5c9b4fd7 381a 4765 a423 ba585d503a93_1440x961
Rafa Belmont, a la dreta i amb la càmera, durant el rodatge de 'Abismo'. || CEDIDA
01/09/2022 Cultura
Òpera prima de Rafa Belmont

El cineasta dirigeix el seu primer llargmetratge, ‘Abismo’, present a diversos festivals i que dijous s’estrena a Barcelona

Marina Antúnez

El sabadellenc amb vincles castellarencs Rafa Belmont ha presentat el seu primer llargmetratge, que es titula Abismo i que arriba després de 8 anys de gestació. “Va ser un projecte que neix per pura necessitat psicològica de fer cinema”, explica ell mateix. Tot i que professionalment es dedica a la informàtica, ja fa més de 20 anys que fa incursions al setè art. Ha fet tres o quatre documentals propis i ha col·laborat en algun projecte com a operador de càmera i tècnic de so. Un dia es va dir: “Produiré la meva pel·lícula, la filmaré, l’editaré i en faré la postproducció”. I així va ser, amb la seva primera pel·lícula, que finalment dura 86 minuts.

 

Amb Abismo confessa que ha pogut anar més enllà que amb els curtmetratges, provar-se a ell mateix. Per fer-la, “vaig haver de mirar manuals de com fer un guió”. Reconeix que fer el projecte ha estat una feina increïble, i més perquè la pel·lícula és autoproduïda. Per tant, Belmont ha estat el responsable de totes les fases de la pel·lícula: la producció, la filmació, l’edició i muntatge i la postproducció.

 

Abismo és un thriller, amb suspens, drama i acció. Situa una parella que ho està passant malament econòmicament i ell decideix ficar-se en un grup de butroners, gent que roba a les empreses de polígons. Allà descobreix un món de diners ràpids, emoció i adrenalina que l’enganxen. La seva dona ho accepta al principi, però després intenta fer-lo recapacitar. “Però el cap dels butroners és l’amic d’ell de la infantesa, i l’anima a seguir”. El protagonista, l’Eric, busca una vida que se surti del que està establert i és rutinari, però aquesta nova ocupació li portarà problemes. “Al tràiler he intentat no mostrar gaire l’argument, només fer-vos venir ganes de veure la pel·lícula, per no fer espòiler”.

 

Per a l’equip tècnic, ha utilitzat material que ja tenia de quan feia els curtmetratges i també ha fet una mica d’inversió. Ha comptat amb dues persones i ell mateix: Rubén Tardío a l’equip de so, adjunt de direcció i runner, i Laura Oliver al maquillatge, caracterització i claqueta.

 

A l’elenc interpretatiu ha apostat per Raul de La Cruz, Enric López, Anabel Riquelme, Óscar Sanjuan, Jaume García Ariza i Ximena Marsé.  “Alguns dels actors són professionals, d’altres no, però amics perquè a mi els càstings no m’agraden”. Segons Belmont, han fet una gran feina, “i no ho dic perquè jo en sigui el director, sinó perquè és veritat”. En aquest sentit, afegeix que “del que estic més  orgullós és de la feina actoral”. Tots ells  han participat al film d’una manera desinteressada, invertint hores de lleure per a les filmacions. Belmont, que també ha comptat amb el suport i ajut de la família, ha rodat quan sortia de la feina, a la tarda i els caps de setmana. “Per això, hem estat dos anys gravant, tot i que la pel·lícula es desenvolupa a la ficció en una setmana”.

 

Les localitzacions inclouen indrets de Castellar. Per exemple, un dels carrers del polígon del Pla de la Bruguera, una nau del polígon, i una zona de l’Airesol. També s’hi poden veure representades altres poblacions, com Cerdanyola (el CAP i un carrer), Montmeló (Circuit de Barcelona-Catalunya, que va cedir la clínica pel rodatge), Granollers (rodatge en una fruiteria), Barcelona (Vall d’Hebrón) i Sabadell (Ronda Ponent, el Barri Can Rull, la antiga sala Breakout i especialment la antiga Fàbrica Cascón, aquesta última amb molt de pes a la trama). “Anava on trobava el que necessitava”, reconeix Belmont.

 

Després, encara s’hi ha hagut d’afegir tota la feina de postproducció: eliminar errors de ràcord, posar-hi els efectes especials, millorant l’escena allargant els escenaris digitalment, “fins i tot vaig haber de fer petits canvis digitals als cabells d´algun actor per mantindre el raccord.”. D’altra banda, la banda sonora és obra de Sumeria Studio d’Óscar Sanjuan, “un dels actors de la pel·li que va fer una feina molt professional”, diu Belmont.

 

‘Abismo’, estrena i festivals

Belmonte ja ha pogut presentat la seva obra cinematogràfica a diversos festivals. De moment,  s’estrena al cinema Maldà aquest dijous 8, a les 10.45 h, ja que ha estat seleccionada al Festival Love and Hope International Film Festival. També està nominada al Festival Marbella International Film Festival, al Festival New York True Venture Film Festival i al Corsenal Production International Monthly Film Festival, i ja sap que ha resultat finalista d’aquest darrer. “Els festivals donen visibilitat”, diu. Per això, amb la idea que la cinta sigui afortunada, ja es planteja un projecte futur, “amb més mitjans i més minimalista”.

Comparteix
M'agrada
Comentaris