en festiva intensitat.

 

 

Ones de Crom

(En antena des del 2004 a Ràdio Castellar 90,10 FM)

Comparteix
M'agrada
Comentaris