554 i els avions, pegatines_1440x961
I els avions, pegatines. || J.MUNDET
14/02/2020 Opinió
La zona de baixes emissions no atura la contaminació
Marc Parayre

Des del dia 1 de gener del 2020 està en funcionament la ZBE (zona de baixes emissions), és a dir, la restricció al trànsit dels vehicles més contaminants a les Rondes de Barcelona, que engloba Barcelona, l’Hospitalet de Llobregat, Sant Adrià del Besós i parts d’Esplugues i Cornellà de Llobregat. Aquesta mesura per reduir la contaminació és de caràcter permanent, de dilluns a divendres de les 7 a les 20 hores, i es veuen afectats tots aquells vehicles que no porten una etiqueta ambiental de la DGT (Direcció General de Trànsit). Aquells usuaris de vehicles que no compleixin amb la normativa rebran multes econòmiques que oscil·laran entre els 200 i els 1.800 euros en funció del vehicle i la gravetat de l’incompliment a partir de l’1 d’abril. 


Aquesta restricció és una de les més importants per reduir la contaminació a Barcelona, i en conseqüència, per aturar el canvi climàtic. Per tant, es tracta d’un avenç ecològic que era imprescindible dur a terme. Tot i així, la ZBE no és suficient. Segons dades de l’AMB (Àrea Metropolitana de Barcelona) del 8 de gener, el trànsit només s’ha vist reduït en un 2,8% en aquesta zona de restriccions. Es van emetre entre 43 i 67 micrograms de diòxid de nitrogen (NO2) per mil·límetre cúbic. Això suposa superar amb escreix els nivells de NO2 recomanats per l’OMS (Organització Mundial de la Salut), que són 40 micrograms. És veritat que encara és d’hora per fer una valoració generalitzada, però les dades no ajuden a ser optimistes.


Així mateix, la ZBE ha enfrontat els que ho veuen desmesurat i als que volen anar més lluny. D’una banda, un sector considera que aquestes restriccions atempten contra la llibertat de circulació. De l’altra, es critica la mesura per ser insuficient. Quant al primer sector esmentat, hi tenim diverses patronals que han sol·licitat que els seus vehicles professionals acabin la seva vida útil. De fet, ho han aconseguit, ja que les furgonetes i els camions de repartiment que cada dia circulen per Barcelona, així com els autocars, han quedat exclosos de les restriccions fins l’any 2021. Amb aquesta mesura, no s’afavoreix a la reducció de la contaminació, ja que com comenta Xavier Querol, del CSIC, hi ha un gran nombre de vehicles d’aquest tipus. Pel que fa al segon sector, el que creu que el ZBE és insuficient, hi tenim diversos grups ecològics que proposen una taxa diària de 10 euros a tots els turismes, excepte els que portin tres o més ocupants, i que els diners recaptats serveixin per finançar millores en el transport públic. 


D’altra banda, a Barcelona no només el trànsit de vehicles provoca l’emissió de gasos contaminants. Els vaixells que arriben al port de la ciutat també són una de les principals fonts de pol·lució. Aquests vaixells emeten diòxid de sofre, que segons l’ONG Transport i Medi Ambient multiplica per cinc la contaminació que genera qualsevol vehicle a Barcelona. La capital de Catalunya és la ciutat amb més activitat portuària d’Europa, i per tant, també és líder en contaminació derivada d’aquesta activitat. En definitiva, si es vol aturar la contaminació a Barcelona calen restriccions més dràstiques, i no només als vehicles, encara que aquestes mesures afectin els principals lobbys empresarials.

 

Comparteix
M'agrada
Comentaris