Santi Gual, recarregant el seu cotxe elèctric - Josep Graells
Dipòsit adaptat a l'autogas - Josep Graells
Punt de recàrrega per a cotxes elèctrics situat a l'Eix Macià de Sabadel - Josep Graells
Indicadors de velocitat i bateria elèctrica del REVA - Josep Graells
Els cotxes ‘nets' arriben a Castellar
Els primers cotxes elèctrics comencen a rodar per la vila, així com els vehicles híbrids que fan servir GLP, combustible fet de gas butà i propà
Rocío Gómez
Fa tan sols tres setmanes que el primer cotxe elèctric propietat d'un castellarenc roda pels carrers de la vila. Santi Gual aposta per les energies renovables i acaba d'adquirir el REVA, un petit cotxe elèctric de 20cv que arriba als 80km/h. "Em vaig assabentar que el Ministeri d'Indústria atorgava uns ajuts per subvencionar fins el 25% del preu d'un cotxe elèctric i no m'ho vaig pensar", assegura Gual.
No és la primera experiència del castellarenc amb les energies renovables i l'automoció. "El 2006 em vaig comprar un Toyota Prius, un híbrid, vaig ser pioner a Castellar. També tinc instal·lacions termosolars a casa, i plaques d'energia fotovoltàica i practico la recollida d'aigües pluvials. Sóc fan de les energies renovables", assegura el flamant propietari del REVA.
A hores d'ara, circulen poc més de 3.500 REVA arreu del món. Tot i les subvencions i les directrius europees per impulsar l'eficiència energètica posant èmfasi en la popularització dels cotxes elèctrics, encara són pocs els que s'atreveixen a comprar-ne un. "És evident que sense ajudes ningú es comprarà un cotxe elèctric. El preu elevat no és per la mecànica sinó perquè no és un cotxe de producció massiva. El REVA es fabrica a l'Índia i és gairebé artesanal", confessa Gual.
A banda del preu, un altres dels inconvenients del cotxe elèctric és l'autonomia què és de 80 quilòmetres. Tant Sabadell com Terrassa disposen de dos punts de recàrrega. Castellar, però, encara no en té. "Recarregar el cotxe és gratuït. Els ajuntaments et faciliten una targeta per fer us dels punts sense restricions. Un altra opció és carregar les bateries del cotxe a casa, només necessites un endoll. Dues hores són suficients per tenir les bateries al 80%", explica el castellarenc. "Amb l'autonomia del cotxe elèctric pots anar i tornar de la feina. És un vehicle ideal per ser un segon cotxe. Els híbrids són el camí de futur i serà l'estàndard que s'imposarà perquè és una fórmula menys limitada", afegeix Gual.
El Nissan LEAF ha trencat motlles i ha estat nomenat cotxe de l'any, el primer vehicle 100% elèctric que ho aconsegueix. No arribarà als concessionaris del país fins a finals d'any, i disposa de totes les comoditats, luxes i disseny que ofereix el mercat de l'automoció. "La clau està en les bateries de liti. Ara els cotxes elèctrics funcionen amb bateries de plom àcid, bateries que pesen molt i obliguen a mantenir-les amb aigua destil·lada. El cotxe elèctric que arribarà en breu tindrà bateries de liti, més lleugeres i que permeten emmagatzemar més energia, i per tant, dotar al cotxe de més comoditats i autonomia", assegura Gual.
EL GAS, EL GRAN DESCONEGUT || En el món dels cotxes híbrids, el gas és "el gran desconegut", almenys a Espanya, segons assegura Carles Canalís, cap comercial de Gas Point, empresa castellarenca que adapta els vehicles perquè puguin funcionar amb el combustible GLP. "El GLP o autogas és un carburant fet a base de gas butà i propà liquats. El resultat és un combustible molt semblant a la benzina, que permet una autonomia d'uns 400 quilòmetres aproximadament, que redueix les emissions contaminants a l'atmosfera i que a més et permet estalviar fins 50% a l'hora de repostar comparant-lo amb la benzina", explica Canalís.
Però tot i les bondats del gas, encara és un combustible que no s'ha implantat a Espanya com a altres regions d'Europa. "A Itàlia tenen més de 3.000 benzineres amb gas i un parc automobilístic de cotxes que fan servir aquest sistema que supera els 2 milions. La xifra total de vehicles que fan servir el gas es situa al voltant dels 7 milions", assegura Canalís. "El GLP ha estat vetat Espanya durant molts anys. Primer només el podien fer servir els professionals de l'automoció com els taxistes i després es va prohibir per tothom. No va ser fins el 2004 que es va donar carta blanca. A més a la gent li fa por el gas, tot i que és menys perillós que la benzina. El gas s'evapora, i la benzina no", puntualitza el cap comercial de Gas Point.
A Catalunya existeixen 14 punts de subministrament, que segons Canalís són "suficients ja que els cotxes adaptats pel GLP són bi-fuel". "Amb l'autogas dupliques l'autonomia del vehicle. Si no trobes cap punt proper de GLP, el cotxe pot funcionar amb benzina ja que té doble sistema d'injecció", assegura el cap comercial de Gas Point.
L'adaptació a l'autogas costa al voltant de 2.000 euros . "El GLP és econòmic i ecològic ja que redueix en un 95% les emissions d'òxids de nitrogen (NOx) i en un 15% les de CO2, i redueix un 50% el soroll del motor i no allibera partícules cancerígenes", assegura Canalís. "No conté compostos com sofre o plom, i per tant s'allarga la vida del cotxe i el període de manteniment. El filtre d'oli es pot canviar a partir dels 30.000 quilòmetres", afegeix el representant de Gas Point.