pedro sanchez consejo ministros guerra_950x634
Pedro Sánchez presenta el pla de xoc de 5.000 milions d’euros
20/03/2026 Actualitat
Pla de xoc de 5.000 milions del govern per mitigar els efectes de la guerra a l’Iran

Les 80 mesures aprovades busquen abaratir la factura de la llum i reduir el preu dels combustibles

Redacció

El president del govern espanyol, Pedro Sánchez, ha presentat aquest matí un conjunt de mesures de caràcter econòmic amb l’objectiu de mitigar els efectes inicials del conflicte a l’Iran. Aquest paquet, dotat amb un import global de 5.000 milions d’euros, comprèn 80 actuacions orientades a reduir el cost de l’energia elèctrica, contenir els preus dels carburants i enfortir la xarxa de seguretat social, que es podria ampliar si calgués.

 

Seguint l'acord entre el PSOE i Sumar, que ha estat a punt de dinamitar-se per discrepàncies amb els socis, el paquet econòmic consistirà en dos reials decrets llei: un que contindrà rebaixes fiscals, al qual s'ha afegit la demanda de Sumar de controls sobre els marges de benefici de les empreses; i un segon reial decret llei que congela els preus dels lloguers, que es negociarà amb els grups parlamentaris en les pròximes setmanes.

 

El pla inclou una reducció del 60% dels impostos sobre l'electricitat. Entre altres mesures, l'IVA es reduirà del 21% actual al 10%; l'impost especial sobre l'electricitat es reduirà del 5,11% al 0,5%; i l'impost sobre la generació elèctrica, actualment del 7%, es suspendrà temporalment.

 

Pel que fa al combustible, el paquet anticrisi inclou una reducció de l'IVA que afecta el preu de la benzina i el dièsel, del 21% al 10%. Segons Sánchez, això suposarà una reducció efectiva de fins a 30 cèntims per litre, en funció del combustible. L'IVA sobre el gas natural, els pèl·letsi la llenya també es reduirà al 10%, i es congelarà el preu màxim de venda al públic del butà i el propà.

 

Altrament, el decret incorpora deduccions en l'impost sobre la renda vinculades a actuacions de millora de l’eficiència energètica en l’àmbit domèstic, així com a l’adquisició de vehicles elèctrics endollables i de pila de combustible, incloent-hi també la instal·lació de punts de recàrrega.

 

Fora de l'àmbit fiscal, el Govern prohibirà que les empreses que actualment reben ajuts públics facin acomiadaments per mòbils econòmics. Alhora, prorrogarà la tarifa elèctrica social fins al mes de desembre de 2026. Finalment, es prohibirà la desconnexió dels subministraments elèctrics, de gas i d'aigua als consumidors més vulnerables.

 

Quant a les mesures dirigides a les empreses, s'aplicarà un descompte del 80% en les tarifes elèctriques per a les indústries més exposades al xoc energètic i s'atorgarà una ajuda directa de 20 cèntims per litre de combustible als transportistes, agricultors, ramaders i pescadors, juntament amb una subvenció equivalent per a la compra de fertilitzants.

 

Comparteix
M'agrada
Comentaris