Mireia Pintó, Vladislav Bronevetzky  i Sílvia Bel porten a escena 'Amb veu de dona'. ||CEDIDA
Mireia Pintó, Vladislav Bronevetzky  i Sílvia Bel porten a escena 'Amb veu de dona'. ||CEDIDA
19/02/2021 Cultura
La música clàssica ‘Amb veu de dona’

Les dones compositores i les dones amb personalitat es posen en valor amb el concert que arriba dissabte a l’Auditori

Marina Antúnez

Amb veu de dona és la proposta de concert que tindrà lloc dissabte 20, a les 20 h, a l’Auditori Municipal Miquel Pont. Interpretat per la mezzosoprano Mireia Pintó, el pianista Vladislav Bronevetzky i l’actriu Sílvia Bel, el muntatge dona veu a dones compositores i dones amb caràcter que, al segle XIX, no van rebre el reconeixement que mereixien. “La idea d’aquest concert va sortir del pianista i meva, som un duet que treballem junts des de fa molt temps”, explica Mireia Pintó.  Amb aquesta premissa, van voler crear un programa per donar veu a les dones compositores, “que per la seva condició de dona no van lluir com es mereixien ,pel seu talent i qualitat”.

 

Pintó i Bronevetzky van fer recerca de material i el van combinar, per donar-hi relleu, amb òperes d’homes compositors, contemporanis a elles, en què es dibuixen alguns rols de dona amb molta personalitat. És el cas de l’emperadriu romana Octàvia, la Camen de Bizet, la poetessa Safo i la protagonista de L’italiana in Algeri, de Rossini. “Són quatre personalitats molt contrastades de dones poderoses”, afegeix Pintó. A més de la interpretació musical, “volíem fer una part de feina pedagògica didàctica” i és per això que les peces s’acompanyen d’uns textos on s’explica com van viure aquestes dones “el fet de veure’s obligades a composar en un segon pla o obres menors”.  

 

El que sentirem al concert Amb veu de dona són peces de quatre compositores: Clara Schumann, Fanny Mendelssohn, Pauline Viardot i Cécile Chaminade, lligades amb uns textos que “vam encarregar al musicòleg Oriol Pérez”, diu Pintó. Aquests textos són interpretats per l’actriu Sílvia Bel. “Quan vam estrenar ho vam fer amb la Clara Segura, però més endavant ella tenia les dates compromeses”. Bel dona veu a la compositora Johanna Kinkel, coetània de les altres. “A través de la seva història i de les coneixences amb elles i els compositors de l’època anem seguint i unint els personatges”.  Sabrem com se sentien i com es trobaven. També ens explica com acaba la seva vida.

 

Al concert sentirem cançons “perquè era impensable a l’època –hauria resultat pretensiós– que les dones escrivissin òperes”. En aquest sentit, només se’ls tolerava la música de saló, de cambra, en format petit. “L’única que va escriure alguna òpera va ser la Pauline, i ho va fer per als seus estudiants”.  Viardot també va ser pedagoga, ja de més gran. El  concert és un homenatge a totes les compositores, les d’abans i les que també hi ha ara. “Vull pensar que ara se les valora pel talent, no pel sexe”, conclou Pintó.

 

Apunts biogràfics de les compositores

L’alemanya Clara Schumann va ser compositora, professora de música i una de les principals pianistes del romanticisme. Als vint anys, quan va casar-se amb Robert Schumann, va haver de deixar de compondre per tocar les peces d’ell. Quan només tenia 9 anys va fer la seva aparició pública com a pianista i va ser aclamada com a nena prodigi.

 

Fanny Mendelssohn, també alemanya, va ser una gran compositora i pianista. Va compondre 466 peces musicals. Diuen que la seva música és més entenedora que la del seu germà, Felix Mendelssohn.

Pauline Viardot va ser una ‘mezzosoprano’, pedagoga i compositora francesa. Geni musical i teatral, Viardot es va emportar a la tomba el so de la seva veu sense que mai s’hagi posat en dubte el seu talent musical.

 

Cécile Chaminade va ser una compositora i pianista francesa. Va ser una icona femenina del tombant del segle XX. La música de Chaminade va ser totalment oblidada pel públic fins i tot uns anys abans de la seva mort. Va ser redescoberta als anys 1980 per Gérard Condé, un periodista de ‘Le Monde’.

Comparteix
M'agrada
Comentaris