64893120 562e 4c0a a9eb cbb15ec91eaf_1440x961
Foto de família de membres del Club d'Escacs Castellar, amb el president actual, Joan Delgado (dreta). ||M. Antúnez
24/05/2025 Esports
80 anys d'escacs a Castellar

Aquest dissabte, el Club d'Escacs Castellar ha celebrat un acte d'aniversari al club social 

Marina Antúnez

Aquest dissabte, el Club d’Escacs Castellar del Vallès ha celebrat el seu 80è aniversari amb un acte solemne que ha tingut lloc al local social del club, situat entre el carrer de Barcelona i carrer de Catalunya. A l'esdeveniment, hi han assistit tres expresidents Vicenç Gatell, Josep Maria Calaf i Salvador Juanpere, i també el president actual de l'entitat, Joan Delgado. Per aquest acte institucional, també hi han estat convidats la responsable d’igualtat de la Federació Catalana d’Escacs, Marina Ponsa Alcubierre; l'alcaldessa de Castellar, Yolanda Rivera, i el regidor d'esports, Nakor Bueno.

 

No hi han faltat, com s'esperava, les nombroses persones que han format part de la història del club i que han contribuït a fer créixer l'entitat en aquest període longeu. En aquest sentit, Ponsa ha declarat que "és un goig veure que tants clubs comencen a fer 50, 70 o fins a 80 anys. Una entitat com aquesta, amb tant recorregut, s’ha de posar en valor perquè només cinc o sis hi han arribat"

 

El president de l'entitat, el senyor Delgado, ha començat el discurs content de celebrar 80 anys i apuntant que "és un gran èxit perquè hi ha poques associacions que arribin als 80 anys, i més, en un poble com aquest, que tenia 3.000 habitants l’any 1945". Tot i això, Delgado apunta que "cal parlar de futur, en el que el club necessita progressar; de moment, fer net i obrir-nos més al poble". L'entitat, en aquests moments, s'està recuperant i "ara estem en el procés d’obrir portes i finestres perquè la gent ens conegui, perquè ens devem al pobl".

 

Pel què fa a la paritat, el president del Club d'Escacs Castellar ha reconegut que actualment el club només té dues sòcies. "Això representa el 2% del número de socis. És un problema general, però tot i que sigui general no em conformo. estem treballant en això i volem saber per què les dones no venen". Justament, els escacs són un esport on no cal fer diferències entre homes i dones, que poden jugar al mateix nivell, a diferència d'altres esports.

 

Ponsa també ha manifestat la seva preocupació perquè només "tenim un total de 7% de llicències femenines, i això és molt baix". Des de la Federació, s'està treballant en un programa d’igualtat per aconseguir augmentar aquest nombre de dones, ja que actualment, un de cada tres clubs no té cap dona. Sobre les causes d'aquesta mancança de dones, Ponsa apunta que "és un factor social i cultural, els clubs d’escacs, fa 20 anys, eren completament masculinitzats. Ara hi ha una modernització d’aquests espais però en l’imaginari col·lectiu encara es pensa que només hi ha homes"

 

Com a possibles solucions, la responsable d'igualtat afirma que "un dels punts clau per aconseguir augmentar la participació femenina és aconseguir entrar a les escoles en horari lectiu; només així, s’aconsegueix arribar tant a nenes com a nens".

 

Per tancar la intervenció, Ponsa ha fet entrega d'una placa commemorativa al president del Club d'Escacs Castellar. 

 

A continuació, l'alcaldessa Yolanda Rivera ha agraït la invitació del club a l'Ajuntament. Ha contextualitzat el moment històric, l'any 1945, "quan hi va haver l'alliberament de tots els aliats de les invasions dels nazis i a Espanya s'havia consolidat una dictadura; a Castellar, s'estava creant un club d'escacs".  Ha afegit que "anys després, segueixen havent-hi guerres i vulneracions dels drets humans i de la pressa i la immediatesa, i els escacs posen en valor la paciència, l'estratègia i el pensar". L'alcaldessa també ha destacat la presència del jovent a l'entitat. 

 

El regidor d'esports, Nakor Bueno, ha reconegut la tasca del club i els ha recordat que "estem aquí per ajudar-vos, com a la resta d'entitats del poble perquè puguin millorar i tenir més recursos"

 

A continuació, a la segona part de l'acte, s'han entregat trofeus al campió sub12 Martí Sallarès Fitó (que no ha pogut assistir a l'acte); al subcampió sub12, Nil Iglesias Pau: I en el torneig absolut, al subcampió Max Prat Soler.  Per la seva banda, el campió del Campionat Absolut Social del Club d'Escacs Castellar ha estat Ju Shin Hao. 

 

També s'han reconegut amb menció els membres més joves del club, com Hugo Mateo Escudero i Gael Iglesias Pau.

 

 

Nil Prat Pau, subcampió sub12. ||M. A.Nil Prat Pau, subcampió sub12. || M. A.

 

Escaquistes infantils del Club d'Escacs Castellar. || M. A.Escaquistes infantils del club, amb el seu entrenador Jorge Iglesias. || M. A.

 

A l'acte, també s'han reconegut els escaquistes Jorge Iglesias (entrenador infantil), Vicenç Gatell, Jaume Guash, Xavier Torrens, Walter Cantero i Olga Pau.

 

L'esdeveniment ha finalitzat amb un refrigeri per a tothom. 

 

 

 

 

 

 

 

Comparteix
M'agrada
Comentaris