Recollint els carbassons de l'estiu_617x412
Recollint els carbassons de l'estiu - Cedida
12/08/2016 Actualitat
El Vergel de las hadas, un viver de cultiu ecològic a Castellar
L'associació i empresa gestiona el cultiu de plantes i hortalisses al viver La Serra
Marina Antúnez
El Vergel de las hadas és un viver de plantes de cultiu ecològic que està situat al viver La Ssera, a Castellar del Vallès. El gestiona Santi Soto i la seva família des de fa 36 anys, gairebé ininterrumpudament exepte els dos anys que van viure a Sudamèrica. Ara fa un any i mig que van tornar a Castellar i que fan reformar una masia familiar heredada. A hores d'ara, ja abasteixen els clients que ho volen de planta de diferents tipus i de cara la primavera que ve "ja funcionarem a tota marxa", diu Santi Soto, responsable de El Vergel de las hadas.


L'hort és, des de fa molts anys, un estil de vida per aquesta família. "L'hort ens uneix, independenment de les nostres idees polítiques, de les diversgències de pensament, sempre compartim això en comú".

Amb la seva dona, Soto va iniciar ja fa molts anys un projecte d'agricultura ecològica i biorural, "iniciant temes de permacultura i vida autosuficient al màxim possible, tot i ser difícil perquè tenim tres fills i vivim en aquesta societat que no ho fa fàcil". Al viver tenen plantes aromàtiques, meidcinals, aquàtiques, de col·lecció, rares, especials, hortícoles i arbusts de baies.

A més, "col·laborem amb altres associacions que procuren la recuperació de llavors locals i plantes en perill de desaparèixer", apunta Soto. Mantenen contactes amb Llavors a Grapats, Les Refardes, ajuntaments i particulars. "Oferim tallers per muntar horts comunitaris, com els de Sant Esteve de Palau Tordera, i també horts particulars, muntant taules de cultiu", segueix Soto. També fan horts per acollida: immigrants i col·lectius amb dificultats. "Per exemple, treballem per a Creu Roja, Caritas, etc". Ofereixen assessorament tècnic, jornades guiades de treball d'horta ecològica i també han treballat amb alguna escola en l'àmbit dels infants.

Cada dijous fan un curs global, "que dura tres hores, un matí, i que va destinat a gent que treballa els caps de setmana i que pot venir entre setmana". A El Vergel de las hadas creuen que Castellar és un pol molt important on atendre la demanda de producte ecològic perquè "la gent està conscienciada, hi ha les cooperatives de consum que hi aposten, i la franja d'edat dels 30 als 50 hi està molt interessada".

El que pretén el viver no és simplement oferir un producte vegetal ecològic, de qualitat i pròxim, sinó "connectar de nou amb la gent que té terra i potenciar l'energia tova com les plaques solars, la recuperació d'aigües residuals, etc". La idea del viver que gestiona Soto és també la d'oferir xerrades per donar a conèixer el món de les plantes i de l'horticultura ecològica al nostre municipi.
Comparteix
M'agrada
Comentaris