5c2bf65e f3b4 42ed a4fa aa1e842d6632_1440x961
Lluís Saus protagonitza ‘St. Nicholas’, una coproducció de L’Esbart Teatral de Castellar i Tres Homes Grossos. || PADEMICO
27/01/2022 Cultura
L’ETC estrena ‘St. Nicholas’

El monòleg, de Conor McPherson, és una coproducció de l’Esbart amb la Cia. Tres Homes Grossos de Sabadell

Marina Antúnez

Aquest divendres, l’Esbart Teatral de Castellar estrena l’obra St Nicholas, un text de Connor McPherson de l’any 1997. Es tracta de la primera coproducció de l’ETC, feta realitat amb la companyia Tres Homes Grossos, de Sabadell.

 

El muntatge “és un monòleg, un senyor tros de text”, diu Alfonso Fernández, el director d’aquesta obra. Ell va recollir la proposta de l’actor i protagonista del muntatge, el sabadellenc Lluís Saus, que és un dels membres de Tres Homes Grossos. “Ell ja coneixia l’obra, em va proposar muntar-la plegats, vaig dir que sí i ens vam posar a treballar amb molt entusiasme”.  Saus recorda que va veure per primer cop aquest text a la llibreria. “El vaig trobar exquisit, molt ben escrit i traduït per unes traductores sota el mestratge de Joan Sellent”, diu Saus.

 

Han estat 10 mesos d’assajos, treballant el text original de McPherson, que no han hagut d’adaptar perquè ja estava traduït al català. En total, s’ha aconseguit una obra de gairebé dues hores de durada, dividides en dues parts. “Ha estat un estudi llarg, perquè és un monòleg, però molt enriquidor i gens pesat, sempre tenia ganes de seguir estudiant”, diu Saus, el protagonista.

 

L’estudi del text ha estat intens, començant-lo pel principi i fins al final. “Anava assumint com és el personatge, no he memoritzat paraules, sinó que he absorbit el que el personatge sent”.

 

Com a personatge, explica la seva història. Ell és un crític teatral amb una certa decadència personal. “És un personatge frustrat amb les coses que fa, té una incapacitat de crear una cosa pròpia”. La vida li fa un tomb quan entra en contacte amb una secta vampírica, on fa de sirvent dels vampirs. “És el clàssic Renfield de Dràcula”, apunta Fernández. El personatge es troba profundament insatisfet amb la seva vida, i té una gran dificultat per acceptar responsabilitats familiars i socials.

 

També s’excedeix en el consum d’alcohol, tant per evadir-se com per agafar forces per afrontar un canvi que creu imprescindible. La impulsivitat l’aboca a satisfer els desitjos més immediats, a fugir d’aquesta vida que tant l’oprimeix.

 

Aquest és el punt de partida de St. Nicholas i, amb aquesta excusa, ens parla de coses com el poder, l’amor, l’incest, i com el consumeix el remordiment dels actes comesos, vinculats amb un desig profund de perdó i de redempció. “És un personatge amb una situació desesperada, tot i que al final de l’obra intuïm un punt de llum”. Saus reconeix que, a través d’aquesta obra, també ha fet un viatge, igual que el personatge. “Aquest monòleg és una confessió davant del públic”, d’un personatge turmentat. El text té unes característiques que el fan atemporal, pot valdre perfectament a l’actualitat. “Se situa a Londres”.

 

En el procés de creació del muntatge, Lluís Saus “ha fet una feina bestial”, ha tingut un gran repte, que ha estat el de memoritzar-se el text. “M’ha donat una de les interpretacions més xules que he viscut en els darrers anys”, reconeix Fernández. Segons Saus, amb el director s’han entès des del primer moment, “m’encanta la seva manera de treballar, és un home que gairebé no parla, però quan ho fa, tela”.

 

L’escenari triat és la Sala de Petit Format. És el més  adequat, segons Fernández, “perquè és proper, i el protagonista no para d’adreçar-se al públic, els explica un conte, en definitiva”.

 

El protagonista explica directament la seva història a l’espectador, trencant la quarta paret, mirant-lo als ulls. “No pots deixar d’escoltar-lo i sentir-te dins la seva pell, amb el cúmul de situacions que es troba”, diu Fernández.

 

Després de tot aquest temps d’assajos, Fernández està convençut que porten el muntatge molt ben preparat, “però justament per això estem nerviosos”.

 

A l’equip trobem Alfonso Fernández, Lluís Saus i, a la part tècnica, Albert Pau, “que ha treballat molt bé el tema de llums i, sobretot, la música, un element vital d’aquesta obra”.

 

Es podrà veure durant tres caps de setmana, els divendres i dissabte, a les 20 hores, i diumenges, a les 18 h. Els dies de funció seran el 28, 29 i 30 de gener, i 4, 5, 6, 11, 12 i 13 de febrer. Qui vulgui veure l’obra ha d’enviar un correu a esbartteatralcastellar@gmail.com

Comparteix
M'agrada
Comentaris