El muntatge de WeColorMusic s’inspira en un cas real; és previst per dissabte, a l’Auditori Municipal Miquel Pont
L’espectacle Alan, el musical arriba a l’Auditori Municipal aquest dissabte, a les 19 hores. La proposta de WeColorMusic també es presentarà a l’alumnat dels centres escolars de Castellar el dia anterior, 19 de gener, al matí. Creada per Mar Puig (dramatúrgia i direcció escènica, al costat de Cisco Cruz) i Mateu Peramiquel (compositor i autor de les músiques i lletres de les cançons), Alan, el musical va sortir inicialment com un encàrrec que l’Ajuntament de Manresa va fer a la companyia. “Volien que féssim un espectacle de 15 minuts que parlés del transgènere infantil i juvenil”, diu Mar Puig.
WeColorMusic encara no havia abordat aquest tema i es va documentar. “Vam voler conèixer famílies i realitats en què es tractés aquesta temàtica, famílies que tinguessin menors d’edat trans”. Així és com van contactar amb la Sofia, una nena trans que ara deu tenir 12 anys.
Després de representar l’espectacle, es van adonar que era una temàtica que necessitava tenir més visibilitat, “i per això vam decidir fer un gran format, va ser aleshores que vam descobrir la història de l’Alan”, explica Puig.
L’Alan era un noi trans de Rubí que, amb 17 anys, es va suïcidar a causa del bullying i la transfòbia que patia. “No ens basem en el drama, hem volgut explicar qui era l’Alan, un noi adolescent feliç, divertit, amb una família meravellosa”. Evidentment, també s’explica com acaba la història, “però no per fer-ne ferida sinó per intentar que no se’n repeteixi cap més”.
Aquesta història va passar fa 8 anys però encara és, malauradament, absolutament vigent. De casos de suïcidis per assetjament a l’escola, sigui per la causa que sigui, encara n’hi ha. “Cal parlar-ne, visibilitzar-ho, i pensem que també, riure”. A l’escenari hi participen dos actors i dues actrius. WeColorMusic s’allunya, així, de l’estigma del teatre musical, “perquè no sempre són grans coreografies, brilli-brilli i plomes”. L’Alan és interpretat per Ander Mataró, un actor trans. “Volíem que fos un actor trans, el vam conèixer buscant, ell també arrisca molt personalment perquè és una història que li és molt propera”. L’actriu més jove és Vinyet Morral, de només 12 anys. “Ja havíem treballat amb ella i teníem clar que la volíem”. Els actors adults són Patricia Paisal i Benjamí Conesa.
Escenografia
L’escenografia d’Alan, el musical està molt més pensada del que sembla. El que veiem a l’escenari és l’habitació de l’Alan, “amb molts detalls i molt colorista”. A fora, hi ha la societat. L’habitació té un gran simbolisme, “és l’espai tancat de l’Alan, no hi entra cap més personatge, és l’interior de l’adolescent que tots hem tingut”.
L’obra no s’adreça només al públic jove, “tot i que és clar que també, però també a la família, perquè és qui podrà ajudar a l’adolescent que pateix bullying”. Ja fa un any que pugen aquest muntatge a l’escenari i la reacció ha estat molt positiva. “I desitgem que tingui un llarg recorregut, amb el desig de fer-lo en qualsevol espai”.