La vila també destaca en població ocupada i la renda mitjana per persona està 4 punts per sobre de la mitjana de Catalunya
L’Institut d’Estadística de Catalunya (Idescat) ha publicat fa uns dies l’anomenat índex socioeconòmic de tots els municipis de més de 500 habitants de Catalunya datat al 2020, un barem que resumeix en un únic valor diverses característiques socioeconòmiques de la població. L’índex concentra la informació de situació laboral, nivell educatiu, immigració i renda de totes les persones que resideixen en cada unitat territorial. S’estableix un valor de referència per a Catalunya igual a 100 i un valor per a cada unitat territorial en comparació amb el valor mitjà de Catalunya.
En el cas de Castellar, el municipi està situat en la franja alta i té una mitjana de 111 punts tenint en compte tots els valors. L’any 2020, els municipis de més de 500 habitants de Catalunya que tenien un índex socioeconòmic territorial (IST) més elevat eren Matadepera (131,8), Castellolí (125,8) i Sant Cugat del Vallès (124,9). A l’altre extrem, Barbens (57,1), Salt (62,0) i Seròs (65,1) són els municipis que tenien l’índex socioeconòmic més baix.
L’IST territorialitza les dades i estableix tres zones diferents per a Castellar: nucli urbà nord i oest amb un índex de 104,2, el nucli urbà sud amb un índex de 115,5 i el nucli urbà est i exterior amb un índex de 112,6. Si mirem per apartats temàtics estandaritzats, Castellar té un IST de població ocupada del 114,8, l’IST de treballadors de baixa qualificació també és positiu perquè està vuit punts per sota de 100, en concret de 92,4, l’index de Població amb estudis baixos és de 90,8, el de població jove sense estudis postobligatoris és de 93,8, el d’estrangers de països de renda baixa o mitjana és de 84,4 i el de Renda mitjana per persona és de 103. Cal tenir en compte que la mitjana catalana de renda és de 14.152 euros. Hi ha diferències importants en el nivell socioeconòmic dels municipis catalans: 37 municipis tenien un IST alt (superava en més de 20 punts percentuals la mitjana catalana). D’aquests, 12 es trobaven a l’Àmbit Metropolità, 10 a les Comarques Centrals i 6 a l’Alt Pirineu i Aran. El grup més nombrós, format per 527 municipis, en el qual s'incou Castellar, es trobava en el nivell mitjà-alt de l’IST (entre la mitjana de Catalunya i 20 punts percentuals per sobre d’aquesta) i es distribuïa per tot Catalunya, excepte a les Terres de l’Ebre. Hi ha 352 municipis que tenien un IST mitjà-baix.