· Perquè és una intervenció llarga?
Pel que creiem, això pot durar uns dies, per tant, el que fa la Creu Roja és desplegar aquest dispositiu i el que s'anirà fent són relleus d'equips.
· Quina és la vostra tasca?
El que intentem és que les persones afectades, els familiars, estiguin el més confortablement possible, que dins de la situació, no els hi falti de res. Són coses molt concretes i diverses, com explicar com els han de traslladar la notícia a altres familiars, o coses més bàsiques com, per exemple ahir, a la sala de famílies de les víctimes al Prat, vam haver de facilitar-los carregadors per als telèfons mòbils. Hem de ser-hi per donar resposta a qualsevol demanda. A banda de situacions emocionals, que per això hi són els psicòlegs.
· És una situació dramàtica però col·lectiva. Que aquestes històries es facin públiques ho fa tot més complicat?
Clar, el que caldria seria intentar preservar la confidencialitat i la intimitat de les persones. Algunes poden sentir-se afectades per les imatges i cal tenir en compte l'impacte.
· Quins recursos tenen els familiars per lluitar contra l'angoixa.
Nosaltres, l'equip d'intervenció psicosocial d'emergència, el que fem és, com diu la paraula, intervenir en l'emergència. Per tant, el que fem és contenir una situació que es pugui desbordar en aquestes situacions. La nostra intervenció és molt immediata, d'aquests primers moments.
· I com s'han de comportar, envers les famílies, la gent que conegui alguna de les víctimes o als afectats?
El que cal fer és ser natural. Cada persona expressa el seu dolor d'una manera, hi ha gent que prefereix estar sola, altres que necessiten estar acompanyades i s'ha de respectar a l'altre. Hem de ser acompanyants. Hi ha moltes situacions en el dia a dia de persones que també han viscut processos diferents però similars, per tant t'has de comportar de la mateixa manera que ho fas amb altres persones que també han perdut familiars.