55308120 cd1c 43c3 b5f4 6cacc005619e_1440x961
D’esquerre a dreta, Marc Tresserras i Víctor Blázquez, de la Cia. Golem i creaddors de l’obra de microteatre ‘Zugzwang’. || CIA GOLEM
13/01/2021 Cultura
‘Zugzwang’, una arriscada proposta de microteatre

El muntatge, creat pel castellarenc Marc Tresserras i el sabadellenc Víctor Blázquez, s’estrena el proper 30 de gener

Marina Antúnez

Zugzwang és la nova aposta teatral que es podrà veure a l’Alternativa Teatre de Sabadell els propers 30 i 31 de gener i 6 i 7 de febrer en tres sessions per dia, a les 18.30 h, 19.30 h i 20.30 h. El muntatge ha estat creat  per la companyia Golem, formada pel castellarenc Marc Tresserras, el sabadellenc Víctor Blázquez i el Jan Daunis.  “Jo he estat força temps lligat a unes quantes companyies de teatre i movent-me per aquest món”, diu Tresserras. Fa uns 4 anys va conèixer el Víctor, amb qui “teníem una passió similar pel món de la interpretació, el cine, etc”. Es van començar a plantejar seriosament donar forma a aquesta passió. Alhora, Tresserras mantenia una conversa semblant amb un altre dels seus amics, el Jan Daunis. Tots tres van fer el cop de cap i van crear  la Golem, una companyia “amb la qual volem fer-nos un lloc dins el món del teatre”, afegeix el  castellarenc. 


El nom de Golem sorgeix d’una figura mitològica jueva. El Golem és un ésser animat que es crea a partir de matèria inanimada, en concret, a partir de fang i aigua. En la mitologia, concedia els desitjos a la població. “A nosaltres ens agradava el fet que es tigués creat a partir d’una cosa tan primària i verge”, apunta l’actor. I és en aquest sentit que la companyia Golem vol transmetre això, una cosa nova que sorgeix de la terra, “un brot”


Van voler començar el projecte conjunt abans de la pandèmia, però el Jan no es podia comprometre perquè tenia en marxa altres coses. Així que van començar el Víctor i el Marc.  “No sabíem com funcionaríem treballant, tenim una base d’amistat”. Van pensar que una bona manera de començar seria amb el microteatre, així que “vam buscar, explorar, vam anar a la biblioteca”


Es van trobar per casualitat amb un llibre d’il·lustracions infantil que es diu El joc. El van obrir i, a partir del que els transmetien les imatges que hi havia, van començar a sorgir improvisacions i personatges. “A partir d’aquí vam anar fent l’escriptura del guió, la composició escènica, etc”


Els assajos van començar abans de la pandèmia, entre el garatge del Marc, l’amfiteatre del Parc Catalunya a l’aire lliure, l’Institut del Teatre, etc. Van quedar una mica pausats per la pandèmia, “quan vam fer més treball de taula i videotrucades”. Van reprendre assajos a la fase 1 i van donar forma a la proposta escènica com a tal.


L’argument
Zugzwang és un drama. Explica la història de dos desconeguts que es troben a la parada d’autobús de l’aeroport del Prat.  Entre ells no hi ha cap mena de relació. És precisament per això que troben una complicitat que amb algú conegut no tindrien. “S’expliquen coses que a una altra persona no explicarien”. Saben que no tornaran a veure aquella persona mai més i per això “ens trobem una confessió de dues persones que han tingut els seus traumes vitals”, afegeix Tresserras. Parlen de la soledat, de l’abandonament, de no sentir-se bé amb un mateix. Són dos personatges molt humans, en el sentit que “tothom podrà trobar-hi coses en les que s’hi senti reflectit”


L’obra està escrita, dirigida i interpretada per Blázquez i Tresserras. El nom del muntatge, Zugzwang, està inspirat en una jugada d’escacs. “És una estratègia a partir de la qual, facis el moviment que facis, fas empitjorar la situació”, aclareix l’actor. La paraula “Zug” significa jugada, i “Zwang”, coacció. 


Les entrades ja es poden reservar al web del Teatre d’Insomni o al Teatre L’Alternativa de Sabadell, també per l’aplicació ‘Sincronitzats’ de l’Ajuntament de Sabadell i enviant un correu a la companyia cia.golem@gmail.com o a l’Intagram de la companyia. Les funcions tenen una durada d’entre 15 i 20 minuts. 

Comparteix
M'agrada
Comentaris