1_1440x961
Montse Gatell durant la conferència sobre les dones que va fer a L'Aula, l'any 2020. || CEDIDA
20/11/2024 Cultura
Nova guia per a treballs acadèmics en l'àmbit de la literatura i les violències masclistes

La castellarenca Montse Gatell és coautora de la publicació, una eina que permetrà una revisió del cànon literari amb una nova mirada

Marina Antúnez

El grup de recerca LiCMES de la UOC, format per la professora castellarenca Montse Gatell i també pels professors Teresa Iribarren, Jordi Serrano i Montse Clua, ha impulsat i redactat una guia que dona eines per a fer treballs acadèmics (TFG, TFM, etc) en l’àmbit de les violències masclistes. Gatell va presentar la guia al Simposi Internacional de 'Relats de violència masclista: Poètiques de la narrativa catalana actual'  organitzat per la UOC i celebrat els dies 21 i 22 d'octubre. Ho va fer amb la ponència “Literatura i violències masclistes. Guia per a treballs acadèmics”. 

 

La guia dona instruments per a detectar i analitzar la representació simbòlica que la literatura fa de les violències masclistes.  En aquest sentit, Gatell apunta que "és important que els investigadors i alumnes que vulguin fer una recerca en l’àmbit de la literatura o qualsevol altre parteixin del coneixement de què és aquest tipus de violència".

 

La investigació i publicació de la guia ha comptat amb un ajut del Ministeri, a través del programa INDOVIG, i dona eines per poder fer TFG i TFM en l’àmbit de les violències masclistes i la seva representació simbòlica en la literatura. En aquest sentit, encara hi ha molta barreja de discursos i de conceptes sobre aquest àmbit. "Venim del terme "violència de gènere" però a Catalunya tenim la Llei del dret de les dones a eradicar la violència masclista (2008) on s’estipula què és exactament la violència masclista, quina és la diferència amb la resta de violències, quina és la seva tipologia i en quins àmbits es dona".

 

El grup LiCMES s’ocupa de la investigació sobre la literatura en la societat i de les implicacions mútues que tenen. "Cadascú està especialitzat en un àmbit determinat; la Teresa i jo ja fa molts anys que treballem en literatura i violències masclistes", explica Gatell. Jordi Serrano fa temps que imparteix classes a la UOC en metodologies d’investigació i va ser ell qui va unir l’interès de Gatell i Iribarren per fer la guia, gràcies a la seva expertesa en l’estructuració i docència de la investigació en sí mateixa.

 

Tots els membres del grup són directors de TFG i TFM i, en la seva experiència docent a la UOC, es van adonar que cada cop més hi ha un interès més gran en tractar el tema de la violència masclista en l'àmbit acadèmic. "Desperta cada vegada més interès però l'alumnat no té les eines ni les propostes d’enfocament adients per fer treballs de recerca", reconeix Gatell. Les obres literàries, responent a aquest interès de la societat en general per visibilitzar i sensibilitzar en contra i lluitar en contra de les violències masclistes, també se'n fan càrrec. "Hem de poder-ho analitzar, saber quines estratègies i eines utilitza la literatura", afegeix Gatell.

 

En la seva estructura, la guia compta amb una introducció on es vincula la literatura i les violències masclistes i, en una segona part, "vam creure molt necessari fer unes definicions concretes de les tipologies i els àmbits on es manifesta aquest tipus de violència contra les dones", apunta Gatell. La resta de la guia inclou diverses eines per saber realitzar un treball acadèmic que s’interrogui sobre la representació de les violències masclistes en les obres literàries.

 

La guia també proposa una sèrie d’instruments útils per treballar el tema de les violències masclistes. I, finalment, inclou unes propostes d’innovació docent, un glossari i una proposta d’obres literàries per analitzar. "Aquesta perspectiva ens dona la possibilitat, no només d’encarar les noves obres literàries que tracten la violència masclista, sinó també de fer una revisió del cànon literari amb una nova mirada". D'aquesta manera, serà possible rellegir les obres clàssiques amb una perspectiva diferent.

 

La guia es pot consultar, en línia, a l'editorial italiana Ca’ Foscari, en català, castellà i anglès. Gràcies al programa INDOVIG ja s'ha rebut una segona dotació econòmica per continuar la feina. "Som del parer que un treball d’investigació no es pot donar mai per tancat, es podria ampliar amb un nou element: quin impacte tindrà aquesta guia, com s’utilitzarà i quins beneficis comportarà". En aquest sentit, la UOC facilitarà una enquesta a l'alumnat per saber si s'ha utilitzat la guia, de manera que es puguin detectar elements de millora.

 

Com a resultat d'aquesta guia, també s'està creant un portal web, "que hem titulat ‘Lectures resistents’, on hi haurà material ja elaborat i experiències docents diverses (pòdcasts, anàlisis d’obres, etc) que anirem omplint", conclou Gatell.

 

 

Àudio
Comparteix
M'agrada
Comentaris