IMG 20211202 092950_1440x961
La tècnica de recerca de la Fundació Francesc Ferrer i Guàrdia, Sandra Gómez, intervenint a les jornades. || J. RIUS
02/12/2021 Actualitat
Una barrera digital que va més enllà

Les 3es jornades d’infància, adolescència i educació parlen de l’ús de les pantalles

Jordi Rius

Les escoles són un reflex de la societat. Estem en una societat hiperconnectada amb les noves tecnologies i les aules no estan exemptes d’aquesta realitat. Tant és així que les terceres jornades d’infància, adolescència i educació, que s'està celebrant aquests dies, s’han centraten el fet de viure entre pantalles.


El regidor de Cicles de Vida, Dani Pérez, ha indicat que el tema de les jornades va sorgir de la Comissió de polítiques d’infància “perquè es va detectar, sobretot després del confinament, que hi havia hagut un sobreús de les pantalles evidentment condicionat per la Covid i volíem posar de manifest de quina manera des de l’administració podem incidir a ajudar les famílies, però també a infants i joves a tenir un ús raonable de les pantalles”.


Les jornades han tingut en compte tres vessants: una mirada a la salut, social i una altra educativa. “Teníem clar que l’ús i l’abús de les pantalles pot influir en el nostre cervell, la nostra postura, que hi ha una bretxa digital i que s’ha de tenir en compte a l’hora de dissenyar polítiques i que les pantalles han tingut un paper molt clar en la transformació educativa que hem patit”, subratlla el regidor de Cicles de Vida.


La tècnica de recerca de la Fundació Francesc Ferrer i Guàrdia, Sandra Gómez, ha abordat a la sessió matinal d’ahir el fenomen de la bretxa digital que “hauria de ser més aviat la desigualtat sociodigital, no centrar-nos únicament amb la idea o no si tenim accés als dispositius”, ha advertit. Per tant, més enllà de poder accedir, “hi ha un seguit de desigualtats que es generen en l’àmbit de l’ús, és a dir tenir les competències i les habilitats per poder utilitzar aquelles tecnologies”. També es comença a veure ara que “hi ha tota una dimensió que es basa en la qualitat de l’ús i quin profit podem extreure dels usos digitals que fem”. La tècnica de la Fundació Francesc Ferrer i Guàrdia també ha apuntat que hi ha aspectes que interseccionen “com els capitals social i cultural, la diferenciació per gènere o l’accés a la feina i la relació que hi ha entre l’on line i l’off line, que no són dos mons diferenciats”.


La sessió matinal de dijous ha continuat amb l’estudi Persones on, persones off sobre la bretxa digital en les persones ateses per entitats socials a càrrec d’Adrià Cuenca, coordinador de m4Social a la Taula d’entitats socials. La regidora d’Innovació i de Responsabilitat Social, Carol Gómez, ha parlat del Pla d’inclusió digital de Castellar del Vallès. En aquest sentit, després que l’Ajuntament cobrís les primeres necessitats de les escoles amb portàtils i connexions wifi als estudiants que no tenien dispositius a les seves cases  en ple confinament, es va veure “la necessitat de fer un estudi sobre l’escletxa digita a l’abril, que va ser el punt de partida per saber  la realitat al nostre municipi”. Amb diferents àrees municipals, es va treballar unes càpsules formatives. De moment, ja s’ha fet amb l’Escola d’Adults, Ocupació i Diversitat Funcional.

Comparteix
M'agrada
Comentaris