baixa_1440x961
Actrius protagonistes de la pel·lícula ‘Akelarre’, que ha muntat la castellarenca Teresa Font. ||CEDIDA
05/03/2021 Cultura
El feminisme conquereix l’Auditori

Les Carnera, el Club Cinema Castellar Vallès, l’Esbart Teatral de Castellar i l’Ajuntament fan propostes feministes amb motiu del Dia de les Dones

Marina Antúnez

Aquest cap de setmana Castellar del Vallès es torna de color lila. Amb motiu de la celebració del Dia de les Dones, el proper 8 de març, s’han programat diverses activitats culturals commemoratives i reivindicatives.

 

Aquest mateix divendres, a l’Auditori Municipal i a les 20 hores, es podrà veure la pel·lícula programada pel Club Cinema Castellar i titulada Adam. Es tracta d’un film de Maryam Touzani que, amb una mirada acurada i precisa, retrata  tres personatges per abordar temes tan complexos com l’estigma de les mares solteres al Marroc.

 

Dissabte 6, a les 17 hores, a través de la plataforma Zoom, el col·lectiu feminista Les Carnera ha previst una xerrada amb la periodista i escriptora sabadellenca Esther Vivas, autora del llibre d’èxit Mama desobedient [més informació a la pàgina]. La sol·licitud per assistir a l’activitat es pot fer a través del web www.castellarvalles.cat/maternitatsifeminisme.  Les Carnera també faran una pintada d’un mural titulat Juntes som més fortes, ubicat al solar de la carretera de Sentmenat (davant l’aparcament Torre Balada). Es farà tant dissabte com diumenge.

 

Diumenge, 7, a partir de les 18 hores, l’Ajuntament de la vila ha previst una tarda amb voluntat clarament feminista. Les Carnera i l’Esbart Teatral de Castellar faran l’acte d’obertura previ a la projecció de la pel·lícula Akelarre, de Pablo Agüero. En aquest sentit, faran una recreació dramatitzada de les dones que, a Castellar del Vallès, van ser condemnades per bruixes al segle XVII.

 

A l’escenificació participen les actrius i actors Sara Schkot, Clara Sellés, Mònica Clarà, Agnès Hernàndez, Jaume Clapés i Àlex Torrano, sota la direcció de Bet Tena. El text ha estat escrit i adaptat per Judit Avellaneda a partir d’un article escrit per Gemma Perich i que ja es va representar fa un temps al casc antic de la vila, on s’explica que van arrestar les tres dones que serien cremades per bruixes; Violant Carnera, Jerònima Muntada i Eulàlia Oliveres.

A la representació hi haurà una narradora dels fets, les actrius es posaran en la pell de les dones acusades i establiran un diàleg, en una primera part, quan les acaben d’empresonar, més tard en una part del judici, i quan proclamen que les han jutjat injustament, amb un final teatral i èpic.

 

Després de la dramatització de l’ETC, es donarà pas a una entrevista en directe via Zoom amb la muntadora castellarenca Teresa Font,  encarregada del muntatge de la pel·lícula Akelarre, que es projectarà a continuació, cap a les 18.30 h. Aquest film narra la història de condemna per bruixeria d’unes noies basques per part de la inquisició. Està basada en fets reals.

 

TERESA FONT, muntadora de la pel·lícula 'Akelarre

“Pablo Agüero parla d’un muntatge sense pietat”

Des de les primeres imatges de la pel·lícula ‘Akelarre’, en què veiem cremar unes fogueres, l’espectador ja se situa al centre de l’argument: la bruixeria. Està basada en un episodi real, els processos de bruixeria de Labort que el rei Enric IV va encomanar al jutge Pierre de Lancre l’any 1606 per acabar amb la bruixeria a les terres basques. “Les instruccions del Papa exigien l’ús del terror per doblegar la gent i mantenir el poble submís i ignorant, temorós de l’església”, diu la castellarenca Teresa Font, muntadora del film. Sobretot, a dones vulnerables, ja fos perquè eren vídues, dones soles, “i en aquest cas, cinc joves amigues basques lliures, innocents i alegres”. Pierre de Lancre era un jutge laic que volia demostrar que podia ser tan o més dur que els inquisidors de l’ésglésia espanyola.  “Entossudit a demostrar al rei i enregistrar amb tot detall i de manera concloent l’existència del sàbat, amb els seus rituals satànics”. Amb aquest afany, les cinc adolescents eren les candidates perfectes. Es van escriure instruccions judicials sobre condemnes per avançat.


“El guió utilitza l’estructura narrativa de les ‘Mil i una nits’”, diu Font. La jove protagonista, en aquest sentit, és una mena de Xahrazad que pretén salvar-se i salvar les seves amigues amb l’única arma de què disposa, la paraula, i “l’utilitza hàbilment per inventar un argument que fascina i entretén l’inquisidor, aprofitant-se de la seva ment malaltissa”. També confia que els homes del poble, els mariners, tornaran a temps del mar per salvar-les.  

 

La posada en escena del director, Pablo Agüero, “és moderna, amb un sentit estètic evident”. La càmera, nerviosa, desorientada de vegades, propera, “m’ha permès fer un muntatge el·líptic, dinàmic, que genera tensió i desconcert, a la vegada que ens fa participar activament del malson de les joves empresonades, posar-nos al seu lloc, saber què pensen”. Fins a arribar a la borratxera de l’explosió final de la luxúria ritual, un aquelarre simulat per guanyar temps. “El film mostra un ritme ‘in crescendo’, amb imatges distorsionades per la mirada de luxúria de l’inquisidor". Agüero ha parlat del muntatge d’aquesta pel·lícula com “d’un muntatge sense pietat”. “Per a mi, ha estat una de les pel·lícules que més m’ha costat muntar i de les quals n’estic més satisfeta, sobretot, per haver aconseguit sintetitzar en 1,30 hores unes 200 hores de material gravat”.

 

MÉS 8M

D’altra banda, la Biblioteca Municipal Antoni Tort engega, a partir de dilluns 8 i cada dia, fins al 15 de març, la lectura dramatitzada de diverses dones oblidades per la història. El dia 8, Laura Ventalló es posarà en la pell de Tecla Sala, empresària; dimarts 9, Montse Gatell serà Maria Canals, pianista i pedagoga; el dimecres 10, Sara Schkot serà Clara Hammerl, mestra mallorquina vinculada a Pollença i primera directora financera d’Espanya; dijous 11, Dolors Ruiz interpreta el paper d’Ángeles López de Ayala, activista política espanyola, considerada la principal intel·lectual feminista de finals de l segle XIX; divendres 12, Mònica Plana serà Pepita Casanellas, pedagoga; dissabte 13, Mònica Clarà serà Maria Oliveras, primera metgessa anestesiòloga catalana; el 14 de març Agnès Hernández serà Irene Polo, una periodista, publicista i representant teatral catalana, i el 15 de març, Clara Sellés serà Rosa Torras, tennista catalana nou vegades campiona d’Espanya i la primera jugadora espanyola, juntament amb Lilí Álvarez, a participar en uns Jocs Olímpics.

 

 

Comparteix
M'agrada
Comentaris