IMG 9981_1440x961
Un grup d'alumnes de l'Institut Castellar han fet el servei comunitari a Ràdio Castellar / C. Díaz
17/06/2021 Actualitat
La llavor per ser ciutadans actius

Alumnes de secundària dels quatre centres de la vila han fet el servei comunitari, que enguany s’ha adaptat a la pandèmia

El servei comunitari ha sabut adaptar-se a la situació i, si en el curs 2019-2020 alguns alumnes no van poder acabar el programa per culpa de la pandèmia, aquest any tots els participants l’han pogut finalitzar amb èxit. Fins i tot s’han pogut realitzar, en els darrers dies, diferents actes de reconeixement, això sí, seguint totes les mesures de seguretat. En total, 327 alumnes de 3r o 4t d’ESO dels quatre centres de Castellar que ofereixen secundària han pogut desenvolupar un projecte relacionat amb alguna entitat o equipament municipal. El servei comunitari és una acció que vol promoure que els alumnes de secundària experimentin i protagonitzin activitats de compromís cívic, aprenguin en l’exercici actiu de la ciutadania, i posin en joc els seus coneixements i capacitats al servei de la comunitat. 


Col·legi El Casal
Els 21 alumnes de 3r d’ESO del Col·legi El Casal han treballat, un any més, amb l’entitat Suport Castellar. Per al centre educatiu aquest és un projecte clau tant per als estudiants que hi participen, com per al projecte educatiu de l’escola. Per al seu director, César Sánchez, durant les hores de servei comunitari es produeix una evolució en els alumnes que hi participen: “Comencen sense saber què és, amb voluntat de descobrir, i amb el temps descobreixen un aspecte vital, que és el fet de destinar un temps a altres persones, cosa a què avui dia, amb el ritme amb què vivim i l’escala de valors que tenim, de vegades no hi estem acostumats”. En el cas d’El Casal, a més, treballar amb Suport Castellar, una entitat que cuida la malaltia mental, els ajuda a descobrir el fet concret d’aquesta situació de la malaltia. “A la valoració final del curs es veu el recorregut que han fet els alumnes, han gaudit d’allò que no s’havien plantejat, que és donar el seu temps a les persones”. Sánchez opina que l’activitat s’ha de mantenir perquè la consideren fonamental: “És la llavor perquè una vegada deixin l’escola, continuïn sent ciutadans actius”.

 

Alumnes del Col·legi El Casal en l’acte de reconeixement

Alumnes del Col·legi El Casal en l’acte de reconeixement / Cedida


Institut Puig de la Creu
Els 123 alumnes de 4t de l’Institut Puig de la Creu van fer el servei comunitari durant el primer trimestre, fet que els va permetre poder anar a les entitats seguint les mesures imposades per cadascuna d’aquestes. “Han col·laborat amb l’ADF, netejant el bosc, al Club Atlètic Castellar, escanejant documents, el Club de Rítmica Clau de Sol, la Biblioteca i Ludoteca municipals i la Creu Roja. Van fer les bosses de confeti per al grup Il·lusió, una recollida d’aliments i preparació de regals per a Càritas Castellar. I els quatre alumnes de la Unitat d’Escolarització Externa Compartida han fet la neteja del pati exterior de l’Escola de Música Torre Balada. Hem treballat amb moltes entitats diferents perquè així els alumnes poden escollir segons els seus interessos”, detalla la cap d’estudis, Imma Hernández.  La implicació ha estat cabdal per tirar endavant el programa: “Hi ha hagut un esforç per part de tots per, en aquesta situació en  què estem, poder realitzar aquest servei”.  

 

Alumnes de l'Institut Puig de la Creu fent el servei amb l'ADF

Alumnes de l'Institut Puig de la Creu fent el servei amb l'ADF/ Cedida

 

Escola Fedac Castellar
Aquest any, a diferència d’edicions passades, els 30 alumnes de 3r d’ESO de l’Escola FEDAC Castellar han treballat amb dues entitats: “Hem col·laborat a organitzar una campanya del Banc de Sang i Teixits i amb l’entitat de sempre, l’Obra Social Benèfica, que estem encantats de fer-ho amb ells perquè fa molts anys que hi col·laborem, des del principi de tot, quan el servei comunitari encara no era obligatori, però nosaltres ja el fèiem”, recorda Rosa Maria Baró, cap d’estudis d’educació secundària. A causa de la pandèmia, les residències de gent gran tenien restringides les visites i, per això, aquest curs, en comptes d’ajudar les animadores socioculturals, els alumnes han arreglat el jardí, amb el suport d’un exalumne de FEDAC Castellar que s’ha format en jardineria. El grup que volia fer-ho amb la ludoteca i no van poder va realitzar un muntatge audiovisual sobre la llegenda de Sant Jordi adaptada per portar a la residència. “Ha estat una experiència molt positiva per a tots”, assegura Baró.

 

Alumnes de FEDAC Castellar al jardí de l’OSB realitzant el servei comunitari

Alumnes de FEDAC Castellar al jardí de l’OSB realitzant el servei comunitari / Cedida


Institut Castellar
Els 153 alumnes de 4t d’ESO de l’Institut Castellar que enguany havien de fer el servei comunitari  han treballat en petits grups bombolla amb entitats com Ràdio Castellar, Càritas, la Biblioteca Municipal Antoni Tort i també amb l’ADF i la Creu Roja. Els altres anys cada alumne s’apuntava a l’entitat que li agradava més, es distribuïen per hores i setmanes i anaven a l’entitat a fer alguna tasca. “Aquest any, com que no podien estar amb nens, ni amb avis, el que hem fet ha estat com un petit treball de recerca sobre diferents temàtiques, que han finalitzat en un servei per l’entitat”, explica Loida Perich, coordinadora pedagògica del centre.  Treballar en projectes PBL, és a dir, aprenentatge basat en projectes (segons la sigla en anglès), ha estat molt profitós: “Dins del rotllo de la pandèmia i que sempre és  més profitós tenir contacte directe amb l’entitat, el que han fet ha tingut molt de sentit, hem aconseguit donar-li la volta al servei comunitari i en certes coses, l’hem millorat”, afirma Perich. 

 

Alumnes de l’Institut Castellar a la ràdio municipal preparant un programaAlumnes de l’Institut Castellar a la ràdio municipal preparant un programa / C. Díaz

 

Comparteix
M'agrada
Comentaris