JM Mainat (esq.), el regidor Joan Creus i J.Sans del projecte Bugi_617x412
JM Mainat (esq.), el regidor Joan Creus i J.Sans del projecte Bugi - Q.PASCUAL
16/02/2018 Actualitat
La revolució dels cotxes elèctrics i autònoms
Josep Maria Mainat va estrenar el cicle de xerrades 'Reflexions. Diàlegs sobre el futur' del Pla Estratègic Castellar 20/20
R.Gómez
El productor de televisió, comediant i també divulgador científic Josep Maria Mainat va estrenar dijous passat a l'Auditori Miquel Pont el cicle Reflexions. Diàlegs sobre el futur que organitza l'Ajuntament en el marc del Pla Estratègic Castellar 20/20. Aquest projecte participatiu té per objectiu definir el full de ruta de la vila per a la propera dècada.

Després de les primeres trobades i tallers de debat amb col·lectius, entitats i ciutadans a títol personal que van tenir lloc la primavera passada, arriba el torn d'una nova fase del pla. En aquest context, es pretén posar damunt la taula l'experiència de diversos experts en àmbits com la mobilitat i les noves tecnologies, entre d'altres, perquè els ciutadans hi reflexionin i facin propostes adaptades a la vila per definir el Castellar del futur.

Així, el diàleg inaugural el va protagonitzar el polifacètic Josep Maria Mainat, autor del llibre Ciència Optimista. Mainat va arrencar la xerrada assegurant que "ens espera un futur brillant". Tot plegat, passa segons el ponent, "pel pensament exponencial" i per la concepció del progrés, de la ciència, com a "amiga", com a aliada "per ajudar-nos i fer-nos la vida més fàcil. Que no us facin por la ciència i les tecnologies!".

En aquest sentit, Mainat va assegurar que sovint els éssers humans pensem "de manera lineal", amb continuïtat, i això ens genera incredulitat i por als canvis. És per això que Mainat va capbussar-se en el passat per demostrar als assistents que aquest és un punt de partida erroni. El món canvia ràpid i allò que defineix els éssers humans és la seva capacitat d'adaptació. Fa només una dècada Nokia encara fabricava els indestructibles 5120 mentre que el 29 de juny de 2007 Steve Jobs va presentar el primer telèfon intel·ligent, l'iPhone, i "ara tots els telèfons s'hi assemblen". Els telèfons intel·ligents ens han permès connectar-nos a tot el món a través de la xarxa i aglutinar en un únic dispositiu centenars d'aplicacions.

Pel que fa al pensament exponencial, Mainat també va posar l'exemple de Kodak. "Quan Kodak feia fallida el 2012, Facebook va comprar Instagram el mateix any per 1.000 milions de dòlars".

Un altre dels eixos vertebradors de la conferència, va ser la nova generació de cotxes que segons Mainat, "seran elèctrics i autònoms". El ponent va anunciar que el futur de l'automoció passa per cotxes amb energies no contaminants que no necessiten conductor, que són de lloguer o de propietat compartida. Per a Mainat, això portarà ciutats amb menys contaminació i les malalties que se'n deriven, es reduiran els accidents de cotxe i es recuperarà bona part de l'espai que els municipis dediquen als aparcaments.

Després d'aportar una pinzellada introductòria sobre la qüestió, va arribar el torn de Jordi Sans, un dels responsables de Bugi, un projecte de cotxes elèctrics, intel·ligents i autònoms pensat per a l'àrea metropolitana de Barcelona. Sans va exposar que, després de fer un estudi sobre els clients potencials i els principals problemes que generen els vehicles a les grans ciutats, una de les principals revolucions que proposen és el fet de "trencar el concepte de propietat", el binomi d'una família un cotxe. Des de Bugi aposten per crear cooperatives en què "els socis siguin copropietaris dels cotxes".

Quant al funcionament, el vehicle autònom realitzaria trajectes a demanda dels socis durant tota la jornada, els recolliria i els portaria a la seva destinació. Un cop finalitzés el servei, aniria als punts de recàrrega o als aparcaments, fora de la ciutat. Tot plegat, es podria gestionar a través d'una aplicació.

Finalment, un altre dels avantatges d'aquests vehicles és per a Sans que el cost del manteniment és molt menor que el dels cotxes de combustibles fòssils. "Els cotxes elèctrics i autònoms no són ciència ficció. Totes les marques hi estan treballant", va assegurar. Per a Sans i Mainat, aquest canvi en la mobilitat tindrà lloc de manera progressiva durant les properes dues dècades. És per tant un escenari que, si la tecnologia acompanya, el podríem trober en un futur immediat.
Comparteix
M'agrada
Comentaris