e8e5347c 5282 439e 9e3c 66597e5f2df8_1440x961
Quico Cano, director del SIGE Sport Castellar, davant la piscina descoberta. || sige
26/06/2020 Esports
Quico Cano: “Estem orgullosos dels nostres abonats”

El director de SIGE Sport Castellar, Quico Cano, explica com ha estat la gestió i la tornada després de la pandèmia de l'equipament esportiu més important de la vila

SIGE Sport Castellar va tornar a la normalitat –la nova normalitat– obrint de nou portes aquest dilluns passat. El club esportiu amb més socis de la vila enceta una nova etapa després de la pandèmia adoptant les mesures sanitàries adients per poder evitar contagis i a ple rendiment per tornar a oferir el seu servei.


Les limitacions de mobilitat han deixat la pràctica totalitat dels practicants d’esport en una limitació absoluta per poder seguir amb el ritme físic diari d’abans de la pandèmia. Pistes i pavellons, camps de futbol, parcs i gimnasos van deixar orfes un 47% dels habitants majors de 15 anys de l’Estat espanyol –segons l’Enquesta d’Hàbits Esportius de 2015 del CSD– que practiquen esport diàriament, d’ençà de l’ordre de clausura del 13 de març.


L’esport també suposa un 1,1% de l’ocupació anual total del país, amb 214.000 persones que desenvolupen l’activitat en les 34.529 entitats o empreses dedicades a la pràctica esportiva, segons dades de l’anuari d’estadística esportiva del 2019 fet pel Ministeri de Cultura i Esport.


Amb aquestes dades es pot veure l’impacte de l’esport en les nostres vides, ja que representa una activitat important en el dia a dia d’una gran part de la ciutadania. El tancament va suposar el fre en sec d’un sector molt interioritzat en la rutina diària que va causar la paralització d’entitats i clubs, a més de l’afectació de practicants i treballadors d’aquest àmbit, sense endinsar-nos en l’àmbit comercial –la despesa mitjana és de 123,4 euros per persona i any segons el mateix estudi– que també es va veure molt castigat.


En aquest panorama, el SIGE Sport Castellar va clausurar les instal·lacions amb la incertesa de la tornada, de la mateixa manera que ho van fer la resta de clubs i entitats de la vila. Però el panorama en aquest cas és encara més greu, ja que en ser una empresa dedicada a l’àmbit esportiu i amb treballadors a càrrec, l’impacte va ser molt més gran que tothom podia preveure en un principi.


Ara, amb la “nova normalitat” l’entitat castellarenca torna novament a la pràctica esportiva, havent pres una sèrie de mesures que el seu director, Quico Cano, va explicar a L’Actual.

· Com heu viscut la situació de confinament al SIGE? 
Entenc que ha estat complex per a tothom, ja que som gent d’activitat en aquest sector i haver de paralitzar tota la instal·lació i no tenir una data concreta de retorn ha estat el més complex. Hem hagut d’aprendre i no prendre decisions de forma impulsiva. Vam haver de tancar, fer un ERTO, aturar la instal·lació per complet. Algunes són decisions que es van haver de prendre de forma radical a l’inici, perquè no teníem opció B, però d’altres, com les millores a les instal·lacions s’han pogut madurar una mica més. Ha estat complicat però tots teníem ganes de poder tornar.

 

· Sense tenir precedents, com heu gestionat una crisi així?
Segurament quan puguem mirar amb perspectiva veurem que ha estat un aprenentatge espectacular, que ens ha obligat a adaptar-nos, a tenir paciència. Ens ha unit més perquè hem hagut de buscar solucions noves a situacions noves amb un complement d’incertesa molt gran, ja que la informació rebuda era contradictòria sobre quan podríem obrir i com. Això ha millorat la unió amb entitats que es dediquen a gestionar instal·lacions esportives. D’alguna manera hem compartit neguits i solucions. Hem millorat com a empresa i com a persones.

 

· Com ha afectat aquesta crisi en global la infraestructura del club?
L’estructura com a tal no l’ha afectat gaire. És cert que ha afectat la manera com treballem i com ho farem en el futur. Especialment perquè som conscients que ens hem de preparar el dia a dia, per aquelles coses que poden arribar a passar. Ens ha tocat fer un pla d’acció per veure com reaccionar en aquestes situacions i això ha enfortit l’empresa, ens ha ajudat a entendre que aquestes situacions se superen amb la col·laboració de tothom.


· De fet heu hagut de recórrer a un ERTO per a una part dels treballadors. Com està a hores d’ara la situació?
En aquest moment tenim a gairebé tota la plantilla fora de l’ERTO. Hem fet una aposta per tornar amb molta força i una graella d’activitats molt completa. L’objectiu és demostrar al nostre abonat que apostem per aquest inici i que volem que tornin. El volum d’abonats que tornin marcarà el volum de serveis que podrem oferir, però sabem que serà molt elevat. A l’inici de tot, l’única opció viable era l’ERTO. Progressivament s’han anat incorporant manteniment i neteja, responsables i monitors.

 

· Com heu mantingut el contacte amb els usuaris durant la pandèmia?
Segurament no hem mantingut la comunicació com ens hauria agradat. No sempre hem aconseguit la informació que volíem i no hem pogut informar. Hem trigat molt a saber quan tornaríem a obrir. Hem fet un espai virtual a través de xarxes socials i correu electrònic per explicar el que sabíem i oferir activitats dirigides. Som conscients que arribar a tots els nostres abonats era difícil i ens quedem curts.

 

· Aquesta nova situació obre una porta a potenciar en un futur les activitats dirigides en línia. Esteu preparats per fer-ho?
És un dels punts a sobre de la taula. Incorporar classes virtuals i a les xarxes socials per streaming es farà a les pròximes setmanes. El sector ens convida a mantenir aquest tipus de servei en línia, tot i que la gent prefereix venir i tenir el seu monitor per interactuar, però plantegem aquesta dualitat. Hi ha plataformes molt potents en l’àmbit estatal i mundial que ofereixen mitjans tecnològics fora del nostre abast i en aquest moment estem analitzant si podem competir amb elles o cal sumar-se i incorporar els nostres monitors amb les nostres activitats per poder triar com fer-ho. Hem incorporat novetats tecnològiques com control d’aforament i classes virtuals i tenim previst, el dia 29, iniciar la nova aplicació mòbil pels usuaris.

 

· Aquest dilluns heu tornar a obrir. Com està sent la tornada?
Especialment per la nostra salut emocional i psicològica ha estat molt bona. Ha estat molt bé i molt tranquil·la. Els abonats han vingut molt conscienciats d’una situació extraordinària i en què han de tenir paciència. Ha estat molt progressiu i amb gent que s’ha apropat a veure quines eren les noves característiques. Hem viscut una situació d’excés d’informació en què molts hem confós la fase 2 amb la 3 o amb la nova normalitat i hem tingut gent que ha vingut a preguntar si es podien fer servir els vestidors, les dutxes, si es farien unes o altres activitats... Estem molt contents amb els primers dies i la tranquil·litat amb què s’ha viscut aquest nou funcionament.

 

·  Una de les coses que heu fet abans d’aquesta tornada és la creació d’un manual d’usuari. Es respecta?
El tema dels manuals sempre genera controvèrsia. Quan crees un document escrit és molt complicat que un percentatge elevant de gent el llegeixi. Però volíem deixar constància per qui sí que ho fa. Ho hem reforçat amb molts senyals i amb l’acció del personal i es respecta amb un percentatge elevat. Quan no es fa és per desconeixement, tothom està disposat a seguir les indicacions.

 

· De fet heu implementat una sèrie de descomptes importants per afavorir la tornada...
La situació de tancament va provocar una situació nova, amb un rebut cobrat a mig mes. Vam proposar diferents formes de retorn i premiar qui ha volgut tornar abans. Premiar qui ve de nou és la tònica del mercat, però hem volgut fer-ho a la inversa, amb descomptes que arriben al 90%. Molta gent, sabent la situació de l’ERTO, ha renunciat al retorn a favor del nostre equip i ens han demostrat que estimen les persones amb qui es troben cada dia. Estem molt orgullosos dels nostres abonats.

 

· Teníeu 2.650 socis abans de la pandèmia. Ha canviat gaire, aquesta situació?
Amb la crisi econòmica que podria venir hi haurà una davallada. Segurament no ho faran de forma voluntària sinó forçat en la situació. Confiem que si no hi ha rebrots, la gent tornarà. Hi haurà una davallada considerable i aquí estarà l’èxit en la nostra planificació i feina, que la gent vegi que hem fet una bona tasca d’organització i prevenció. Recuperarem una quota per ajudar les persones que tinguin una situació econòmica compromesa.

 

· Com estan els campus d’estiu?
Molts dels nens han estat sense activitat física i creiem que necessiten tornar a sortir i relacionar-se i dins de les mesures aconsellables fer activitats diferents, col·laborant amb l’Ajuntament amb l’Estiu enriquit per combatre les mancances que ha aportat la pandèmia. Farem campus amb menys gent i sense barrejar grups. 

Comparteix
M'agrada
Comentaris