IMG 6352_1440x961
Un dels moments del concert de l’Orquestra de Cambra de Terrassa OCT48 a l’Auditori, dimarts passat|| R.G.
22/06/2022 Actualitat
Un viatge musical pels colors d’Europa

Cloenda del curs de L’Aula  amb un concert de l’Orquestra de Cambra de Terrassa OCT48

Rocío Gómez

L’Aula d’Extensió Universitària de Castellar va cloure el curs, dimarts passat, amb un concert de l’Orquestra de Cambra de Terrassa OCT48 a l’Auditori Miquel Pont. L’OCT48 és l’orquestra resident de l’Auditori Municipal de Terrassa des de la temporada 2004-05, però es va fundar l’any 2000 amb el suport de l’Ajuntament de Terrassa, la Generalitat i la Diputació de Barcelona, com un projecte d’investigació i difusió de la música escrita per a cordes d’arreu del món. Tant d’autors coneguts com algunes de les petites joies que es van interpretar a Castellar en l’última sessió de L’Aula.


Gairebé 300 socis es van deixar acaronar per un repertori basat en cançons populars i folklore d’arreu d’Europa. Sota l’enèrgica direcció de Quim Térmens, la formació de corda va oferir el recital Colors d’Europa. El concert es va dividir en cinc  blocs: colors del Caucas, colors catalans, colors mediterranis, colors  hongaresos i colors nòrdics. “La música, les cançons, també viatgen, com ho fem les persones”, va  recordar Térmens, que va explicar que el projecte els ha portat a conèixer autors desconeguts, però amb un talent desbordant.


Així, la travessa va començar pel Caucas, per Geòrgia, amb les Miniatures vibrants de Z. Tsintsadze. Tot seguit, música d’A.Guinovart, arranjada per Narcís Bonet, pels colors catalans, amb tonades tan conegudes i delicioses com les Muntanyes del Canigó. Encara amb un peu al mar, als colors mediterranis, l’orquestra va fer parada a Grècia amb les danses de N. Skalkotta, abans d’enfilar el camí cap als colors nòrdics amb Wood Works del Danish String Quartet.

 

Finalment, l’audició va acabar amb un homenatge “a un dels pobles més nòmades, el gitano”, va dir Térmens. Els colors hongaresos es van representar amb tres dels divertiments de L. Weine. El president de L’Aula, Anton Carbonell, explica que el concert també ha estat una reivindicació “del patrimoni que normalment no entra en els concerts”. “Una de les coses especials d’aquesta orquestra de cambra és que té la voluntat de reflectir la música popular i tradicional. Semblen peces de música de grans compositors, però són petites peces que s’han interpretat durant generacions i generacions, i que han agafat una forma gairebé clàssica”, afegeix.


UN CURS MÉS PRESENCIAL
Quant al balanç del curs, el primer que recupera l’aforament complet des de l’esclat de la pandèmia, per a Carbonell és positiu, tot i que una de les fites és recuperar els nivells de participació d’abans del confinament. “Volíem començar a recuperar públic. Teníem molta por que la gent encara tingués reticència a tornar a espais massius”, apunta. És per això que L’Aula va decidir apostar per convidats de renom, més mediàtics, “personalitats de diversos àmbits que poguessin cridar l’atenció, com una bona crida al retorn a la cultura. I a poc a poc, ho hem anat aconseguint. Hem tingut gairebé plens en algunes conferències com la de Manel Alías”, detalla. “No hem arribat als 300 que teníem, perquè el retorn és lent. Però en la cloenda hem vorejat el ple”. El president de l’entitat afegeix que van triar “personatges potents” intentant que també estiguessin “lligats a l’actualitat, amb un discurs interessant”, però també per talent castellarenc.


Concretament, Carbonell destaca la conferència de Joan Pinyot sobre la pintura castellarenca, “que a més va ser reivindicativa perquè a la vila hi hagi un museu de pintors castellarencs. Ens va mostrar una tradició que ve de lluny, amb pintors que tenen una qualitat excel·lent. Indubtablement reflecteixen els colors, l’ambientació i el paisatge del Vallès”. En aquesta línia, Carbonell també destaca la conferència del castellarenc Aitor Basterrexea,  el director de producció de la fàbrica de Vidrala a Castellar, sobre la Fàbrica del Vidre “en què molts homes i dones de la vila, presents a la xerrada, van treballar”.

 

APOSTA PER LES AUDICIONS ÍNTIMES
En el camí per recuperar el format habitual de les sessions, Carbonell constata l’èxit aclaparador del cicle musical d’Audicions Íntimes, amb intèrprets tan rellevants com Marco Mezquida i amb Xavier Chavarria com a mestre de cerimònies. El cicle reprendrà la marxa amb la tornada del públic a l’escenari i amb una porta oberta a estils musicals com el jazz. El president avança que la programació del primer trimestre del curs que ve ja està tancada. La sessió inaugural comptarà amb l’històric periodista de TV3 Salvador Alsius, que presentarà el llibre Com TV3 no hi ha(via) res.       

Comparteix
M'agrada
Comentaris