A l'esquerra, la directora Alba Barbé; a la dreta, la trans Judith Juanhuix. || Q.PASCUAL
A l'esquerra, la directora Alba Barbé; a la dreta, la trans Judith Juanhuix. || Q.PASCUAL
14/03/2019
‘EnFemme’ o l’apoderament de la lliure expressió de gènere

El documental de la sabadellenca Alba Barbé, que es va projectar al BRAM!, dona veu a la comunitat de 'cross-dressers' de Catalunya

Rocío Gómez

El vespre de dimecres del BRAM! va convidar els espectadors a reeducar la mirada, a defugir dels prejudicis que tots carreguem sense ser-ne conscients a la motxilla, per capbussar-se a cor obert en el fenomen dels cross-dressers, és a dir, dels homes que els agrada vestir-se de dones. Tot plegat, a través de la projecció del documental EnFemme, el primer llargmetratge que signa la sabadellenca Alba Barbé, Doctora en Antropologia Social i Cultural. Barbé va presentar a l'Auditori Municipal la seva òpera prima, acompanyada d'una de les protagonistes del documental, la Judith Juanhuix.


El film se centra en la comunitat de cross-dressers que es reuneix habitualment a l'EnFemme, un club pioner a Europa amb seu a Barcelona que s'erigeix com a punt de trobada i d'apoderament per a les dones trans. "És un club autogestionat d'apoderament col·lectiu. És un testimoni únic, un espai de sororitat i de cura mútua", va apuntar Barbé. L'autora va conviure tot un any amb les integrants del club per rubricar amb total honestedat i sense guarniments aquesta fotografia de la lliure expressió de gènere.

 

Col•loqui posterior a la projecció amb Alba Barbé i Judith Juanhuix, conduït per Marina Antúnez. || Q. PASCUAL

Col·loqui posterior a la projecció amb Alba Barbé i Judith Juanhuix, conduït per Marina Antúnez. || Q. PASCUAL


Ara bé, l'EnFemme també obre les seves portes als homes que no volen fer el trànsit de gènere però sí transvestir-se, i necessiten un espai on reivindicar la seva identitat, compartir experiències, dubtes i neguits. "El 'cross-dressing' no posa el focus en la identitat de gènere sinó en l'expressió de gènere. Ser transsexual és que no estàs conforme amb el gènere que et van donar quan vas néixer", va voler diferenciar la Judith. Ella va necessitar prop de 15 anys per fer el trànsit a dona. "Sense l'EnFemme no ho hauria aconseguit. Allà ens hem apoderat les unes a les altres", va assegurar. En aquest sentit, va remarcar que l'espectre trans és molt ampli, i que no tots els homes que emprenen el camí del cross-dressing acaben fent el trànsit a dona. "No són fases, cadascú pot trobar-se en un punt diferent d'aquest espectre. No es pot pressuposar res", va afegir la Judit. A més, Barbé va introduir el concepte de "fluïdesa de gènere", i de la llibertat de totes les persones a experimentar i provar si se senten còmodes en diversos papers i rols, perquè les regles del joc les redacten i les estripen els mateixos jugadors.


Tanmateix, tal com es posa damunt la taula al documental, l'odissea que emprenen els cross-dressers i els trans per reconquerir l'espai públic no és fàcil. Incomprensió en l'àmbit laboral, i fins i tot, acomiadaments, agressions físiques i verbals, ruptura amb l'entorn més proper que no accepta aquest nou escenari, són algunes de les situacions a les quals dona veu EnFemme. Sovint, sobretot en les relacions de parella, el sotrac és tan gran que no suporta l'impacte. "No hi ha voluntat de mentir o d'enganyar. Tu estimes una persona i t'enamores. El que hi ha és molta por i falta d'apoderament", va explicar la Judith.

 

De fet, el llargmetratge narra el cas de molts homes que es transvesteixen o que fan el trànsit a dona però que continuen estimant la seva parella, la seva dona, ja que l'orientació sexual no canvia implícitament. Amb tot, a la cinta també es recorda que en aquest viatge, "el patiment és transversal", i obliga als seus protagonistes a sortir de la zona de confort. I és aquí on EnFemme interpel·la directament els espectadors perquè confronta el testimoni dels cross-dressers i també de les dones que han acompanyat les seves parelles en el procés de trànsit, i han acabat acceptant i compartint la transformació dels seus marits. Perquè com va sentenciar la Judith a l'Auditori Miquel Pont: "De qui t'enamores? De la persona o del seu gènere?".

 

Participació activa del públic al col•loqui posterior al visionat d’ ‘EnFemme’. ||Q. PASCUAL

Participació activa del públic al col·loqui posterior al visionat d’ ‘EnFemme’. ||Q. PASCUAL

 

La directora d' "EnFemme", Alba Barbé, respon les preguntes que el públic li va formular al col·loqui. || Q. PASCUAL

La directora d' "EnFemme", Alba Barbé, respon les preguntes que el públic li va formular al col·loqui. || Q. PASCUAL

Comparteix
M'agrada
Comentaris