PUIG DE LA CREU_1440x961
Una de les activitats de la jornada inclusiva que ha tingut lloc a l'Institut Puig de la Creu aquest divendres - C.DÍAZ
13/05/2022 Actualitat
Gimcana inclusiva a l'Institut Puig de la Creu

Suma+ Castellar participa en una jornada de sensibilització a través del joc i de l'esport, amb els estudiants de l'institut, per visibilitzar la diversitat

M.Poveda / R.Gómez

El matí d'aquest divendres l'Institut Puig de la Creu ha obert les portes a Suma+ Castellar per organitzar una gimcana inclusiva amb els alumnes del centre. S'han organitzat una desena d'activitats com per exemple jugar a vòlei asseguts, desxifrar un missatge en braille o comunicar-se en llengua de signes. "Volem donar a conèixer i visibilitzar l'entitat Suma+, i que els estudiants empatitzin amb els companys que tenen dificultats per seguir el ritme de la classe perquè per exemple tenen diversitat visual o motriu", explica Marga Oncins, professora del centre i una de les impulsores de la jornada inclusiva.

 

En aquesta primera edició, les activitats de sensibilització s'han centrat en dinàmiques que permetien comprendre el dia a dia de persones cegues, sordes i amb problemes de mobilitat. "La inclusió és no fer espais separats per a les persones. Tothom té coses per aportar i tothom té dificultats", subratlla Oncins, que valora molt positivament la iniciativa. La docent detalla que a l'aula conviuen alumnes que són molt diversos en àmbits "sensorials i motrius" i també amb problemes de salut mental. Aquest punt de trobada ajuda a normalitzar "que el món és divers", i crea vincles entre els estudiants."Els ajuda a veure els diferents colors que hi ha en el món. La gent jove és molt receptiva, i les activitats que trenquin amb la dinàmica de sempre i que els facin pensar, els fa ser més empàtics", afegeix.

 

Una de les estudiants que ha participat en les activitats és Gisela García, alumne de 2n d'ESO. "Aquesta activitat ens ajuden a posar-nos en la pell de les persones que tenen discapacitat, i veure que cal empatitzar i no caure en la burla o l'insult, perquè no és graciós. Des de ben petita, m'he plantejat com seria viure amb una discapacitat perquè la meva àvia treballava a l'ONCE", explica.

 

De fet, la fundadora de Suma+ Castellar, Rat Basterretxea ha acompanyat els alumnes en els jocs, per dinamitzar-los i ajudar els joves a entendre el valor de la diversitat. "És important que tots veiem que tots som diferents i que tots de vegades necessitem ajuda en algun sentit. És una experiència que els ajuda a obrir la mirada", apunta. Per a Basterretxea, és molt més adient parlar de diversitat que no pas de discapacitat. "Tots estem capacitats però hi ha gent que necessita suport. Si parlem de discapacitat, això vol dir que aquella persona no té les capacitats que algú ha considerat que hauria de tenir. Tothom ha d'estar al mateix nivell", reivindica. "És imprescindible perquè si no sempre hi ha exclusió", assevera. "Hem de parlar de persones i prou".

 

Carla Romero, alumna de 4t d'ESO ha viscut d'una manera especial la jornada. En el seu cas, té diversitat visual. "Quan era petita em van detectar un problema de visió: tinc paràlisi als ulls. Per aquest motiu, no em puc posar al final de la classe, perquè veig una mica borrós. Amb les ulleres faig vida normal sense problemes, però per exemple m'haig de posar una crema i gotes que m'hidraten els ulls. Quan dormo no els puc tancar", relata. "M'he sentit bé en aquestes jornades que s'han organitzat. Els meus amics es preocupen per mi i ho agraeixo. Me'ls estimo molt. Alguns esports, com el tenis, els adapten perquè hi pugui participar, perquè tot i que veig la pilota, no puc calcular on anirà a parar", apunta.

 

Quant als esports, l'Adriana Peig estudiant de 3r d'ESO explica que ella també necessita una mica de suport, perquè té mobilitat reduïda a causa d'una malaltia que ha afectat una de les cames. "Hi ha esports que no puc fer perquè no puc sobrecarregar la cama. Puc practicar esports en què la cama no tingui massa interacció, com l'equitació, que és el que faig actualment. Em va molt bé per enfortir-la", detalla. L'Adriana remarca que quan va explicar la seva situació als companys de classe la van "acollir com una més". "Em sembla molt bé que totes aquestes qüestions es donin a conèixer, i m'ha semblat que els companys de classe superaven prou bé els jocs que hem fet. En un futur m'agradaria ser cirurgiana per ajudar persones que tinguin problemes com el meu o altres malalties", conclou.

 

Comparteix
M'agrada
Comentaris