Gerard Vilanova, impulsor del projecte pedagògic TIC ACTIVA
Gerard Vilanova, impulsor del projecte pedagògic TIC ACTIVA Quim Pascual
18/01/2019 Actualitat
Gerard Vilanova: "Les connexions a la xarxa durant la nit són altament conflictives"

Llicenciat en Filologia Catalana i Comunicació Audiovisual, el Gerard (43 anys) ha passat bona part de la seva vida professional a les aules com a mestre. Aquesta experiència en el món educatiu és el punt de partida de TIC ACTIVA

Rocío Gómez

· Has rebut el Premi Alumni UAB a la millor idea emprenedora per TIC ACTIVA. En què consisteix?
TIC ACTIVA és una iniciativa de formació sobre noves tecnologies en el món de l’educació, oberta a pares i mares, infants i també als mestres. TIC ACTIVA aplega la meva vocació i experiència com a docent, i també té una certa voluntat d’aportació social. Faig sessions de formació, tallers i xerrades.

 

· Vas ser professor de secundària durant 16 anys. Què és el que més t’agradava de ser mestre?
La convicció que tenia, que m’intentava imposar, que cada any no seria una repetició de l’any anterior. Tot el que té a veure amb el canvi, amb la transformació i la millora, són coses que m’interessen. M’agradava provar nous camins, i això em va portar de professor de català a professor de comunicació a El Casal, i després a TIC ACTIVA. 

 

· Com integraves les noves tecnologies a les classes?
Per exemple, a partir de la literatura anàvem a parar al cinema, fèiem pel·lícules. Intentava que fos un aprenentatge actiu i creatiu. El sistema educatiu està canviant molt a infantil i primària. A secundària hi ha indicis de canvi però no s’ha consolidat. Com més ens elevem en el sistema educatiu, més s’assemblen les classes a les de fa 300 anys.

 

· Per què decideixes tancar la teva etapa com a professor?
D’una banda hi havia esgotament per part meva i de l’altra la necessitat de créixer en altres direccions professionals com la comunicació i les noves tecnologies. TIC ACTIVA és una aposta per comunicar allà on crec que hi ha la solució per a les problemàtiques respecte a l’ús de les noves tecnologies: la família. 

 

· L’educació digital comença a casa, amb l’exemple.
Exacte! Perquè els infants tinguin uns usos i una relació saludable amb les noves tecnologies, els pares les han de tenir primer perquè són la seva principal referència. És per això que TIC ACTIVA s’adreça als pares i mares, perquè vol educar els fills a través d’ells, i, si pot ser, també a través de l’escola.

 

· Quins són els pilars dels hàbits digitals saludables?
Una de les coses que recomano és fer a casa un mapa d’espais connectables i desconnectables, i elaborar un horari i un calendari. Aleshores, tindrem tot un seguit de situacions en què ens imposarem la vida desconnectada. Els àpats familiars, especialment els sopars, que és on coincideixen tots els membres de la família, aquest seria un dels moments. Ni els mòbils dels pares i mares, ni dels adolescents, han d’estar a taula. 

 

· La nit seria un altre dels moments de ‘vida desconnectada’?
És un dels moments crucials. És brutal la de conflictes que sorgeixen de les connexions nocturnes a la xarxa. Insomni, disminució del rendiment escolar, situacions que es magnifiquen... Les connexions durant la nit estan totalment contraindicades perquè entorpeixen el descans i perquè són altament conflictives.

 

· Com hem d’actuar si detectem que el nostre fill és un assetjador?
És  molt complicat. Al ‘ciberbullying’ sempre es parla de la víctima, però és important centrar-se també en l’assetjador. La prevenció és fonamental. L’educació digital ha de començar abans que arribi la primera tauleta i el primer telèfon a mans de l’infant.  Un cop hem detectat la situació, hem de reconèixer que existeix aquest problema, posar-hi remei i també informar tothom que tingui algun tipus de participació en el conflicte. En el camí de posar-hi remei, sobretot en l’adolescència, trobarem molt de conflicte. La prohibició, el càstig i la imposició poden produir l’efecte contrari.  

 

· Tres virtuts i tres defectes de les xarxes socials.
Pel que fa a les virtuts, l’ampliació de les possibilitats comunicatives, de contrast de fonts i l’accés a coneixements fins ara inaccessibles. Quant als defectes, la imitació de certs patrons, la disminució de l’esperit crític i les conductes addictives. 

 

· I tu, Gerard, com desconnectes?
Dedico el meu temps lliure a la família. També faig molt d’esport: corro i vaig en bicicleta. 

 

11 respostes

Un tret principal del teu caràcter?
La responsabilitat


Un defecte que no pots dominar?
Soc impacient


Una persona a qui admires?
La meva dona 


Un record de l’escola?
L’afecte


Un llibre?
Qualsevol de ficció de Quim Monzó


Una pel·lícula?
‘Pulp Fiction’, de Quentin Tarantino 


Un músic?
Leonard Cohen


Una xarxa social?
Twitter


Un giny tecnològic?
El telèfon mòbil


Un viatge pendent?
Tornar a Cardiff


Una ciutat?
Girona

Comparteix
M'agrada
Comentaris