A7R02075 1_1440x961
A l'entrada de l'Espai Tolrà, tothom podia fer-se un autoretrat sota el paraigua de La família Suma +2026 Quim Pascual
12/04/2026 Actualitat
La diversitat a través de l'art

La Marató de Suma Castellar aplega 2.500 persones atretes pels diferents tallers i activitats que es van poder fer dissabte a l'EspaiTolrà

Jordi Rius

La proposta d'enguany de La Marató de la Diversitat al voltant de l'art i que els visitants poguessin crear, experimentar i sentir a la seva pròpia pell el procés transformador i integrador d'aquest procés ha estat un èxit un any més. Suma Castellar va organitzar una trentena d'activitats organitzades que apel·laven als sentits, a les emocions i a la mateixa diversitat de les creacions dels participants.

 

Unes 2.500 persones, segons calcula la mateixa entitat, es va acostar a l'Espai Tolrà entre les 10 i les 20 h per gaudir de tallers artístics inspirats en artistes universals, amb propostes de pintura gestual, collage, experimentació amb color, creació amb fang i instal·lacions col·lectives, experiències creatives participatives com murals col·laboratius, laboratoris de color i espais d’experimentació artística. També hi havia activitats comunitàries i lúdiques com karaoke, zones de joc lliure, tallers de música i teatre o espais de benestar.

 

Al final de la jornada, la presidenta de Suma Castellar, Rat Basterretxea feia una valoració molt positiva: "Hi ha hagut moltes activitats molt diferents. Crec que tots els artistes que hi han participat han estat molt contents. En haver-hi moltes activitats, no hi ha hagut cues ni sensació de massificació". En aquest mateix sentit, la regidora de Diversitat Funcional, Anna Margalef, apuntava, després d'una visita al matí a l'Espai Tolrà que "totes les activitats eren universals, en què podia participar tothom, públic gran o petit tingui les capacitats que tingui. Feia molt goig La Marató i vull felicitar l'entitat i a tots els seus membres i voluntaris i a totes les entitats que han fet possible aquesta jornada".

 

Un dels espais més visitats del recinte firal de l'Espai Tolrà era el dedicat al pintor Joan Miró. A les persones que s'acostaven al recinte "els explicàvem que Miró pintava amb els principals colors primaris i amb siluetes amb negres. La intenció era que els nens i nenes expressessin ells mateixos lliurement les seves emocions i fessin les barreges que volguessin", explicava l'Eli, una de les voluntàries encarregades de l'espai, que també estava presidit per obres fetes per les escoles inspirades en els quadres de Joan Miró. Al taller inspirat en l'artista Miquel Barceló, els nens i nens experimentaven amb fang creant figures i pintant també amb fang sobre folis. "La decoració de l'espai l'han feta els esplais", remarcava l'Anna, una de les voluntàries de l'espai.

 

 

A l'espai dedicat a l'artista Pablo Picasso, els participants elaboraven un retrat d'un altre a través d'una pantalla de metacrilat

A l'espai dedicat a l'artista Pablo Picasso, els participants elaboraven un retrat d'un altre a través d'una pantalla de metacrilat. || Q. PASCUAL

 

A la Sala Blava s'hi concentraven els artistes Joan Mundet i Mercè Trabal que animaven a pintar i a construir amb peces de ceràmica un mural col·laboratiu. Enric Aguilar plantejava la barreja d'elements naturals com ous i pigments per a crear diferents textures.  En un altre extrem de la sala, la contacontes Rosa Fité animava famílies i infants amb els seus contes. Patrícia Alonso, que es dedica al món de la pastisseria creativa, s'encarregava d'un taller creatiu de galetes, basats en els artistes Keith Haring i Antoni Gaudí. "En el de Keith Haring fem galetes pintades amb pigments naturals. Cada color està fet a partir d'un ingredient. Per exemple, el vermell és de maduixa i el verd és de menta. D'aquesta forma recreem els personatges que feia aquest autor a la galeta". La galeta inspirada en Gaudí era un trencadís: "Es fa tota una glaça per fer l'efecte del ciment que s'hi posa a sota i amb peces de pasta de sucre de colors es fa tot el muntatge del trencadís". 

 

 

A7R01760 3

El llenç flotant col·laboratiu amb globus que aquest any ha ideat l'artista visual Lluís Campmajó. || Q. PASCUAL

 

L'artista visual Lluís Campmajó proposava per a aquesta edició de la Marató una instal·lació de llum negra amb uns fils verticals on es podien penjar uns globus negres on es podien escriure missatges amb retoladors fosforescents. "Al final el que volem és un llenç flotant col·laboratiu", apuntava Campmajó. L'acció artística s'acabava amb una rebentada general dels globus quan tot l'espai era ple. "Donem xinxetes als infants i als pares i és com una petita mascletada", indicava l'artista visual.

 

Durant tota la jornada, diferents entitats es van sumar a la jornada. Al migdia i també a la tarda, hi va haver intervencions d'entitats de cultura popular. La Marató va acabar amb un acte final amb batucada i espurnes.

 

 

La Marató va comptar amb la participació d'entitats de cultura popular com el Ball de Gitanes

La Marató va comptar amb la participació d'entitats de cultura popular com el Ball de Gitanes. || Q. PASCUAL

 

Comparteix
M'agrada
Comentaris