A partir del gener, portar un patinet elèctric sense assegurança serà il·legal. Però, abans de carregar-nos amb més obligacions, Castellar hauria de crear infraestructures segures.
A Castellar la nova llei d’assegurances de vehicles ha arribat als carrers i a les xarxes. Alguns continuen defensant que “Castellar és un poble petit i en 15 minuts a peu s’arriba a tot arreu”, però això només és cert per a qui viu al centre. Les persones que vivim a Sant Feliu del Racó, El Balcó, Cal Joan Coix, Airesols, Can Font o Ca n’Avellaneda, sabem que molts trajectes superen de llarg els 15 minuts caminant. Castellar ha crescut i ja no és el poble petit d’abans.
Quan era jove, la imparable necessitat d’autonomia i llibertat típica de qualsevol adolescent, la canalitzàvem a través de les motos. Creieu-me, en un poble “búnquer” on només teníem un Skate Park i quatre bancs per menjar pipes, els amics que tenien moto eren els més afortunats i tenien els millors pares del món. Ara, amb els patinets elèctrics, els joves (i tothom) poden tenir un mitjà de transport més segur i sostenible. Tant de bo haguessin existit quan jo era jove! Però la nova llei torna a carregar la responsabilitat sobre les famílies i els usuaris, en lloc de sobre les espatlles de les institucions.
És cert que cal una regulació clara –casc obligatori i compliment de les normes de circulació–, però és imprescindible que hi hagi espais segurs per circular. Castellar té una xarxa ciclista pràcticament inexistent. Jo mateixa, portant els meus fills a l’escola en bicicleta elèctrica, em veig obligada a cometre infraccions cada dia, pujant a voreres, esquivant vianants per poder aparcar o fins i tot circular en sentit contrari.
Sorprèn que el regidor de Mobilitat afirmi en una entrevista al número 809 de L’Actual que “si hi ha persones que fan un mal ús… se’ls sancionarà com és degut”. La primera responsabilitat no és sancionar, sinó garantir espais segurs. Sense carrils bici ni infraestructures adequades, els usuaris estan condemnats a circular de manera insegura i a no poder respectar normes de circulació pensades només per a vehicles de motor.
Invertir en carrils bici i mobilitat sostenible no és només una qüestió de seguretat: és apostar per un municipi més net, menys contaminant i més saludable. Si, com diu el regidor, hi ha hagut conflictes, accidents i atropellaments, la solució no és fer pagar assegurances, sinó inversió i planificació.
A Castellar, avui dia, és impossible circular amb bicicleta o patinet sense cometre alguna infracció. I això no és culpa dels usuaris: és culpa de la manca de responsabilitat política. Primer carrils bici. Després sancions.