Afegeix L'Actual com a font preferida de Google de forma gratuïta
Estigues informat amb les últimes notícies d'actualitat.
Rocío Fernández publica un relat autobiogràfic sobre la malaltia i el paper dels cuidadors
L’escriptura ha estat sempre una necessitat per a la castellarenca Rocío Fernández i va ser el diagnòstic de demència frontotemporal del seu pare el fet que va acabar donant forma al seu primer llibre. L’autora acaba de publicar La llegada de una extraña. El grito sordo de la demencia frontotemporal, una obra autobiogràfica en què relata el procés que va viure des que, l’any 2008, va començar a detectar canvis en la conducta del seu pare.
Fernández tenia 27 anys quan va començar a adonar-se que el seu pare, aleshores de 57 anys, es comportava de manera diferent. Els canvis en la manera de relacionar-se i en el seu tarannà van anar augmentant fins que un dia el va trobar al llit, en un estat de salut molt deteriorat. Després de portar-lo a l’Hospital Parc Taulí i de diverses proves mèdiques, li van confirmar que tenia una demència frontotemporal en un grau molt avançat. El diagnòstic va suposar un punt d’inflexió en la seva vida. De cop, va haver d’assumir responsabilitats que fins aleshores havia gestionat el pare, que regentava un bar i tenia diversos immobles i altres assumptes econòmics. “El meu pare passava de ser el meu pare per convertir-se en el meu fill i jo en la seva cuidadora”, recorda Fernández.
A la malaltia s’hi van afegir les dificultats derivades de la situació familiar, la manca de suport i la necessitat de continuar treballant mentre assumia la cura del pare. “Una de les parts més difícils va ser descobrir tot el que hi havia al darrere de la situació del pare”. Sense coneixements previs sobre les demències, va començar a documentar-se, a contactar amb professionals mèdics i serveis socials i a buscar ajuda psicològica. En aquest sentit, reivindica la importància de tenir cura també de les persones cuidadores: “És primordial que la persona que està vivint aquella malaltia o alguna malaltia similar tingui aquest suport psicològic, perquè cadascú porta les seves motxilles, les seves pors, les seves responsabilitats”.
La idea d’escriure el llibre va començar a prendre forma el 2010, però el primer capítol es va perdre. Anys més tard, el 2022, Fernández va reprendre el projecte durant unes vacances i va començar a posar per escrit tot el que havia viscut. El resultat és una novel·la que combina “moments de caos, vulnerabilitat, por, juntament amb l’humor i la transformació que tot això comporta”.
L’autora no planteja l’obra com un manual d’autoajuda ni pretén donar consells. “La meva voluntat és que pugui servir de punt de trobada per a persones que hagin passat o estiguin passant per una situació semblant, que sàpiguen que no són els únics i que veus la llum al final del túnel”, apunta.
Per Fernández, un dels aprenentatges més importants del procés va ser arribar a acceptar la malaltia i entendre que el seu pare ja no era la persona que havia conegut, “una experiència que he volgut compartir amb una mirada personal i sense amagar-ne els moments més durs”.
La llegada de una extraña. El grito sordo de la demencia frontotemporal es pot adquirir en format físic i digital a través d’Amazon. Fernández també farà una presentació al Calissó el dissabte 21 de novembre, a les 12 h.
Afegeix L'Actual com a font preferida de Google de forma gratuïta
Estigues informat amb les últimes notícies d'actualitat.