Alcaldessa01_1440x961
Yolanda Rivera, alcaldessa de Castellar, en un moment de l’entrevista a l’emissora municipal.  || A. San Andrés
12/12/2025 Actualitat
“Ja tenim 562 vilatans que volen un pis de lloguer a la Playtex”

El 13 de desembre farà un any que Yolanda Rivera exerceix el càrrec d’alcaldessa de Castellar. L’Actual i Ràdio Castellar han volgut fer balanç d’aquests 12 mesos amb  una entrevista per valorar diversos projectes importants per al municipi com la piscina o la Playtex

· Un any després de la seva elecció com a alcaldessa ja hi ha els primers pressupostos aprovats que marquen les seves prioritats polítiques. És així?
El pressupost és el document que ha d’elaborar un ajuntament i evidentment marca les prioritats polítiques. Estem parlant de diners, que és un recurs limitat, i a l’hora de veure què vols fer l’any que ve, tens els recursos que tens. Des del mes d’octubre que el tenim aprovat i el que hem volgut prioritzar és l’espai públic. Per exemple, a asfalts i voreres s’ha destinat una partida molt important. Com a referència, el pressupost del 2025 i 2024 era d’uns 100.000 o 150.000 euros. Ara, per al 2026, la partida és d’1.350.000 euros. Una altra partida que creix és l’arbrat viari, que passa a ser de 200.000 euros...

 

· Aquest 2026 s’han d’acabar d’enllestir els grans projectes començats a l’inici del mandat?
Els tenim encarrilats. Tenim el gran projecte de la piscina descoberta. Les obres van a bon ritme i en principi la piscina ha d’estar llesta cap a la primavera, que és quan s’ha de recepcionar i poder-la tenir cap a la temporada d’estiu. També tenim l’IE Sant Esteve: es tracta d’una obra molt gran. Vull fer un agraïment a tota la comunitat educativa de l’IE Sant Esteve, perquè no és fàcil fer classes en les condicions que ells han fet. L’edifici està pràcticament aixecat i s’estan fent els acabaments interiors. De cara a Setmana Santa l’obra hauria d’estar enllestida.

 

· Ja que esmenta l’IE Sant Esteve, l’altre tema són les obres de l’escola Emili Carles.
Tenim el projecte fet. És un projecte que preveu l’arranjament de les cobertes i les façanes dels dos edificis. La setmana passada la Generalitat va aprovar el conveni i nosaltres ara el portarem al ple per ratificar-lo. Està pressupostat en 1,8 milions d’euros, dissenyat en dues fases. El conveni amb la Generalitat ens finança la totalitat de les cobertes, uns 600.000 euros. La resta s’ha de fer des de l’Ajuntament, i ara buscarem els recursos per poder-ho assumir. Crec que estem en disposició de fer les dues fases alhora. Per què podem fer les dues fases alhora? Fa poc, des de l’Estat han aprovat un decret que permet als ajuntaments que tinguin romanents del 2024 fer-los servir per a despeses financerament sostenibles, que no et comporten una despesa futura recurrent. Aprofitarem aquesta avinentesa i, ja que licitem el que són les cobertes, també podríem licitar-ho tot i començar i acabar l’obra de cop.

 

· Parlem de mobilitat. Hi ha novetats respecte al BRCat i la Ronda Nord?
El president de la Generalitat, Salvador Illa, la setmana passada va venir a Sabadell i va anunciar que les obres de la Ronda Nord podrien començar el 2028. Ara s’estan fent els estudis previs, de mobilitat, paisatgístic, informatiu i un de declaració d’impacte mediambiental. Respecte al BRCat, el carril bus que va des del Pla de la Bruguera fins a l’estació de Sabadell Nord, les primeres propostes no ens acabaven de quadrar. El que tenim clar és que Sabadell i Castellar han d’anar de bracet per dissenyar el millor BRCat possible. Vam tenir una trobada amb l’Ajuntament de Sabadell i els vam explicar que el carril és necessari tant per a Castellar com per a Sabadell. Si aconseguim tenir una connectivitat òptima amb el tren a Sabadell Nord, el BRCat serà una opció de transport per a molts castellarencs. Ara hem demanat hora al Departament de Territori els dos ajuntaments per seguir treballant aquest projecte.

 

· L’habitage també és un tema cabdal a Castellar. Què s’espera d’un projecte com el de la Playtex? La sorprèn que, malgrat la unanimitat del ple, encara hi hagi veus crítiques?
A Catalunya, l’habitatge s’ha convertit en un element de profunda desigualtat social: hi ha els que poden tenir un habitatge i els que no poden tenir-lo. Què esperem amb la Playtex? Doncs poder contribuir a fer que aquesta desigualtat social no sigui tal i que les persones que viuen a Castellar es puguin quedar a Castellar i contribuir a resoldre un problema que és de país. A Castellar, el lloguer ha passat de costar uns 500 euros el 2015 a més de 800 euros en aquests moments. En 10 anys els sous no han apujat tant. I, per tant, Castellar té una tensió habitacional important que fa que la gent jove no es pugui independitzar o que optin per marxar de Castellar. Perquè no en trobes, és molt difícil. Per això, el que nosaltres volem és donar oportunitats a totes aquestes persones i contribuir, perquè crec que és l’obligació de les administracions públiques, al fet que l’oferta d’habitatges sigui suficient perquè la gent pugui triar on viure.

 

· I com evoluciona el projecte?
Hi ha una primera parcel·la en què ja tenim conveni amb l’Incasòl, que serà el promotor d’aquests habitatges. En seran entre 90 i 100. Perquè quedi clar: aquests habitatges seran de protecció oficial en règim de lloguer. L’Ajuntament, que és el propietari del terreny, el cedeix a l’Incasòl perquè es puguin fer aquests pisos i a través de l’Agència Catalana de l’Habitatge gestionar els lloguers. Per poder accedir a aquests habitatges s’ha d’estar inscrit en el registre de sol·licitants que gestiona la Generalitat, adreçat a residents a Catalunya. En aquests moments tenim 562 persones empadronades a Castellar que ja s’han inscrit en aquest registre. Però això no et dona ja dret a accedir finalment a un d’aquests habitatges. Quan els pisos estiguin fets i arribi el moment de lliurar-los es miraran tres condicionants que s’han de complir: no tenir un altre habitatge en propietat, acreditar que tens capacitat per pagar aquest lloguer, que podria estar al voltant dels 500 euros aproximadament, i el tercer requisit és que has d’estar empadronat a Castellar. Quants anys? Això hem de mirar el que permeti la llei. D’entrada el que la llei permet són tres anys, però mirarem també si poden ser tres anys dins dels últims 10 anys. Per què? Perquè hi ha molta gent que no ho està ara, però ho ha estat tota la vida d’empadronada a Castellar. És una fórmula que hem d’explorar. En definitiva, els pisos seran per a persones apuntades al registre de sol·licitants i que compleixen els tres requisits que he exposat. En relació amb la Playtex també vull aclarir alguna confusió que s’ha comentat per xarxes socials. Alguns diuen que només sis pisos de la Playtex seran per a Castellar, la resta, no. El que l’Ajuntament ha pactat amb l’Incasòl és quedar-nos amb sis habitatges per a situacions d’emergència, actualment estem pagant lloguers per disposar-ne, i el que volem és tenir 6 d’aquests pisos per gestionar-los directament. Vull aprofitar l’oportunitat per reiterar que tota la resta dels pisos seran per a persones que han de complir els requisits que acabo d’explicar.

 

·Darrerament algunes veus parlen que Castellar està creixent massa. És així?
Si anem a les dades es pot constatar que l’any 2024 el creixement va ser de 100 habitants. A Castellar, els anys de més creixement, entre el 2005 i el 2015, vam créixer 3.000 habitants, una mitjana de 300 habitants per any. Del 2015 al 2025, vam créixer en 1.983 habitants, a una mitjana anual de 198. Estem creixent per sota de la mitjana que hem crescut en els darrers anys. Això no vol dir que ens hàgim de relaxar, hem d’estar amatents i treballar en polítiques que permetin que la gent continuï vivint bé a Castellar. La darrera enquesta de la Diputació diu que el 91% de les persones que viuen a Castellar estan satisfetes o molt satisfetes de viure-hi. Des de l’Ajuntament hem de fer que aquest creixement no resti en aquesta qualitat de vida.

 

· S’està parlant del canvi de model de recollida de residus i de neteja viària. Quines previsions hi ha al respecte?
Estem treballant en els plecs per a la nova licitació. Preveiem de cara al juliol poder adjudicar la nova licitació, una de les més importants pel que fa al tema econòmic i també per l’impacte per al municipi. A la neteja es dedicaran molts més recursos perquè hem d’incrementar el nivell de neteja. Pel que fa a la recollida de residus, l’Ajuntament té una fita que ha de complir: hem de tenir una taxa justa. Això vol dir que el cost de la recollida de residus, segons la llei, s’ha de finançar al 100% amb el que paguen els habitants. És a dir, les taxes han de cobrir el 100% del que és el servei. La llei també diu que ha de pagar més aquell que més contamina. Estem estudiant quin és el model més adequat per a Castellar, ja que el municipi és molt heterogeni. Tenim clar que volem agafar la fórmula de menys impacte econòmic. El porta a porta resulta molt car. Farem una gestió diferent als contenidors, ja veurem en quants, i de quina manera.

 

· I per acabar: es presentarà com a candidata a les eleccions del 2027?
Estic en el primer any. Passat Nadal, em trobaré amb el meu equip i posarem el tema sobre la taula. Tinc tot el suport del meu equip. No és la Yolanda, són dotze persones que treballem molt i amb molta il·lusió. La decisió no serà només meva, sinó del meu equip i de la militància que haurà de valorar la candidatura. 
 

Comparteix
M'agrada
Comentaris