fdcbf47e 9115 4dda 9d22 c08e8118a2ba_950x634
Diverses persones fan cua mantenint la distància de seguretat per accedir al CAP de Castellar.  || M.A.
24/09/2020 Actualitat
La Covid-19 genera una allau de gestions i visites no presencials al CAP

El centre de salut de la vila ha atès de l’1 al 20 de setembre més de 5.000 trucades, tràmits i visites no presencials per la gestió de la pandèmia

Amb l’assoliment de l’anomenada nova normalitat l’atenció primària s’ha erigit com a principal tallafoc de la pandèmia de Covid-19, però ha hagut d’assumir tot un munt de noves tasques afegides al seu ja atapeït dia a dia mentre s’espera l’arribada de més recursos i eines. De fet, segons expliquen des de la direcció del CAP, els centres de salut “s’han hagut de reiventar per atendre totes les demandes”. El més evident és un augment molt significatiu de l’atenció telefònica i l’ús d’eines telemàtiques: per exemple, “de l’1 al 20 de setembre s’han realitzat al CAP gairebé 4.000 visites telefòniques i més de 1.000 visites no presencials (en aquesta segona categoria s’inclouen eConsultes, videoconsultes, resolucions de plans de medicació i altres gestions que no requereixen la presencialitat de l’usuari)”.


 Això pot explicar les dificultats que en alguns moments poden trobar-se ciutadans que volen ser atesos al moment via telefònica.  Segons expliquen des del CAP, els nous canvis en el funcionament dels centres d’atenció primària “s’han produït de manera molt brusca, i això ha fet que el dimensionament de les centraletes telefòniques en algunes ocasions s’hagi vist superat en algunes ocasions”. En aquest sentit, informen que  s’està fent un esforç “per solucionar aquesta saturació de línies, un aspecte tècnic que s’espera poder revertir habilitant centraletes amb la màxima capacitat possible”. De fet, la manera de ser atés als centres de primària és contactant prèviament amb els professionals abans d’anar al CAP. Es pot deixar un missatge al web de l’ICS per demanar l’atenció i en cas de no tenir accés a internet, hi ha la possibilitat de trucar al telèfon 93 728 44 44. També podeu contactar a través del número del CAP Castellar 93 747 11 11.


Detecció i seguiment de la Covid-19
Des de l’inici de la pandèmia, gràcies a l’esforç d’adaptació dels professionals de l’equip d’atenció primària de Castellar s’ha aconseguit atendre a la població amb simptomatologia Covid-19. “Això comporta la detecció de casos i seguiment de contactes, la realització de PCR als casos sospitosos i, ara que ha començat el curs escolar, el suport als centres educatius amb un referent al CAP”, detallen des del centre. A banda, també s’ha incrementat el seguiment de la gent gran que es troba en residències i s’ha potenciat molt l’atenció domiciliària justament de cara als col·lectius de risc contra el coronavirus. 


Aquestes noves rutines s’han sumat  a les tasques habituals com seguiment dels pacients crònics, les revisions infantils necessàries i les atencions urgents. En aquest sentit, tot i que sense concretar encara, des del Departament de Salut s’ha posat en marxa un pla d’enfortiment i transformació de l’atenció primària, que compta amb una inversió total per a tot Catalunya de gairebé 300 milions d’euros fins el 2022. Caldrà veure, però, com es tradueixen aquestes millores al CAP de la vila. De fet, l’alcalde de la vila, Ignasi Giménez, la setmana passada ja va reclamar que “la Generalitat posi els recursos que calen per reforçar l’atenció primària, que en aquests moments treballa sota una pressió assistencial molt alta”. En aquest sentit, s’ha confirmat un reunió de les alcaldesses i alcaldes de la comarca amb la consellera de Salut, Alba Vergès, de cara a la setmana vinent per acabar de concretar com es desplegarà el pla d’actuació previst per enfortir i transformar la primària sobre el territori, municipi a municipi.  

Comparteix
M'agrada
Comentaris