3d6eb04c e037 4650 9096 6cca394a8164_1440x961
Benedicto durant la xerrada a la Sala d'Actes d'El Mirador | O.Ferran
20/11/2025 Actualitat
Castellar fa memòria pel 20N

Aquest 20 de novembre, coincidint amb els 50 anys de la mort del dictador, la Sala d’Actes d’El Mirador ha acollit una xerrada de l’historiador Benjamí Benedicto centrada en el cost humà de la Guerra Civil al Vallès i, especialment, a Castellar del Vallès

Oriol Ferran Sanchez

Cinquanta anys després de la mort del dictador Francisco Franco, a Castellar del Vallès s’han organitzat diferents propostes per recordar el moment en què es va obrir la porta a la recuperació dels drets i les llibertats democràtiques.

 

Avui, 20 de novembre, data exacte en què Franco va morir, s’ha realitzat a la Sala d’Actes d’El Mirador una xerrada a càrrec de l’historiador castellarenc, Benjamí Benedicto, anomenada “El cost humà de la guerra Civil al Vallès, amb especial atenció al cas de Castellar del Vallès”. El mateix historiador va editar el passat 2024 una web on recollia biografies de 2.848 víctimes de la Guerra Civil al Vallès Occidental, 80 d’ells castellarencs i castellarenques.

 

Els actes per commemorar la mort de Francisco Franco ja van començar el passat 7 de novembre amb l’homenatge a la distribuïdora cinematogràfica La Central del Curt i continuaran amb altres xerrades o exposicions relacionades. Per exemple, el Centre d’Estudis de Castellar – Arxiu d’Història s’ha sumat a la programació amb l’itinerari “La República i la Guerra Civil a Castellar del Vallès”, una ruta guiada que es durà a terme el pròxim dissabte a les 11 del matí i que recorrerà espais clau d’aquells anys, arrencant des de la Casa Ribas.

 

El dia 9 de desembre conclouran els actes de commemoració amb la xerrada “Repressió femenina durant el franquisme: repressió sexuada, presons especials i correcció moral”, a càrrec de la historiadora Maria Mayayo Vallverdú i amb la inauguració a l’Espai Sales d’El Mirador de l’exposició “Dona i Justícia: de l’estat liberal al franquisme en documents del Vallès Occidental”. La mostra, elaborada per l’Arxiu Comarcal del Vallès Occidental, presenta casos reals i processos judicials protagonitzats per dones des del segle XIX fins a la dictadura.

 

Comparteix
M'agrada
Comentaris