A què ens referim quan parlem del 4t Cinturó?
Fem una mica d’història. El projecte del Quart Cinturó ja apareix, fa 57 anys, en el Pla Director de l’Àrea Metropolitana de Barcelona. A principis dels anys 90 el ministre del PSOE Josep Borrell el va recuperar i impulsar amb el nom d’Autovia Orbital de Barcelona, amb un trajecte de Vilafranca del Penedès a Sant Celoni. És, doncs, un projecte gestat en el “desarrollisme” franquista dels anys seixanta i recuperat pels seus continuadors amb l’objectiu d’ocupar el territori sota un model de mobilitat basada en el cotxe.
El debat, aquests dies, sobre el 4t Cinturó, ha sorgit arran dels pressupostos del 2023 de la Generalitat, en què s’ha jugat deliberadament a la confusió:
-Confusió perquè es dona la falsa idea que el 4t Cinturó és una connexió amb l’autopista. I no! El 4t Cinturó no és la connexió amb la C-58. És una carretera que connectarà Abrera amb Mataró.
-Confusió perquè parlen de la Ronda Nord però s’estan referint, realment, al 4t Cinturó.
- Confusió perquè mentre l’alcalde de Castellar parla del Pla de Mobilitat del Vallès tot defugint la denominació de 4t Cinturó, el ministre del seu mateix partit, Salvador Illa, ho va dir obertament a Castellar: vol TOT el 4t Cinturó.
La nostra comarca té un important patrimoni cultural i natural, que és el principal llegat per a les generacions futures. Qualsevol actuació ha de tenir en compte els impactes que suposaria, i la transformació que comportaria el 4t Cinturó degradaria irreversiblement aquests paratges, entre els quals trobem Colobrers, Togores o Torre Marimon. Ens imaginem una autovia de 4 carrils creuant el torrent de Colobrers? Doncs això seria una petita part, tan sols, del 4t Cinturó.
En plena emergència climàtica, amb manca d’aigua, increment de les temperatures i més contaminació, no ens podem permetre una nova autopista que perpetuï un model d’ocupació del territori i de consum dels recursos naturals que tenim al Vallès.
En aquesta nova etapa no té lloc ni el 4t Cinturó, ni la B-40, ni l’autovia Orbital, ni la Ronda del Vallès, ni la Ronda Nord. Li diguin com li diguin, continuen parlant del mateix model de “desarrollisme” de fa 60 anys.
Des de la CUP Castellar:
-Defensem la conservació dels espais agrícoles i naturals, mantenint la seva connexió.
-Defensem una xarxa de mobilitat que prioritzi el transport públic.
-Instem a una connexió millor amb la C-58.
-Denunciem que el 4t Cinturó no millora la congestió sinó que contribueix a empitjorar-la.
-Denunciem que l’objectiu real del 4t Cinturó és fer possible la urbanització del territori en zones encara avui resistents a l’especulació.
Mostrem el nostre suport a totes les entitats que treballen per una mobilitat sostenible i respectuosa amb l’entorn.