Genís Roca, dijous passat, a la Sala d'Actes d'El Mirador_617x412
Genís Roca, dijous passat, a la Sala d'Actes d'El Mirador - YOWI
23/02/2018 Actualitat
"L'eficiència està en la gestió de les dades"
L'expert en entorn digital, Genís Roca, va protagonitzar la segona ponència del cicle 'Reflexions. Diàlegs sobre el futur' del Pla Estratègic Castellar 20/20
Rocío Gómez
L'expert en transformació digital als entorns personal, professional i empresarial, Genís Roca, va protagonitzar la segona xerrada del cicle Reflexions. Diàlegs sobre el futur que s'emmarca al Pla Estratègic Castellar 20/20 que definirà el full de ruta de la vila durant la propera dècada.

Així, dijous passat, a la Sala d'Actes d'El Mirador, Genís Roca va oferir una mirada panoràmica sobre l'evolució de l'entorn digital des de la incursió d'internet a les llars de mig món el 1995 fins els nostres dies. Una xarxa que ha passat de ser "unidireccional", "reflexiva", en què només les grans empreses i organitzacions tenien els recursos necessaris per publicar continguts, i la consulta es feia a través de l'ordinador de sobretaula, a ser una xarxa "compulsiva", amb un accés deslocalitzat a través dels nous dispositius, amb la immediatesa i la participació com a pals de paller. El rol d'emissors d'informació ha canviat: tothom pot publicar informació, "no necessites editors" ni altres intermediaris.

Segons el ponent, les empreses s'han d'adaptar al fet digital i això implica "canvis disruptius". Perquè un negoci a través de la xarxa funcioni s'ha de pensar en clau global, les empreses s'han "d'adreçar a les grans audiències" i alhora gestionar molta informació per actuar de manera segmentada, "generar confiança" i oferir "un servei abans que un producte".

Quant al mercat de treball, la revolució digital "destrueix més llocs de treball que no pas en genera", va reconèixer Roca. L'expert va advertir que les empreses hauran d'invertir en l'actualització de les habilitats dels empleats. Els perfils professionals hauran de potenciar "la creació de xarxes", desenvolupar les habilitats socials i tenir cura de la reputació digital. Cultivar contactes serà més que mai fonamental.

D'altra banda, Roca va recordar que en el naixement de la xarxa, la principal preocupació "era garantir l'accés a internet a tothom". Després la prioritat va ser "digitalitzar-ho tot i informatitzar els processos", i també aprendre a "gestionar la reputació" digital i "la participació". Ara per ara, per a Roca, el futur digital passarà perquè tant les empreses com les administracions "aprenguin a gestionar les dades" i apostin per la "transparència". "Ara l'eficiència està en la gestió de les dades", va puntualitzar.

En aquest sentit, un dels reptes d'aquesta nova era és la sobirania de les dades que generen els usuaris de la xarxa. Actualment, segons Roca, hi ha més objectes amb "sensors" connectats a la xarxa que no pas persones. Aquest flux d'informació genera ingressos a les organitzacions i empreses que els compren i els venen per tal d'oferir publicitat, serveis i productes personalitzats als clients potencials. És un àmbit que encara està per regular. En paraules dels ponent: "els estats, amb l'excusa de la seguretat, estan abusant de les nostres dades". "Totes les revolucions tecnològiques de la història han necessitat moviments socials que les corregeixin", va dir Roca. "De qui són les dades? La ciutadania demana un relació transparent sobre els usos de les dades", va concloure l'expert.
Comparteix
M'agrada
Comentaris