A7R02221_1440x961
Moment de l’ofrena floral institucional sota la senyera de la plaça Catalunya. D’esquerra a dreta, Joan Creus (Som de Castellar-PSC), Joan Juni (Junts), Yolanda Rivera (alcaldessa) i Miki Vilnaova (Ara Toca) . || Q. Pascual
11/09/2025 Actualitat
Diada marcada pel pont i la Festa Major

Els actes de Cal Targa i la plaça Catalunya han centrat la Diada a Castellar del Vallès

J.R./J.G.

La Diada a Castellar, com ja és tradició des de 2017, s'ha viscut des de de dos escenaris diferents: al carrer de les Roques i a la plaça Catalunya. 

A les 10 del matí, el carrer de les Roques, davant de Cal Targa, ha acollit el moviment independentista de la vila. Mitja hora abans, la CAL i la CUP han fet l’ofrena per separat d’ERC i Junts que ho han fet com és tradicional a les 10 hores. Aquests dos partits han fet els parlaments. El president local d’ERC, Txema Navarro, ha subratllat davant una seixantena de persones que “som al carrer de les Roques no per fer un acte més, sinó per recordar que la Diada és compromís amb la llibertat, la dignitat i amb el futur del nostre poble” i per dir “alt i clar que no ens rendirem mai”. En el seu discurs, Navarro ha apuntat que “l’amenaça del populisme i de l’extrema dreta és global” per després parlar “del genocidi que està cometent el govern israelià sobre  el poble palestí a Gaza, un exemple tràgic de fins on pot arribar la política de l’odi quan se li dona poder”. Per la seva banda, la portaveu del grup municipal d’ERC, Dolors Ruiz, també present a l’acte del carrer de les Roques,ha apuntat que l’11 de setembre ha de ser recordat com “un pas més en la lluita per aquells drets i llibertats als quals no renunciem per una república catalana i lliure i just en un moment que veiem que el català és atacat”.

 

A7R02055

Regidores i regidors dels grups municipals d’ERC i Junts davant de l’ofrena floral independentista a Cal Targa. || q. pascual


El portaveu de Junts per Castellar, Joan Juni, ha explicat davant de Cal Targa que “ens plantem davant la resignació, del desencís i dels discursos que divideixen, que assenyalen catalans de primera i de segona”. En aquest sentit, Juni ha comentat, en clara referència a la irrupció d’Aliança Catalana,  que “a casa nostra apareixen veus que parlen de Catalunya, però no l’estimen i que fan del català una arma i de la immigració una excusa, veus que volen oferir por en lloc de solucions”. Juni ha anticipat que “estimar Catalunya no és cridar més fort, és cuidar-la i fer-la millor, és construir futur per tothom”.

 

 

La CUP, que s’ha desmarcat de l’acte de les 10 del matí, va enviar un comunicat a L’ACTUAL sobre el seu posicionament al voltant de la Diada:  “Des de fa uns anys s’ha apostat per la desescalada, el peix al cove, la transigència i la submissió. Hem de girar cua. Hem de tornar al camí de la mobilització i desemmascarar aquesta falsa estabilitat si volem que l’11 de setembre torni a tenir el significat que tot un poble, any rere any, li va atorgar. Fins que això no passi no ens trobaran a actes cada cop més buits i més perduts. Potser caldria ajornar les celebracions fins a l’1 d’octubre, on el sentit era molt més honest i clar”.

 


ACTE INSTITUCIONAL
Ja a les 11 del matí, l’acte institucional sota la senyera de la plaça Catalunya va començar amb l’ofrena floral per part de les entitats -en aquest cas el Grup Pessebrista de Castellar, que dimecres va rebre la Medalla de la Vila pels seus 75 anys i per la seva trajectòria- , i amb les ofrenes florals dels grups presents a la plaça: Ara Toca, Junts per Castellar, Som de Castellar-PSC i una conjunta de tots els portaveus municipals. L’acte ha aplegat unes 200 persones.


L’alcaldessa de Castellar, Yolanda Rivera ha protagonitzat el seu primer discurs de la Diada nacional amb la voluntat de fer-ho amb “orgull, memòria i compromís”. L’alcaldessa ha arrencat la seva intervenció recordant el greu escenari internacional que es viu. “Estem en un moment de riscos i incerteses: el risc per a la pau mundial, la immigració, el canvi climàtic que ens colpeja amb inundacions i incendis forestals, la convulsa situació econòmica mundial, la desafecció a les institucions i el populisme...”, va dir per recordar que “Catalunya no és aliena a aquests riscos, i alhora té la necessitat de refermar la seva identitat com a nació, defensar la seva llengua i fer valdre els seus valors”. “Només si reconeixem i defensem el fet diferencial català podrem construir l’horitzó que volem”, ha dit.

 

 

A7R02240

Yolanda Rivera ha fet el seu primer discurs com a alcaldessa en una diada nacional. L’acte institucional va comptar Som de Castellar- PSC, Junts i Ara Toca  || q. pascual 

 

També  ha tingut paraules per condemnar “amb fermesa el genocidi que pateix el poble palestí i exigir a l’Estat d’Israel que aturi d’una vegada la massacre de la població civil” i va recordar “el sofriment d’Ucraïna i d’altres indrets del món on la violència arrabassa vides i futurs”.


Ja en clau de política local, l’alcaldessa ha assenyalat que davant el fenomen migratori –que ha considerat una “emergència global”–, “Catalunya ha de continuar sent terra d’acollida i fer front als discursos populistes i de l’extrema dreta”. En aquest sentit, segons Rivera, la millor arma contra els populismes i la desafecció política és generar prosperitat compartida per a tothom “donant oportunitats als joves i per tenir cura de la nostra gent gran”.

 

 

 

Finalment, ha tancat el discurs parlant sobre qüestions pròpiament catalanes, com la situació de la llengua catalana que ha tornat a patir una sentència desfavorable al TSJC sobre la seva presència a les aules: “La nostra llengua és avui més que mai un element essencial de la nostra identitat i de la nostra cohesió social. Si el català retrocedeix, retrocedim tots com a poble”. A més, ha reinvidicat  “un finançament just per a Catalunya, que permeti invertir en allò que és essencial: serveis públics, habitatge, mobilitat i infraestructures que garanteixin el progrés de tothom”.


Després de l’acte, el portaveu d’Ara Toca, Miki Vilanova,  ha apuntat que, tot i que el seu grup no es caracteritza pel seu nivell reivindicatiu, “com a terra i insígnia nostra la senyera és per aquells que la vulguin respectar i estimar” i ha advertit que estan canviant molt les generacions. Recentment, s’ha conegut la sentència del TSJC que tomba les mesures de blindar el català a les aules i Vilanova ha apuntat que “institucions i govern central s’han d’adonar que totes les llengües que tenim al país s’han de respectar. Creiem en la diversitat”.

Comparteix
M'agrada
Comentaris