Es preveu que la nova via, on s’hi preveu una inversió estimada de 12,5 milions d'euros, pugui estar operativa el 2025
La Generalitat acaba d'anunciar la construcció del carril bus ràpid entre Castellar i Sabadell. El corredor, que podria estar operatiu el 2025, forma part d'una xarxa de sis corredors de busos ràpids en àrees congestionades amb la intenció d’afavorir el transport públic davant del vehicle privat. Es preveu una inversió de 67 milions en 6 corredors, que es preveuen finançar amb fons provinents del REACT i del Mecanisme de Recuperació i Resiliència (MRR) emmarcat dins del Pla Next Generation. Aquesta xarxa, que s’inspira en el concepte dels corredors BRCat -acrònim de Bus Ràpid Catalunya- potenciarà la mobilitat sostenible en autobús, bicicleta i a peu.
El corredor BRCAT és una infraestructura per prioritzar el pas per als d’autobús acompanyada de millores infraestructurals específiques, que permetin prioritzar el pas per als busos. D’aquesta manera, la vila aconseguirà millorar la comunicació en transport públic fins a la plaça Espanya –punt de Sabadell on conflueix l’estació intermodal de Rodalies Renfe i Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya-. El principal repte per a la futura infraestructura serà trobar una solució per al pont de Can Pagès, principal coll d’ampolla de la via B-124 on només hi ha dos carrils –un per banda.
El corredor entre Sabadell i Castellar del Vallès, que segueix l’eix de la B-124, altament congestionat, té una longitud 5 km i s’hi preveu una inversió estimada de 12,5 milions d'euros. El projecte que s’està redactant preveu un carril bus entre el polígon La Llanera i Sabadell i entre el polígon del Pla de Bruguera i la ronda de Tolosa de Castellar del Vallès, per a millorar l’entrada d’aquest servei als nuclis urbans evitant les congestions i resoldre adequadament les cruïlles conflictives. Es construirà també una via ciclista i per vianants al llarg del corredor que permetrà connectar de forma segura i sostenible els municipis de Sabadell i Castellar.
A més del de Castellar-Sabadell, hi hauria el que uniria Terrassa i Sabadell, la Riera de Caldes i Palau-solità i Plegamans, Castelldefels i Cornellà de Llobregat, Salt i Girona i Blanes i Lloret. En una segona fase, s'incorporaran set corredors més.
L’objectiu és potenciar el transport públic per carretera, incrementant-ne la qualitat, la fiabilitat i la velocitat comercial del servei i promovent l’ambientalització progressiva de les flotes, de tal manera que es consolidi com a una alternativa competitiva respecte als vehicles privats. Els corredors de bus ràpid que ara s’han planificat comptaran amb nous carrils bus exclusius, mesures de priorització en interseccions i rotondes, així com millores en la coordinació semafòrica. Per fer-ho possible, en determinats casos caldrà reconfigurar o ampliar les calçades de les carreteres existents per guanyar capacitat per l’autobús i minimitzar les afeccions a la resta d’usuaris de la via.
Les actuacions també suposaran una millora de la mobilitat de vianants i bicicletes, configurant d’aquesta manera eixos de potenciació global de la mobilitat sostenible i descarbonitzada. Així, es milloraran o crearan voreres i nous passos de vianants i es completaran o dotaran de noves vies ciclistes al llarg dels diferents corredors, tant en zona interurbana com al seu pas dins de les ciutats a les que donaran servei.