dones ciencia_1440x961
Marta Roman, professora a l’Institut Puig de la Creu i Isabel Chacón, de l’Institut Castellar
10/02/2023 Actualitat
Dona i ciència, referents propers

L’experiència de dues professores de ciències en el Dia de la Dona i la Nena a la Ciència 

Cristina Domene

La falta de referents dones en l’àmbit científic i tecnològic ha estat un greuge històric que darrerament s’intenta pal·liar. Investigadores tan importants per a la història com Marie Curie, Rosalind Franklin, Lise Meitner, Henrietta Swan Leavitt, Ada Lovelace o Hedy Kiesler van aplanar el camí, però les alumnes també poden trobar inspiració en referents més propers, les seves professores. 


Marta Román, professora de física i química a ESO i batxillerat de l’Institut Puig de la Creu, va estudiar enginyeria industrial per vocació. Ningú la va motivar a fer-ho ni tenia cap referent: “De 100 alumnes a l’aula, érem 10 noies”, recorda. Després de 15 anys treballant a la indústria, seguint la seva passió per la docència, va decidir canviar d’àmbit. “Com a docent, intento fomentar la vocació cap a la ciència i la tecnologia de les meves alumnes. I la manera de fer-ho és en el dia a dia, normalitzant-ho, oferint sempre referents dones, no només quan hi ha un dia internacional o en projectes puntuals, i acabant amb estereotips”. Així i tot, Roman assegura que encara hi ha branques que no estan equilibrades, “la branca científica està més equilibrada pels estudis relacionats amb l’àmbit sanitari, però a la tecnològica, per exemple, aquest any tinc només dues noies en una aula de 20 alumnes”.


La bretxa és molt més evident quan acaben els estudis universitaris i han de sortir al mercat laboral. És el que opina Isabel Chacón, professora de ciències experimentals a l’ESO a l’Institut Castellar. “Als 12 anys la curiositat davant la ciència és igual en nens i nenes, i les carreres universitàries diria que avui dia estan equilibrades. El problema ve després, quan les dones volen dedicar-se a la investigació. És un món molt inestable on la dona ho té més difícil si, per exemple, vol formar una família”.


Demà, 11 de febrer, es commemora el Dia Internacional de la Dona i la Nena a la Ciència, amb l’objectiu de fer visible i destacar la rellevància i el paper estratègic de les dones a la ciència i la tecnologia. “Jo, com a professora, tinc la responsabilitat de transmetre esperit crític, esperit científic i  ensenyar-los a observar l’entorn amb curiositat perquè la ciència és a tot arreu”, manifesta Chacón.


Activitats pel dia internacional
Amb l’avinentesa del dia internacional, l’alumnat d’ambdós instituts tindrà l’oportunitat d’escoltar xerrades motivacionals amb el guiatge de dones científiques, entre altres activitats. La doctora i biotecnòloga Ester Caffarel serà l’encarregada de parlar, per videoconferència des de Boston, amb els alumnes de l’Institut Puig de la Creu. L’Institut Castellar rebrà, en el marc del projecte #100tífiques, la visita d’Elena Garcia, investigadora de l’Institut de Recerca i Tecnologia Agroalimentàries (IRTA) ubicat a la Torre Marimon de Caldes de Montbui.

Comparteix
M'agrada
Comentaris