07 cafe_1440x961
Per als distribuidors, el quilo de cafè s’ha incrementat en  un euro des del gener / C. Domene
17/04/2024 Actualitat
El cafè, cada dia més car

El preu de la varietat robusta s’ha incrementat un 50% en els mercats 

C. D.

El preu del cafè no deixa de pujar. Segurament, els que tenen l’hàbit de prendre aquesta beguda de gust amargant i estimulant hauran copsat l’augment. La tassa de cafè als bars i restaurants pot variar de preu depenent del lloc, però qui més està patint aquest augment són els distribuïdors. “Des del gener fins ara, el preu del quilo de cafè s’ha apujat més d’un euro. Fins ara no hem augmentat el preu als nostres clients, tot i que a nosaltres se’ns n’ha pujat diverses vegades, però ara ja no podem assumir-ho més i al maig hauré de retocar preus”, manifesta el castellarenc Joaquim Montoya, copropietari de la marca Emme Café. L’empresari explica que aquest augment no té per què repercutir en el client final. “Que nosaltres incrementem al bar un euro el quilo de cafè significa que la tassa de cafè només s’apuja en un cèntim”, explica el Joaquim.


Però d’on ve aquesta cotització a l’alça? El sector del cafè es divideix en dues grans varietats, l’aràbiga, més delicada i, per tant, més cara i exclusiva i la varietat robusta, més extensa i accessible, precisament perquè la planta és més robusta i suporta millor les adversitats climàtiques. I és aquesta la que s’ha disparat als mercats internacionals, amb increments del 50%. “És inexplicable perquè és el cafè més fàcil d’aconseguir. Abans, d’aquest tipus de cafè n’hi havia moltíssima producció i a alguns països productors se’ls va recomanar canviar d’estratègia i de plantacions. Per exemple,  Vietnam va apostar més pel te”.  


Els motius no s’acaben aquí. Com la robusta ofereix un cafè més fort i amb més cos és la varietat que s’utilitza per fer el cafè soluble. El canvi climàtic també està afectant. “I un altre motiu encara. S’està despertant el consum pel cafè en països com la Xina. Hi ha molta demanda i ara es troben que no hi ha robusta, ni aràbiga, i el preu d’una varietat està influint en la de l’altra”, detalla l’empresari. 

Comparteix
M'agrada
Comentaris