02  Jornades_1440x961
Foto de família dels diferents participants a la jornada a la terrassa d’El Mirador després d’una sessió de networking que es va celebrar a l’OpenSurf  || CONSELL COMARCAL
27/11/2021 Actualitat
La digilització, el gran repte pendent

Castellar acull les jornades sobre la transformació digital de les ocupacions organitzades pel Consell Comarcal

Quins són els reptes que han d’afrontar les empreses vallesanes davant del n ou repte de la digitalització? Aquest plantejament va ser el punt de partida de la jornada Les competències digitals de la nova indústria: Renovar-se i millorar que va organitzar el Consell Comarcal dijous passat dins de la setena edició del cicle de Converses del Mercat de Treball. A tall d’exemple, els assistents a la jornada van poder comprovar el cas de quatre empreses vallesanes, dues de les quals estan ubicades a Castellar, que ja estan fent la transformació i com està afectant aquest procés a les persones.


El primer ponent de la taula rodona va ser Marc Corral, mànager general de l’empresa Servo Motors Adjust, que està ubicada al polígon de Can Carner. L’empresa, creada fa tot just 15 anys, compta actualment amb 14 treballadors i des del 2016 està en ple procés de digitalització. Es tracta d’una companyia especialitzada en reparació i ajust de servomotors, motors especials d’altes revolucions tipus AC / DC, reparació de servo drivers i manteniments industrials. Corral va ser clar durant la seva exposició: “La gent sap que les empreses s’adapten i que ells també ho han de fer. Si no corres i no t’actualitzes, no t’adaptes” . Corral fins i tot va contactar amb una univesitat nord-americana per crear una fundació per trobar estudiants amb aptituds, davant de la manca de professionals especialitzats a casa nostra i, sobretot, avesats als canvis.


Jordi Huguet,  director de Finances i Recursos Humans de Circontrol, de Viladecavalls, va parlar del fet que “la digitalització és un fenomen social” i que, sobretot, implica “pensar en les persones” i que, per tant, “és més una actitud que una aptitud”. Quan l’empresa, que forma part del grup Circutor, va començar el procés de digitalització, “va posar el focus en la gestió de persones potenciant tècnicament el departament TIC amb la visió de la dada única”. Justament Circontrol va impulsar el projecte BPTW (acrònim de les paraules angleses ‘Best Place To Work’) per aconseguir retenir el talent  a l’empresa. En aquest procés de digitalització, també ajudat per la pandèmia que ha impulsat el teletreball durant un temps, Circontrol ha impulsat eines com invertir en ofimàtica al núvol i  passar de processos de paper a digital. En definitiva, Huguet va donar la clau de tot el procés: “la capacitat d’adaptar-se a l’entorn”. L’empresa, que va néixer el 1997 vinculada al software d’eficiència energètica, el 2018 va fer un canvi d’orientació i “d’oferir productes va passar a oferir serveis”. Actualment, l’empresa és líder en carregadors per a vehicles elèctrics i ha anunciat que l’any que ve llançaran al mercat un carregador ràpid que farà la carrega completa només en tres minuts.


Salomé Soria, del departament de Màrqueting i Medi Ambient de l’empresa castellarenca Moba, ubicada al polígon del Pla de la Bruguera i que es dedica a la gestió de residus a través de la generació de programari  i aplicacions mòbils, va apuntar que el darrer departament de l’empresa que s’està digitalitzant és el centre tècnic, amb la qual cosa s’estalviarà l’emissió d’albarans i factures en paper. Soria va destacar que “la digitalització és útil si es converteix en una eina facilitadora”.


L'OPERARI VIGILAT PEL ROBOT
El darrer ponent a prendre part a la taula rodona va ser el terrassenc Josep Riera, gerent de LOGIPlatform, creada el 1995 però que des de 2016  ja ha començat a generar la seva pròpia plataforma, la base del qual  és la comunicació amb autòmates programables. “Hem d’estar constantment canviant i ens hem d’adaptar als canvis”,  però va advertir del perill que “quan instal·lem un dels nostres sistemes a les plantes, l’operari se sent vigilat i controlat”. En aquest sentit, l’operari  “manipula o fa el que sigui perquè la informació no arribi”.

 

FILA ZERO
A la jornada hi havia una fila zero formada per diversos empresaris com l’empresa Villarino, que fa poc ocupa un dels espais del Centre de Serveis o l’startup Quicktendr que es van queixar de la impossibilitat de retenir el talent o de trobar especialistes.


NETWORKING PROFESSIONAL
Després de la taula rodona, l’activitat es va traslladar a l’espai de fabricació digital  Lab Castellar on els diferents assistents van poder intercanviar opinions sobre la digilització i com l’estan afrontant les diferents empreses. Precisament, la idea de transformació que suposa el Lab Castellar va ser posat com a exemple pel president del Consell Comarcal i alcalde de Castellar, Ignasi Giménez,  en la cloenda de les jornades. Giménez va encoratjar les empreses a entomar aquest procés de transformació digital per ser més competitives.

Comparteix
M'agrada
Comentaris