780 0008 6010605 9ed38bebef48f78e400d3915a1db6211_617x412
Anna Fité, escriptora, dramaturga i guionista sabadellenca, va morir la setmana passada. || CEDIDA
26/01/2026 Cultura
La mort d'Anna Fité commou Castellar del Vallès

Els castellarencs Gabi Ruiz, Rosa Fité i Gisela Pou recorden l'escriptora i dramaturga sabadellenca, activista cultural i creadora incansable

Marina Antúnez

La mort de l’escriptora, dramaturga, guionista i activista cultural Anna Fité Salvans (Sabadell, 1958) ha commogut el món cultural català i també el de Castellar del Vallès, municipi amb el qual va mantenir una estreta vinculació al llarg de la seva trajectòria, tant professionalment com personal. Fité va morir la setmana passada als 67 anys.

 

Fité va ser una creadora prolífica i compromesa, especialment en l’àmbit infantil i juvenil, i va col·laborar de manera directa amb projectes culturals de gran valor per al nostre país.

 

Un dels àmbits on la seva presència va ser més rellevant va ser el Moviment Rialles, i després a La Xarxa, que a Castellar es va impulsar a finals dels anys vuitanta. L’actual gestor de L’Alcavot Espai Cultural, Gabi Ruiz, va coordinar Rialles a Castellar del Vallès i va treballar amb ella durant dècades. “La vaig conèixer fa molts anys, cap als anys 80, quan vam fer Rialles. En aquell moment jo feia teatre amb el seu marit, en Jep Barceló”.  Ell destaca que  “l’Anna ha estat una de les persones que més ha fet pel teatre infantil i juvenil a Catalunya, i Castellar n’és un bon exemple. Sempre hi era, sempre hi col·laborava, sempre tenia idees i empenta”. Ruiz afegeix que “no conec ningú que hagi treballat tant i de manera tan constant en aquest àmbit”. També van col·laborar en l’organització de la Mostra de Teatre Infantil i Juvenil de Catalunya, que es feia a Igualada, així com en les maratons de contes, que inicialment es feien al Teatre Romea i després al Teatre Nacional de Catalunya.

 

A Castellar, Fité va participar activament en iniciatives com el Contecontat, així com en les xarxes de programació d’espectacles familiars, i va contribuir a teixir complicitats entre creadors, programadors i educadors. També va promoure el festival Vet aquí Sabadell.  “Quan l’Anna era en un projecte, aquell projecte tirava endavant”, afirma Ruiz. “L’última relació professional que vaig tenir amb ella va ser a la Fundació de la Caixa de Sabadell, on impartia cursos de creació d’àlbums il·lustrats infantils, de professora. Jo hi vaig participar com a alumne, perquè escric contes i també dibuixo. Em va ajudar molt”.

 

La vinculació de l’Anna Fité amb el teatre familiar també va deixar empremta a través de la Joventut de la Faràndula i de les seves obres teatrals, representades en escoles i espais educatius. La conta contes castellarenca Rosa Fité, companya de camí professional, recorda especialment aquesta proximitat amb els infants: “Era una persona molt propera, molt afable, que no tenia mai un no per ningú. S’implicava amb els nens, amb els mestres, amb els projectes educatius, i això la feia molt estimada”, diu la Rosa.

 

La rondallaire destaca que “el món de la literatura i del teatre familiar queda orfe sense el seu imaginari”, però posa en valor el seu llegat: “Ens ha deixat històries que no passen mai de moda, contes i obres que continuaran funcionant i ajudant a créixer les noves generacions”.

 

Com a guionista, Anna Fité va formar part dels equips de sèries emblemàtiques de TV3 com Nissaga de poder, El cor de la ciutat, Ventdelplà o Laberint d’ombres, i va participar en programes infantils de referència com Barri Sèsam o Els Lunis. Entre 2004 i 2006 va ser presidenta del GAC (Guionistes Associats de Catalunya).

 

L’escriptora i guionista castellarenca Gisela Pou, amiga íntima d’Anna Fité, remarca el seu caràcter incansable: “L’Anna era una activista cultural com n’hi ha poques. Tenia una energia desbordant i una capacitat enorme per impulsar projectes i fer-los créixer”. Pou explica que la coneixia des de principis dels anys vuitanta perquè tenien amics en comú. “El punt d’inflexió va ser l’any 1991, quan vam coincidir al primer màster de guió de sobre escriptura televisiva; allà sí que vam començar a relacionar-nos més i, a partir d’aquí, l’amistat va anar creixent mica en mica fins sa convertir-se en una amistat profunda”. Afegeix que, amb Fité, eren amigues i confidents. 

 

L’Anna era, abans que res, escriptora. Sobretot de literatura infantil i juvenil, però també dramaturga, autora per a públic adult i guionista de televisió. Pou destaca que Fité tenia una energia que mai s’aturava: “Allà on anava, creava xarxa, creava comunitat i feia que passessin coses”.

 

En l’àmbit literari, Anna Fité va publicar nombrosos llibres infantils i juvenils i va rebre reconeixements destacats, com la beca de la Institució de les Lletres Catalanes (2020) o el Primer Premi Emili Teixidor (2021) amb El concert més animal. Una obra que, segons Pou, “resumeix molt bé la seva manera d’entendre la literatura: divertida, compromesa i pensada per compartir; l’Anna era una activista cultural com n’hi ha poques”. I va recórrer llibreries i biblioteques d’arreu de l’Estat amb “la Gallina Fina”, una gallina de peluix gegant, explicant el conte.

 

Fité va col·laborar amb Cavall Fort, va crear clubs de lectura infantil i juvenil per a nens —per exemple a Puigcerdà, on tenia casa, i a la biblioteca—, i també clubs de lectura adreçats a adults, com els de la Llar del Llibre de Sabadell. I a Ràdio Sabadell "tenia un programa setmanal amb nens de diferents escoles, on parlaven de literatura i feien entrevistes. També va passar per la Televisió de Granollers".

 

Hi ha figures del món infantil molt identificables, com la Pilarín Bayés o la Roser Capdevila. “Potser l’Anna no ha tingut aquest mateix reconeixement públic, tot i que la seva obra ha funcionat molt. Les  adaptacions teatrals dels seus contes, com La Caputxeta Verda, una revisió dels contes clàssics, fa anys que es representen i tenen molt recorregut”, conclou Pou.

 

 

 

Comparteix
M'agrada
Comentaris