WhatsApp Image 2020 12 12 at 19.04.55_950x634
Una imatge dels participants a la primera sessió de la jornada. || AJUNTAMENT
12/12/2020 Actualitat
Els drets de la infància, alterats durant la pandèmia

És una de les conclusions de les segones jornades d'Infància, Adolescència i Educació, que ha celebrat Castellar entre divendres i aquest dissabte

Redacció

La periodista i responsable de comunicació de l'Institut d'Infància i Adolescència de Barcelona, Laia Curcoll, alertava ahir divendres que en la gestió de la crisi oberta per la Covid-19 no s'han tingut en compte la perspectiva dels drets de la infància. Curcoll era la primera ponent de les segones jornades d'Infància, Adolescència i Educació organitzades per l'Ajuntament de Castellar entre divendres i aquest dissabte i que han estan centrades en els drets de la infància en temps de Covid-19 i en la importància del temps de lleure i de les activitats extraescolars pel seu valor educatiu, social i comunitari. Curcoll avisava que "les respostes a la pandèmia han posat sobre les cordes els drets dels infants. Hi ha hagut una mirada adultocèntrica, etnocentrista, classista i sanitarista" per després afegir que "cal escoltar i tenir en compte l'opinió dels infants i adolescents i no oblidar-se d'incorporar aquestes opinions. Les administracions tenen la responsabilitat de fer polítiques per garantir aquests drets, no relegar-ho només a l'àmbit privat de cada família".

 

El regidor d'Educació, Joan Creus, va valorar la participació en les jornades, però sobretot la qualitat: "Les ponències s'han emmarcat en com s'ha gestionat la pandèmia dins de la infància i l'adolescència. Quins drets s'han vist lesionats per als infants que no han tingut els recursos o l'atenció que mereixen en termes educatius i s'ha fet molt èmfasi en la importància de les activitats extraescolars, l'enriquiment educatiu que suposen".


Totes les sessions s'han fet de manera virtual a través de la plataforma Zoom. "No només les conferències, també els tallers. Ha estat una experiència molt enriquidora també en aquest sentit telemàtic".

Les jornades estaven adreçades a entitats, centres educatius, AMPAS/AFAS, personal tècnic, representants del Consell d'Infants i del Consell d'Adolescents i ciutadania en general. En total, uns 40 participants

La doctora en Polítiques Públiques i Transformació Social per la UAB i investigadora postdoctoral al Departament de Sociologia de la UAB, Sheila González, va protagonitzar la sessió 'Impacte de les activitats extraescolars en l'aprenentatge'. González va fer la següent reflexió: "El temps educatiu de fora de l'escola nodreix els infants i adolescents i és un factor reductor de desigualtats". En aquest sentit, la doctora en Polítiques Públiques i Transformació Social per la UAB va apostar pel fet que "les activitats en el temps de lleure ajuden a la millora dels resultats acadèmics. I també comporten millores socioemocionals en la confiança, autoestima o participació comunitària".


A la sessió de divendres també es va abordar la proposta d'obrir al col·lectiu de la infància i adolescència el catàleg de prescripció social, projecte que promou la recepta per part de professionals sociosanitaris i del món educatiu d'activitats culturals i socials a la ciutadania. "Vam parlar de la necessitat d'avançar en el Catàleg municipal d'activitats extraescolars i aprofundir en el preprojecte d'una prescripció social per infants i adolescents que seguiria la línia i l'èxit de la prescripció social per a adults que ja es realitza en aquest ajuntament", va avançar el regidor.


Aquest dissabte, Fathia Benhammou, mestra especialitzada en educació infantil per la UAB, màster en exclusió social diversitat cultural i intervenció socioeducativa a la Universitat de Girona (UdG) i actual directora de l'Aliança 360, ha reflexionat sobre els elements que ha de tenir una activitat extraescolar per millorar les competències psicosocials, per esdevenir un recurs educatiu de qualitat, per compensar les desigualtats educatives de partida d'alguns col·lectius i per aportar millores a la comunitat a través de la cohesió i la conciliació. Les jornades han acabat amb la presentació del catàleg d'activitats extraescolars.

 

- DARRERA ACTUALITZACIÓ, 14/12/20 a les 11:07 -

 

Comparteix
M'agrada
Comentaris