B7R07204_950x634
Ball de Gitanes de Castellar, març de 2024, a la plaça Major. || Q. P.
16/12/2025 Cultura
Ball de Gitanes per Carnaval

Una tradició centenària tornarà a omplir els carrers del municipi el 2026

Marina Antúnez

Diverses entitats del municipi es proposen recuperar una de les tradicions més arrelades de la cultura popular, el Ball de Gitanes per Carnaval. Després de més de cent anys de presència documentada a la nostra vila, aquesta dansa tornarà a formar part del calendari festiu el diumenge 15 de febrer de 2026, en horari de matí i migdia.


La iniciativa neix de la voluntat de les entitats locals Ball de Gitanes, Acció Musical Castellar i l’ETC que, agrupades en una comissió inicial, ja han començat a treballar en la recuperació d’aquesta festa. L’objectiu és reconstruir-la progressivament i consolidar-la de nou com una cita destacada de la cultura popular de Castellar.


Al llarg de la seva història, el Ball de Gitanes ha passat per diferents etapes. Un dels moments clau de la seva descontextualització va ser durant el franquisme, quan el Carnaval va quedar prohibit. Tot i això, les ballades van continuar celebrant-se però fora de les dates tradicionals. En molts pobles del Vallès, aquesta vinculació amb el Carnaval ja s’ha recuperat des de fa anys, i ara, Castellar del Vallès vol sumar-s’hi.


El Ball de Gitanes és una festa popular que combina dansa, música i teatre. A més de les comparses de balladors, hi participen músics que interpreten peces tradicionals com l’Entrada de ball, la Jota o el Xotis, així com personatges teatralitzats que donen forma a la disbauxa pròpia del Carnaval.


L’organització fa una crida a la participació. S’hi pot sumar tothom que tingui ganes de ballar, tant si ja ha estat ballador  com si és la primera vegada, així com músics amb nivell suficient per interpretar les peces tradicionals. Les persones interessades es poden inscriure als formularis habilitats mitjançant els codis QR. 

 

QR Ball de Gitanes

 

Comparteix
M'agrada
Comentaris