Els instagramers castellarencs
Instagram: la vida en un quadrat
Els instagramers Marina Muñoz, Jonàs Ribó, Judith Marsol i Víctor Cantero parlen de la xarxa social dels amants de la fotografia
Rocio Gómez
És la xarxa reina dels aficionats a la fotografia, i tot just acaba de celebrar el seu 5è aniversari. Si fem una recerca ràpida a Instagram amb l'etiqueta #castellar o #castellardelvalles trobarem 5.369 imatges i 11.424 imatges, respectivament. És una quota petita si tenim en compte que aquesta xarxa social acaba de creuar la barrera dels 400 milions d'usuaris que cada dia comparteixen més de 80 milions d'instantànies. Amb tot, el reducte d'instagramers castellarencs és molt variat. Existeixen tot tipus de comptes relacionats amb l'àmbit de la cuina, l'esport, la moda, els viatges o els petits detalls del dia a dia. Aquest és el cas de Jonàs Ribó (@jonasribo), Víctor Cantero (@nectus1), Marina Muñoz (@marinamfortuny) i Judith Marsol (@judithmarsol), instagramers de Castellar amb hàbits ben diferents però units per l'afició a la fotografia en una narració que comença i acaba en un quadrat.
Marina Muñoz (20 anys), estudiant de comunicació audiovisual i model, reconeix que tot i que les primeres fotografies eren paisatges, després es va adonar del potencial que tenia Instagram per a impulsar la seva carrera professional i va passar a publicar fotografies exclusivament relacionades amb l'àmbit laboral. "La majoria de fotos que faig servir són fetes amb el telèfon, però n'hi ha algunes que són amb càmera rèflex, de fotògrafs professionals que m'han fet fotos desfilant, i me les passen. Els etiqueto, ho comparteixen i fan un 'm'agrada'. És una manera d'aconseguir més feedback, una roda", explica la Marina. Per la jove model, és imprescindible projectar una imatge determinada a Instagram, crear un missatge i marca personal. En aquest sentit, per la castellarenca és molt important tenir molts seguidors i seguir-ne pocs "perquè sinó perd valor". "En la meva feina és un afegit. M'han arribat a agafar per una feina pel meu nombre de seguidors", reconeix la model.
Víctor Cantero (31 anys), és blocaire i esportista. El seu alter ego a instagram @nectus1 està ple de fotografies de rutes i competicions de BTT. "Faig les fotos amb iPhone 6 i 4, i també amb la Go Pro. Procuro no ensenyar mai la cara. Amb tot, encara em sorprèn quan de vegades em reconeix algú pel poble i em saluda amb un 'hola Nectus'". Justament en Víctor té 2.500 seguidors, mentre que la Marina 2.220, en Jonàs 2.230 i la Judith 412.
'NO' SENSE EL MEU FILTRE || Tan important com la qualitat de la càmera del telèfon, és el retoc i el filtre que s'aplica a la fotografia. @nectus1 aposta pel clàssic: passa la fotografia a l'ordinador, la retoca amb Photoshop, i després la publica a Instagram. En @jonasribo (45 anys) és un fidel usuari de l'aplicació 'Snapseed' per a les seves impactants fotografies de detalls, sobretot de panys i portes antigues. "Quan marxem de cap de setmana amb la família faig algunes fotos, les retoco, i les vaig penjant. És una afició que no té res a veure amb la meva professió, i és per això, perquè és un joc, que mai m'hauria imaginat arribar a tenir tants seguidors", reconeix en Jonàs Ribó. La Marina i la Judith fan servir els filtres d'Instagram "que han millorar molt", diu @marinamfortuny, i també VSCO Cam. En el cas dels quatres instagramers, actualitzen un cop al dia, una rutina que "en cap cas és una obligació", coincideixen.
LA FRONTERA DE LA VIDA REAL || A tots quatre, amb perfil obert, la qüestió de la manca de privadesa no els preocupa en excés perquè reconeixen que eviten penjar fotografies "íntimes, de l'àmbit més privat, dels cercles d'amistats". En el cas de la Judith (23 anys), què és llicenciada en ADE i estudiant d'un màster de Màrqueting Digital, a banda de compartir fotografies sobre complements i moda, també li agrada retratar els moments quotidians, i això inclou en ocasions el seu grup d'amics. "De vegades es queixen perquè penjo alguna foto on surten, però, són fotografies innocents. Sóc conscient que molta gent opina de tu i et critica sense conèixer com ets. Potser tu vols donar una imatge en una foto, i la gent ho interpreta d'una altra manera, però ja saps a què t'exposes", confessa la Judith. De fet, és habitual trobar a aquesta xarxa social els temuts 'haters' que dediquen el seu temps a desqualificar alguns usuaris amb comentaris a les fotografies, i també la crítica del l'usuari espia que consumeix i verbalitza la seva opinió negativa amb el cercle d'amics. Muñoz convida a tots els usuaris, especialment als 'haters', a fer una reflexió: "Ningú s'ha de prendre Instagram tan seriosament, es tracta de crear i vendre una il·lusió, de projectar una imatge. No hem de creure tot el que veiem".