a_1440x961
D’esquerra a dreta, la Chloe, l’Iván, la Maite i el Bruno, amb diversos materials que han  adquirit per aquest nou curs / C. D. 
08/09/2022 Actualitat
L’avantatge d’iniciar el curs socialitzant

Aquest curs les famílies gastaran una mitjana de 2.787 euros per fill, segons l’OCU

Cristina Domene

El setembre normalment suposa un sotrac econòmic, sobretot per a les famílies amb fills i filles en edat escolar. L’inici de curs implica fer una inversió en roba, material escolar i llibres, i opcionalment en menjador i extraescolars. Enguany, a més, l’augment de l’IPC i l’encariment de la vida en general fa que la despesa augmenti. Segons un estudi de l’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU), les famílies catalanes gastaran de mitjana per cada fill escolaritzat entre els 3 i els 18 anys un total de 2.787 euros durant aquest curs, la xifra més elevada dels darrers anys. Si ho comparem amb el curs passat, l’increment és de 295 euros per alumne. Alguns dels consells que ofereixen des de l’OCU són planificar un pressupost, escalonar les compres i reciclar o reaprofitar tot el que sigui possible.


Això precisament és el que ha fet la família castellarenca Fernández Rivera. La Chloe, de 8 anys, ha iniciat aquesta setmana 3r de primària i el Bruno, de 5 anys, infantil 5, tots dos a l’escola Joan Blanquer. “Hem notat l’encariment en tots els aspectes, però, per sort, a la nostra escola, com a la majoria dels centres de Castellar, em penso, es fa socialització del material a través de l’Associació de Famílies d’Alumnes (AFA). Això suposa un estalvi econòmic, però també és molt còmode, estalviem temps i ens facilita molt la tornada a l’escola”, assegura la mare, Maite Rivera. La socialització consisteix a pagar una quota per alumne a l’any –pot variar segons el curs– que comporta el material escolar, la guia didàctica, els recursos didàctics i la quota AFA. Enguany la quota que hauran de pagar és de 201 euros per al Bruno i 216 euros per a la Chloe. “Estem contents, suposa una preocupació menys. I, a més, tots porten el mateix estoig, boli, agenda... no hi ha diferència entre els companys i això ens sembla genial”, matisa Iván Fernández, el pare. Aquests diners són els mínims que hauran d’invertir, a partir d’aquí, el compte pot augmentar segons les necessitats i les possibilitats de cada família. Ells, per exemple, no necessiten contractar menjador ni acollida, “sabem que és una gran sort comptar amb els avis”, però sí que compren el xandall de l’escola, que és opcional, i fan extraescolars. Si fem números amb aquesta família, el cost final augmenta, però no arriba a la mitjana publicada per l’OCU. “A la quota hem de sumar motxilla, ampolla d’aigua, carmanyola, xandall, bata (material que comprem cada dos anys aproximadament) i les extraescolars. La Chloe fa ballet i anglès, i el Bruno, piscina. Si fem els càlculs, seran uns 710 euros en despeses per al petit i 2.046 per a la gran, 1.378 euros de mitjana aquest curs”, diu l’Iván. Les colònies i les excursions van a banda. 


La tranquil·litat que els proporciona la socialització per a l’inici de curs ha quedat entelada pel nou horari: “Ens semblava molt bé l’avançament de l’inici una setmana, però aquest horari reduït que volen mantenir fins a l’octubre, a nosaltres, no ens funciona. No veiem la conciliació”, afirma la Maite. 


Reaprofitar els llibres
Les escoles de primària no són els únics centres escolars on es poden trobar projectes de socialització. L’Institut Castellar, per exemple, també l’ofereix. El curs 2006-2007 es va fer la proposta i l’any següent ja es posava en marxa el servei, gestionat per l’Associació de Famílies d’Alumnes (AFA) amb el suport del centre. Les famílies paguen una quota única a l’any que inclou llibres, materials, sortides i activitats pedagògiques i plataforma informàtica. “La socialització té molt bona acceptació en general, a les famílies els sembla un bon sistema perquè facilita la tornada a classe, però no només això. El fet de reciclar i reaprofitar llibres, a banda d’un estalvi econòmic, comporta una sèrie de valors, de tenir cura del medi ambient i de responsabilitat per part dels alumnes, que saben que han de cuidar el material per poder retornar-los a final de curs”, explica Marta Martí des de l’AFA Castellar. 

 

Els alumnes de l’institut Castellar recullen material el primer dia de curs / Cedida

Els alumnes de l’institut Castellar recullen material el primer dia de curs / Cedida

Comparteix
M'agrada
Comentaris