A7R07950 1_1440x961
Xavi Giralt, CEO i fundador de l’empresa Ubintia Quim Pascual
01/12/2023 Actualitat
Xavi Giralt: "El temps de les persones és el bé més preuat"

Trenta anys després de fundar Ubintia, encara es considera més emprendor que empresari. Aposta pel valor de connectar. Una de les darreres feines ha estat a la biblioteca pública Garcia Márquez, reconeguda com la millor del món 

Cristina Domene

· Vas ser alumne de la segona promoció del grau d’informàtica a la facultat de Sabadell.
Sí, i quan vaig acabar, hi havia una nova onada d’oportunitats en aquest sector i vaig fer un postgrau a la UPC en multimèdia, que consistia a desenvolupar aplicacions, uns primers llenguatges de programació que permetien la interacció amb l’usuari. Jo veia que m’agradava tot això, però evidentment no hi havia feina, per tant, vaig dir, “me l’hauré de crear jo”. I a través del Viver d’Empreses de Foment de Terrassa va sorgir Ubintia.

· Ubintia es defineix com una consultoria tecnològica.
Sí, una empresa on desenvolupem solucions tecnològiques després d’escoltar quines són les necessitats del client dins dels àmbits d’interacció entre el nostre client i el seu usuari. Ens agrada que la tecnologia faci d’intermediari. Treballem més en el sector públic que en el privat i hi ha diverses línies de negoci, però ho resumiria en facilitar les vides de les persones i, en l’àmbit municipal, la vida de les ciutats.

· Quan es crea l’empresa, l’any 1996, ja eren necessàries, aquestes solucions?
No, vam ser uns avançats en el temps. En aquella època la paraula emprenedor tampoc existia. Jo em considero més emprenedor, encara avui dia, que empresari. Els primers anys vam posar molts esforços. No és fins a l’any 2000 que creem un producte que funciona molt bé. I des d’aleshores no hem parat. 

 

· Què va passar el 2000?
Ens vam adonar que hi havia una necessitat, sobretot a les biblioteques. Era un moment en què els polítics volien apropar l’accés públic a internet. Fer-lo universal a tota la població. Van començar a posar ordinadors, però no hi havia manera de mantenir l’estabilitat ni que el servei fos coherent. La gent navegava per pàgines de joc, de pornografia... era un descontrol. S’havia de buscar una manera de regular tot això. Nosaltres ho vam descobrir a través de la Biblioteca Central de Terrassa i els vam anar a plantejar una aplicació per solucionar-lo.  

 

· I va ser un èxit.
Vam estar mig any desenvolupant-la, la vam presentar a l’Ajuntament de Terrassa, va agradar, la vam acabar de polir i a través d’una licitació vam guanyar i vam equipar tots els ordinadors amb el sistema. A partir d’aquí, l’Ajuntament de Rubí, d’Hospitalet... Fins que va arribar la Diputació de Barcelona, amb un parc de més de 3.000 ordinadors, i finalment van confiar en nosaltres. Aquest producte encara funciona. És una solució molt consolidada.

 

· Amb els anys es creen altres necessitats.
Vam passar d’una primera línia de negoci orientada a permetre l’accés públic a internet a una segona línia tecnològica també orientada a comunicar-se amb la ciutadania, sigui amb una pantalla d’informació o una tàctil a la qual demanes informació. I d’aquí sorgeix que el 2004 un client ens demana una solució per gestionar cues. 

 

· I d’aquí sorgeix la tercera línia de negoci.
Va ser el moment de la pandèmia que tothom necessitava cita prèvia perquè s’havien de reduir les esperes. El període de pandèmia vam treballar com mai. Hi havia setmanes que fèiem cinc instal·lacions. I aquí ens vam consolidar com a empresa de gestions de cues. No deixa de ser una trajectòria continuista del que hem anat fent en el mateix sector però amb necessitats diferents. No treballem per volum, treballem per valor. Ens agrada molt el contacte amb el client. Preferim l’acompanyament.

 

· Com milloren els serveis tecnològics l’atenció a les persones?
El temps de les persones és el bé més preuat. La gestió de cues, per exemple, no només evita que la gent es coli, sinó que ajuda que no s’hagi d’esperar, elimina l’estrès de qui s’espera i del treballador, evita conflictes i dona dades analítiques per mesurar, per valorar el servei que s’ofereix. 


 
· Quins serveis heu fet a Castellar?

Fa molt temps que hi treballem. Hem treballat a la biblioteca, vam fer un projecte de wifi als espais públics, la gestió de cues d’El Mirador, i ara també hem posat la gestió de cita prèvia. 

 

11 respostes

Un tret principal del teu caràcter?
Resolutiu
Un defecte que no pots dominar?
Autoexigent
Una persona que admires?
La meva mare
La teva paraula preferida?
Seguim!
Quin plat t’agrada més?
La paella de marisc
Una pel·lícula?
Qualsevol basada en fets reals
Un cantant?
Bruce Springsteen
Una solució tecnològica?
La gestió del temps d’espera
Un desig?
La volta a Europa en autocaravana
Un viatge pendent?
Nova Zelanda
Un racó de Castellar?
El Centre Feliuenc

Comparteix
M'agrada
Comentaris