10/09/2026 Opinió
Fer país és fer-nos costat
Yolanda Rivera

Un any més, celebrem la Diada Nacional de Catalunya. Un dia per recordar d’on venim, però també per mirar endavant i pensar en el país que volem continuar construint.
Enguany, l’Onze de Setembre coincideix amb l’inici de l’Any Josep Tarradellas, una bona oportunitat per reivindicar un llegat que continua sent vigent: el valor de les institucions, la democràcia, el diàleg i la capacitat de construir consensos.
I crec que, en aquests moments, cal afegir una paraula: convivència.
Perquè fer país és defensar la nostra llengua i la nostra cultura, conèixer la nostra història i reivindicar els nostres drets. Però també és saber viure junts.
Vivim moments de molt soroll. Sovint parlem més d’allò que ens separa que no pas d’allò que compartim. Però no podem confondre el soroll amb la realitat.
La nostra societat és diversa. I aquesta diversitat no és una feblesa. És una realitat que hem de saber convertir en una fortalesa.
Tenim reptes importants: l’habitatge, la igualtat entre homes i dones o la gestió d’una societat cada vegada més diversa. Els hem d’afrontar amb rigor i responsabilitat. Però sense convertir-los en murs entre nosaltres.
Davant del racisme, més cohesió. Davant del masclisme, més igualtat. Davant de la intolerància, més respecte. I davant de qualsevol intent de dividir-nos, més comunitat.
La llengua també forma part d’aquest projecte compartit. El català és identitat, patrimoni i, sobretot, una eina de cohesió. Una llengua és més forta quan es parla, es comparteix i es transmet.
I això és precisament el que representa Castellar.
Un poble construït amb moltes mans. Amb persones que hi han viscut sempre i amb persones que hi han arribat en diferents moments. Amb entitats, escoles, clubs esportius, comerços, associacions i projectes culturals que, cada dia, fan comunitat.
Això és fer poble. I això també és fer país.
Per això, en aquesta Diada, reivindico la confiança en nosaltres mateixos. En una societat que pot pensar diferent sense trencar-se. En una Catalunya que no necessita excloure ningú per reivindicar la seva identitat.
Perquè fer país no és pensar tots igual. És saber conviure pensant diferent.
I, al final, és fer-nos costat i entendre que, malgrat tot allò que ens pugui separar, hi ha molt més que compartim.
Bona Diada Nacional.

 

Afegeix L'Actual com a font preferida de Google de forma gratuïta

Estigues informat amb les últimes notícies d'actualitat.

Activar ara
Comparteix
M'agrada
Comentaris