Dissabte, l’Orquestra Basket Beat presenta ‘Bots pel canvi’; diumenge, Inspira Teatre portarà ‘Sotabosc’
L’Orquestra Basket Beat presenta l’espectacle Bots pel canvi dissabte 4 a les 20 h a l’Auditori Municipal. Ells són educadors i altres professionals amb estudis musicals de l’entitat Basket Beat, “que ens trobem amb joves o altres joves o persones amb les que hem fet processos o projectes educatius a llocs com instituts, centres penitenciaris, etc”, diu Josep M. Aragay, un dels intèrprets de Basket Beat.
L’encontre, doncs, és entre professionals amb experiència i persones que no tenen experiències artístiques prèvies. “Fem un espectacle de nova creació i original que pugui explicar coses al públic”, afegeix Aragay. El centre de l’espectacle és l’experimentació musical amb la pilota i el fet relacional, “és a dir, tot el que sorgeix quan ens trobem 10 persones diverses amb punts tan diversos a nivell cultural, davant la creació artística o en un escenari”.
A més, l’orquestra també utilitza altres instruments com la guitarra, la percussió, el baix o el teclat, “per acabar de fer una cosa musical que pugui arribar al públic”. Bots pel canvi és el tercer espectacle de l’orquestra i està en contínua renovació i recreació. “A l’elenc, la companyia es manté oberta i, per tant, l’espectacle constantment va tenint modificacions”. Presenten el conflicte com a motor per avançar, i el fet social. El “canvi” del títol de la proposta de Basket Beat s’entén en tant que, com a col·lectiu, volen portar el projecte a escoles, instituts, etc, per fer un treball regular amb persones “perquè puguin aprendre coses noves per a elles, que puguin tenir altres experiències”, segons Aragay. No només als llocs amb menys oportunitats sinó que també tenen una preocupació per fer-ho amb uns i altres, “tant amb persones privades de llibertat com amb els funcionaris de presons i educadors”. El canvi de Basket Beat és la que fan setmana rere setmana. L’espectacle es presenta com un concert dramatitzat, “amb fil narratiu contemporani, on s’entén la convenció teatral i que vol generar una reflexió i viatge en l’espectador”. Totes les peces són de creació i pretenen molestar, incendiar, problematitzar, complexificar la realitat. “Anem als llocs per fer la realitat més complex del que és, per destapar matisos, amb la voluntat de reconèixer els altres i mobilitzar les persones”.
I DIUMENGE, EL 'SOTABOSC' A ESCENA
L’espectacle per a la primera infància ‘Sotabosc, la vida sota els arbres’, d’Inspira Teatre, arriba a l’Auditori Municipal aquest diumenge dia 5, en dues sessions (10.30 h i 12 h). ‘Sotabosc’ és la vida sota els arbres, “és entrar al bosc i descobrir i jugar amb els elements que trobes, a partir de l’escola i l’observació”, diu Esther Westermeyer, una de les tres intèrprets, al costat de Laia Piró i Neus Umbert.
És una invitació a reconnectar amb la natura a través de l’escolta i el joc i a sentir que pertanyem a ella. Es tracta d’un espectacle molt visual, amb un sotabosc treballat per Xavier Erra, un artista visual que ha fet el disseny de l’espai escènic. “Tens la sensació que realment entres a dins d’un bosc”. En aquesta proposta, es treballen tres disciplines, que funcionen com a pilars: el moviment, la música i el teatre. “Treballem amb les arts del ritme, i també amb el treball d’objectes”.
Tan petits com adults entren en aquest món màgic durant 35 minuts, que és la durada que “creiem que permet als petits estar presents” i dona idees obertes als infants per a què després puguin aplicar en el seu joc. ‘Sotabosc va néixer fa un any al Festival El Petit. Ha rebut el premi Feten, també és guanyador de la Beca Barcelona Crea i va aconseguir el Premi a millor espectacle a la primera infància a la 34a Mostra d’Igualada.
La companyia Inspira Teatre es va crear l’any 2011 per l’Esther Westermeyer. Ja porten 12 anys als escenaris i ja compten amb sis muntatges teatrals. En el darrer, ‘Kl’aa, la teva cançó’ , “vam trobar un nou llenguatge, hem anat evolucionant cap a aquest llenguatge”, i juguen molt amb la veu i el moviment, “que és on ens sentim més còmodes”.
El 'Sotabosc' d'Inspira Teatre es podrà veure diumenge, a l'Auditori Municipal. || CEDIDA