Xapes de las campanya "No siguis brètol" - R.G.
No siguis brètol, sigues cívic
L'Ajuntament engega una campanya de sensibilització per combatre l'incivisme en àmbits com el mobiliari urbà o els animals domèstics
Rocío Gómez
"No siguis brètol", aquest és el missatge principal de la nova campanya de sensibilització que l'Ajuntament ha posat en marxa per informar la ciutadania sobre les conseqüències i els costos de les actituds incíviques. "Hem volgut fixar les despeses que originen aquestes actituds. Ser incívic no és només una qüestió a censurar per un comportament ètic sinó perquè té una sèrie de costos econòmics importants que acaben redundant sobre els pressupostos municipals. Part d'aquests diners que es podrien destinar a partides com Benestar Social en un context econòmic com l'actual, s'han de fer servir per resoldre el que significa l'incivisme", explica l'alcalde de la vila, Ignasi Giménez.
La campanya de sensibilització es centra en cinc àmbits: mobiliari urbà, contenidors, sorolls, mobilitat i animals domèstics, els objectius principals de les actituds incíviques dels ciutadans. "No hi ha millor paraula per definir un comportament incívic que brètol" ja que "segons el diccionari és una persona sense escrúpols capaç de realitzar qualsevol mala acció", explica, Dani Pérez regidor de Participació. "La campanya emfatitza en què et pots arribar a convertir si deixes de banda qui ets i realitzes comportaments incívics", comenta Pérez.
La campanya, que arrenca al mes d'abril i finalitzarà el mes de desembre, es reforçarà durant l'estiu, Festa Major i Nadal, "èpoques on la gent gaudeix de l'espai públic amb més intensitat", afegeix l'alcalde. Així, aquesta iniciativa es posarà en marxa en cinc fases de cinc setmanes cadascuna coincidint amb les diferents àrees temàtiques i els contextos i èpoques on es produeixen els atacs incívics més agressius. "És una campanya trencadora i agosarada en els termes en els quals es planteja, perquè la gent no es quedi indiferent i en parli", apunta Giménez. D'altra banda, amb "No siguis brètol", també es pretén donar a conèixer l'ordenança de civisme que es va aprovar el passat mes de juliol, i que té per objectiu fomentar la convivència ciutadana. En aquest sentit, cadascun dels àmbits treballats s'acompanyarà del text de l'article corresponent de l'ordenança.
El primer impacte visual de "No siguis brètol" seran els anuncis a L'Actual. La lluita contra l'incivisme, però, s'estendrà a altres mitjans i plataformes. "Aquesta vegada no ens limitarem als anuncis a L'Actual, les campanyes més habituals. Hem creat unes xapes que distribuirem durant a la Fira Sant Jordi, farem un cartell de dimensions importants que col·locarem a les dependències municipals i algun comerç i també farem una falca a Ràdio Castellar lligada al mateix discurs", assegura Pepe González, regidor de Comunicació. "També hem previst fer un vídeo que promocionarem a través de les xarxes socials i de l'actual.cat. Sabem que hi ha cert risc, però esperem que la campanya sigui ben acceptada", comenta González. El regidor de comunicació puntualitza que l'èmfasi d'aquesta iniciativa no només recau en l'àmbit econòmic. "És difícil comptabilitzar l'impacte econòmic d'algunes actituds incíviques com estacionar vehicles de manera incorrecta ocupant passos de vianants i voreres, però sí hem volgut xifrar els ciutadans afectats", conclou el regidor.
LES XIFRES
53: Són els milers d'euros dels pressupost que el 2012 va destinar l'Ajuntent a la reparació i reposició de contenidors d'escombraries malmesos
1: Gairebé un miler de ciutadans (750 infants que es desplacen en cotxet i 200 persones amb mobilitat reduïda), pateixen els estacionaments incorrectes a voreres o passos de vianants
17: Són els milers d'euros de despesa derivats de no recollir els excrements dels gossos a la via pública
120.000: És el pressupost destinat a la reparació del mobiliari urbà durant el 2012
250: Són les vegades que la Policia Local va intervenir l'any passat per avisos sobre sorolls provocats per veïns o vehicles